Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koksijde - mijn bijdrage

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Koksijde - mijn bijdrage

1e x Koksijde & 1e x vliegtuigen.
    Met dank aan MarkEL, mseg, StevenD voor de tips.

of

Last edited by Digitalclickx; 5 juli 2009, 09:05.
    www.digitalclickx.com

Re: Koksijde - mijn bijdrage

een heel knappe reeks hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Mooie reeks,
      Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
      www.cromagnonman.be

Comment

Mooie reeks

Wat de tips betreft :graag gedaan

Comment

Niet slecht hoor, zeker voor je eerste keer

Oh wat betreft de tips, you're welcome Ben blij dat je er wat aan hebt gehad.
          www.indetailfotografie.nl

Comment

Knappe serie helemaal omdat het de eerste keer was.

Nabewerking is niet goed foto 1 en 3 hebben storende kartelrandjes.
            Kan met verscherping of verkleinen te maken hebben.
            Last edited by Pienie; 5 juli 2009, 10:44.

Comment

mooie reeks hoor

goed om zien dat te touwen nog zichtbaar zijn op de eerste
              nikon stuff

Comment

Vliegtuigen ? Absoluut m'n ding nie !
                Maar die eerste is gewoonweg prachtig. Schitterende beeldopbouw en heerlijk licht. Een pareltje !!!

Enneuh, waren die vliegtuigen met elkaar verbonden door touwen ????
                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Bedankt voor de reacties.

Idd, vliegtuigen waren verbonden met speciale touwen (even laten vlogen ze wel apart).
                  Wat de bewerking betreft bij foto 1 & 3: heb in camera raw gewoon vignettering toegepast. Vandaar misschien.
                  Het grootste deel in raw geschoten, en dat biedt toch een grote meerwaarde. Alleen zie ik soms een beetje op tegen de nabewerking.
                  Tegen vanavond mijn volledige reeks eens posten op www.digitalclickx.com. Niet allemaal zoals deze.
                  www.digitalclickx.com

Comment

Mooie eerste keer
                    En als we nu even mogen meegenieten van de tips die je kreeg, dan heb je tegen volgend jaar nog wat meer concurrentie hier op BD

Comment

Info van MarkEL:

Ik weet eigenlijk wel zeker dat je met de 70-200 tekort gaat komen aan mm's. Gaat een converter uitkomst bieden? Ik denk het wel. Maar laat een 2x converter links liggen, dat gaat niet werken. Zo'n ding kost je 2 lichtstops. Per saldo kom je dan dus uit op f8, wat betekent dat je geen AF meer zult hebben op je 40D.... en zonder een snelle AF ben je écht nergens bij airshows.... Met een 1.4x converter ben je wat dat betreft beter af.... alleen is 280mm ook nog niet overdreven veel op een airshow.... Wat zeg ik, zelfs 400mm houdt in veel gevallen nog niet over. De foto die nu in de HOF geplaatst is bijvoorbeeld, heb ik geschoten op 400mm op een 40D... en dan is 'ie nog een flink stuk gecropt. (ik denk toch zeker wel zo'n 25%). Toch kun je met 280mm op een cropcamera al wel leuke shots maken hoor. Al deze shots bijvoorbeeld heb ik destijds geschoten met een Sigma EX 70-200 met Sigma 1.4x converter op een Pentax K10D. (was dus nog voor mijn overstap naar Canon).

Verder laat ik de witbalans van m'n camera meestal op automatisch staan. In de buitenlucht is de AWB meestal wel goed. Bovendien schiet ik uitsluitend RAW dus ik pas het wel aan als 't niet goed is Het fotograferen in RAW is dus overigens zéker een tip. Het vergroot je dynamisch bereik en geeft betere aanpassingsmogelijkheden qua witbalans. Enige nadeel is dat het enorm veel ruimte vreet op je geheugenkaartjes... voldoende meenemen dus Ik heb bij de laatste 2 airshows telkens zo'n 7 tot 8 Gb volgeschoten.

Qua belichting hangt het een beetje van de weersomstandigheden af maar meestal gebruik ik de standaard meting (meervlaks meting) maar soms wil spotmeting ook nog wel handig zijn. Gewoon uitproberen Verder schiet ik meestal in Tv en hanteer ik +2/3 tot +1 stop belichtingscorrectie en hou ik m'n histogram goed in de gaten. In de regel is het uiteraard beter om de belichting achteraf iets terug te schroeven dan dat je donkere partijen moet gaan oplichten.

De sluitertijden die ik aanhoud zijn nogal afhankelijk van het onderwerp. Is het een jetvliegtuig, dan zo kort mogelijk. (toch minimaal 1/640 maar liever nog 1/800 of 1/1000) Is het een propvlieguig, dan probeer ik zo rond de 1/250 tot 1/320 te blijven om nog beweging in de propeller te houden. In die gevallen is een lens met IS écht een uitkomst want 400mm op een cropcamera zonder stabilisatie valt écht niet mee op 1/250.... Eerlijk gezegd vind ik wat dat betreft propvliegtuigen nog lastiger te fotograferen dan jetvliegtuigen....

Het fotograferen van helicopters is vaak nog lastiger want die grote rotorbladen draaien vaak nog langzamer dan die van een propvliegtuig.
                      Deze bijvoorbeeld, heb ik geschoten op 1/125. En deze zelfs op 1/100 op 400mm.... en dat houdt toch niet over.

Voila ze, al de rest staat op mijn website.
                      Morgen nog eens een stuk of 3 posten.
                      www.digitalclickx.com

Comment

mooie reeks, met voorkeur voor nummer 2!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digitalclickx Bekijk bericht
                          Info van MarkEL:

Ik weet eigenlijk wel zeker dat je...........
                          ............Voila ze, al de rest staat op mijn website.
                          Morgen nog eens een stuk of 3 posten.
                          Vriendelijk bedankt hiervoor.
                          Een aantal tips is heel nuttig
                          Een aantal tips had ik hier al toegepast

Comment

Schitterend resultaat Lieven!!!
                            Portfolio

Comment

Working...
                            X