Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
Als je geen rekening houdt met het licht- en schaduwspel in een foto, dan wordt het slordig en onnatuurlijk.
Het was niet mijn bedoeling om een natuurlijke HDR af te leveren. Leek me iets te saai.
Toch heb ik geprobeerd de achtergrond wat 'natuurgetrouwer' te laten.
In welk opzicht vind jij ze slordig?
Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.
Kijk - bijvoorbeeld - naar de laatste foto. Aan de lange schaduwen kan je zien dat de zon laag staat, (voor de kijker) rechts van de tractor. Toch is de kleur en de belichting aan de binnenzijden van de voorwielen identiek. Dat kan niet, want de binnenzijde van het voorwiel aan de rechterkant bevindt zich in de schaduw.
Dát noem ik slordig.
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
Kijk - bijvoorbeeld - naar de laatste foto. Aan de lange schaduwen kan je zien dat de zon laag staat, (voor de kijker) rechts van de tractor. Toch is de kleur en de belichting aan de binnenzijden van de voorwielen identiek. Dat kan niet, want de binnenzijde van het voorwiel aan de rechterkant bevindt zich in de schaduw.
Dát noem ik slordig.
Is dat niet de hele bedoeling van HDR? Dat ook de schaduwpartijen beter tot hun recht komen?!
Anders kan je gewoon beter de foto plaatsen zonder HDR...
Wat mij betreft heeft dit nog weinig met fotografie te maken...
Tenzij dit een foto is van een zwaar radioactieve tractor
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Ok, misschien heb ik het verkeerd geformuleerd, maar een liefhebber van HDR had allang begrepen waar ik het over had.
90% van de HDR's zijn onnatuurlijk.
Ik neem aan dat jij tot dezelfde categorie behoort als Jos.
Of je houdt er van, of je vind het vreselijk...
absoluut!
en ik houd ervan
ik vind het mooie foto's en de HDR bewerking is aanwezig, maar toch nog een beetje subtiel, mooi gedaan
Ik denk zelfs dat als ik deze HDR's zou gemaakt hebben, dat het nog veel extremer zou zijn; scherper,harder,ruwer en onverschillig tov halo's
ik neem zeer zelden HDR's om alles natuurgetrouw en binnen de regeltjes te houden. een HDR is voor mij een foto die een beetje onnatuurlijk moet zijn (in 90% vd gevallen dan)
als je kijkt naar mijn HDR's zijn deze toch ook altijd lekker overdreven en onnatuurlijk, maar dat is waarom ik ervan houd
wat betreft Jos zijn commentaar over die (niet-)schaduwpartijen aan de wielen; ik snap zijn mening wel, maar ik volg ze niet
ik vind het knap, alleen komt het iets té fel en blinkend over voor een werkpaard te zijn..... 't is net alsof ie juist uit een museum is gerold, maar dat kan natuurlijk wel het geval zijn
zijn dit echte HDR's, of achteraf gegenereerd uit telkens één foto?
ik vind het knap, alleen komt het iets té fel en blinkend over voor een werkpaard te zijn..... 't is net alsof ie juist uit een museum is gerold, maar dat kan natuurlijk wel het geval zijn
zijn dit echte HDR's, of achteraf gegenereerd uit telkens één foto?
Wel, ik heb de eigenaar toevallig gezien en er even een praatje mee gemaakt.
Het 'ding' is van 1964, en hij heeft het vorig jaar op de kop getikt en volledig opgemaakt, gezandstraald, gelakt, nieuwe banden opgelegd,... enz.
Vandaar dat alles nog zo mooi glanst.
Het zijn 3 foto's samengevoegd, telkens met 2 stops erover en eronder.
Bedankt voor jullie commentaren!
Knappe reeks, goede hdr waarvan de eerste de beste compo heeft het al of niet ontbreken van de schaduwpartijen doet hier imo niets terzake;Vindt het zo knap en dat is alles wat telt.
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten www.cromagnonman.be
Comment