Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

    Ja hoor, die eerste is knap! Lijkt wel een ruimteschip ofzo

    De derde vind ik ook maar niets interessants.

    Comment


    • #17
      Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

      De eerste en derde hebben zeker iets!

      De plaatjes kwamen bij mij eerst trouwens erg verwarrend over: pas na goed mikken om de overige foto's buiten beeld te krijgen kreeg ik het totaalbeeld duidelijk. Volgende keer misschien meer witregels tussen de foto's om ze beter op zichzelf te laten staan?
      Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

      Comment


      • #18
        Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

        Oorspronkelijk geplaatst door cromagnonman Bekijk bericht
        Dit is kunst met de grote K
        Een aantal instellingen kiezen in Photomatix en dan op een knopje klikken, vind ik geen Kunst.

        De eerste kan mij wel bekoren, maar dan om het beeld & perspectief en niet de bewerking. Denk dat een subtieler bewerking een schitterend beeld gegeven zou hebben. Nu staat in alledrie de foto's de extreme bewerking centraal en niet het beeld. Zonder de extreme bewerking zouden 2 & 3 ook niet veel gespreksstof bieden.

        Maar zoals de TS zelf zegt, 't is eens iets anders.

        Comment


        • #19
          Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

          Een aantal instellingen kiezen in Photomatix en dan op een knopje klikken, vind ik geen Kunst.

          De eerste kan mij wel bekoren, maar dan om het beeld & perspectief en niet de bewerking. Denk dat een subtieler bewerking een schitterend beeld gegeven zou hebben. Nu staat in alledrie de foto's de extreme bewerking centraal en niet het beeld. Zonder de extreme bewerking zouden 2 & 3 ook niet veel gespreksstof bieden.

          Maar zoals de TS zelf zegt, 't is eens iets anders.
          Ja kunst is wat de waarnemer daar in ziet.Dan is dit voor mij meer kunst dan de mosselpot van 10milj. die Jan Hoet aangekocht heeft voor het smak
          Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
          www.cromagnonman.be

          Comment


          • #20
            Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

            Persoonlijk vind ik er ook niets aan. Af en toe zal er wel eens een foto zijn die wint bij een dergelijke bewerking. De eerste van deze reeks is inderdaad indrukwekkend, maar was de originele foto dat ook niet?
            Sony α 200 --- Minolta 50/F1,7 --- Minolta 24-105/F3,5-4,5D --- Minolta 75-300 F4.5-5.6 New --- Minolta 70-210/F4 --- Minolta 35-70/F4 --- Minolta 3600HS(d) --- Sigma 300 f4 APO --- Sigma 18 f3.5

            Comment


            • #21
              Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

              Door deze ben ik ook je andere twee serietjes gaan bekijken.

              Ze zijn niet allemaal even geslaagd voor mij en ik ben niet altijd voor de HDR om de HDR, maar nummer 1 van deze laatste serie is echt wel de max en één van de betere die ik al gezien heb voor mij.

              Ik heb ook al met die photomatix aan het knoeien geweest, maar kom nooit tot deze resultaten
              Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

              Comment


              • #22
                Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

                Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                Een aantal instellingen kiezen in Photomatix en dan op een knopje klikken, vind ik geen Kunst.
                Een aantal instellingen kiezen op een Nikon en dan op een knopje klikken, is dat dan wél kunst? Beetje makkelijke kritiek....

                Ik val zelf niet erg voor deze foto's, maar veralgemeningen als deze dragen weinig bij tot deze discussies.
                http://www.effieweg.tk

                Comment


                • #23
                  Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

                  Ik zal nog eens wat anders zeggen: door de uitleg die je hier geeft, ben ik er min of meer van overtuigd dat jij HDR-software misbruikt om een bepaald effect te verkrijgen. Software misbruiken kan leuk zijn hé, daar niet van.
                  Maar ik ben er eveneens van overtuigd dat je het effect dat jij wil hebben véél beter op een andere manier kan bereiken.
                  Ik zou graag eens zien of dat ook wel zo is, dus nodig ik je uit om mij de foto met die gereedschappen (is trouwens de enige die ik kan zien, de andere twee zijn rode kruisjes) eens in 't origineel toe te sturen. Ik wil eens zien of het klopt wat ik denk, en dan kan ik je helpen dat effect op een minder destructieve en ietwat subtielere manier te bereiken.

                  Ik vermoed dat je naar zoiets op zoek bent:





                  Waarmee ik wil zeggen: wel dynamisch bereik, maar ook hoog contrast, vuile kleuren... een ruw gevoel. Voor het eerste is je HDR-soft prima. Voor de rest totaal niet. Je werkt dan best in verschillende stappen.

                  Enfin: laat het gerust weten als je meer wil horen.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #24
                    Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Ik zal nog eens wat anders zeggen: door de uitleg die je hier geeft, ben ik er min of meer van overtuigd dat jij HDR-software misbruikt om een bepaald effect te verkrijgen. Software misbruiken kan leuk zijn hé, daar niet van.
                    Maar ik ben er eveneens van overtuigd dat je het effect dat jij wil hebben véél beter op een andere manier kan bereiken.
                    Ik zou graag eens zien of dat ook wel zo is, dus nodig ik je uit om mij de foto met die gereedschappen (is trouwens de enige die ik kan zien, de andere twee zijn rode kruisjes) eens in 't origineel toe te sturen. Ik wil eens zien of het klopt wat ik denk, en dan kan ik je helpen dat effect op een minder destructieve en ietwat subtielere manier te bereiken.

                    Ik vermoed dat je naar zoiets op zoek bent:





                    Waarmee ik wil zeggen: wel dynamisch bereik, maar ook hoog contrast, vuile kleuren... een ruw gevoel. Voor het eerste is je HDR-soft prima. Voor de rest totaal niet. Je werkt dan best in verschillende stappen.

                    Enfin: laat het gerust weten als je meer wil horen.
                    het origineel heb ik hier niet staan, maar ik wil het gerust eens doorsturen, want ik ben wel nieuwsgierig naar wat jij ervan zou maken zonder die HDR software. Ik ben er zeker van dat er zonder die HDR bewerking ook heel mooie resultaten kunnen uitgehaald worden, maar het resultaat is imho perfect zoals ik het wil.
                    Dus waarom zou ik het op een andere manier doen, als heel vlot lukt zoals ik het doe

                    ik zie ook ineens enkel nog maar de tweede foto, waarschijnlijk een probleem bij imageshack

                    de HDR software gebruik ik ook vooral voor het dynamisch bereik. Contrast, saturatie highlights en al die andere dingen pas ik aan in photshop of lightroom

                    enneh, dat van dat subtiele en minder destructieve, dat wil ik helemaal niet. ik wil geen subtiele foto's. Ik wil juist harde, destructieve beelden, en wie ben jij om dat tegen te spreken?
                    de beelden die jij toont zeggen mij niet zoveel, dus ik denk dat we allebei iets anders willen bereiken met foto's van zulke onderwerpen. Niets mis mee natuurlijk hé, tzou nogal erg zijn
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #25
                      Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mingh Bekijk bericht
                      Een aantal instellingen kiezen op een Nikon en dan op een knopje klikken, is dat dan wél kunst? Beetje makkelijke kritiek....

                      Ik val zelf niet erg voor deze foto's, maar veralgemeningen als deze dragen weinig bij tot deze discussies.
                      Softwarematig bepaalde instellingen kiezen is wel niet hetzelfde als een camera hanteren. Met een camera doe je, ik toch, meer dan knopjes indrukken. Er is compositie, er is belichting en er is momentopname.

                      Photomatix dient om erna verder te gaan. Maar omdat dit gewoon enkele waarden en schuifbalkjes zijn, kan iedereen met eenzelfde foto hetzelfde hoge contrast en HDR bereiken.

                      Vandaar dat in mijn ogen een HDR bewerking niet evenwaardig is als de keuzes die de fotograaf maakt qua beeld in de eerste plaats, nee.
                      Last edited by caleido; 23 september 2008, 17:40.

                      Comment


                      • #26
                        Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                        het origineel heb ik hier niet staan, maar ik wil het gerust eens doorsturen, want ik ben wel nieuwsgierig naar wat jij ervan zou maken zonder die HDR software. Ik ben er zeker van dat er zonder die HDR bewerking ook heel mooie resultaten kunnen uitgehaald worden, maar het resultaat is imho perfect zoals ik het wil.
                        Dus waarom zou ik het op een andere manier doen, als heel vlot lukt zoals ik het doe

                        ik zie ook ineens enkel nog maar de tweede foto, waarschijnlijk een probleem bij imageshack

                        de HDR software gebruik ik ook vooral voor het dynamisch bereik. Contrast, saturatie highlights en al die andere dingen pas ik aan in photshop of lightroom

                        enneh, dat van dat subtiele en minder destructieve, dat wil ik helemaal niet. ik wil geen subtiele foto's. Ik wil juist harde, destructieve beelden, en wie ben jij om dat tegen te spreken?
                        de beelden die jij toont zeggen mij niet zoveel, dus ik denk dat we allebei iets anders willen bereiken met foto's van zulke onderwerpen. Niets mis mee natuurlijk hé, tzou nogal erg zijn



                        Het spijt me je uit de droom te moeten halen, maar de foto's zoals jij ze gepost hebt, zijn geen High Dynamic Range meer. Het histogram toont dat duidelijk aan. Dus gebruik jij de software om er iets van te maken wat naar mijn mening en voor mijn gevoel je foto's geen eer aandoet. Voor zover nog te zien is waarover het gaat, zijn die composities goed, en kan je er inderdaad wel harde en destructieve beelden van maken, maar dan op een manier waarmee je die effecten veel beter kan controleren. Ik spreek ook helemaal niet tegen wat jij wil bereiken, maar de ervaring leert wél dat het een goed idee is om te luisteren naar mensen die met je meedenken en alternatieven aandragen. Zo ben ik ook vooruit geraakt. Achteraf vorm je daar je mening over en doe je er al dan niet je voordeel mee. Ik heb er zelf niets bij te winnen of te verliezen met het feit of je dat nu doet of niet, maar ik heb wel steeds mensen die in mij en mijn foto's moeite wilden steken, met open armen ontvangen. Je zou ervan versteld staan welke ideëen je uit die alternatieven zelf weer haalt.
                        Maar goed, wellicht is dit tijdverspilling. Je staat duidelijk niet open voor opbouwende kritiek. Ik vraag me dan wel af tot welk doel je je foto's hier neerpoot.
                        Veel plezier nog.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #27
                          Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

                          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                          Vandaar dat in mijn ogen een HDR bewerking niet evenwaardig is als de keuzes die de fotograaf maakt qua beeld in de eerste plaats, nee.
                          Hangt er van af of de fotograaf foto's gaat nemen met reeds in het achterhoofd de idee om er HDR's van te maken. Indien ja, denk ik dat de fotograaf parameters anders gaat instellen op z'n fototoestel om mee te beginnen.
                          Evenzo met compositie: nog meer dan bij 'gewone' fotografie speelt compo een heel belangrijke rol volgens mij. correct me if I'm wrong.
                          Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

                          Comment


                          • #28
                            Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

                            Oorspronkelijk geplaatst door jupilleke Bekijk bericht
                            Hangt er van af of de fotograaf foto's gaat nemen met reeds in het achterhoofd de idee om er HDR's van te maken. Indien ja, denk ik dat de fotograaf parameters anders gaat instellen op z'n fototoestel om mee te beginnen.
                            Evenzo met compositie: nog meer dan bij 'gewone' fotografie speelt compo een heel belangrijke rol volgens mij. correct me if I'm wrong.
                            You're wrong.
                            HDR vereist ten eerste dat je ervoor zorgt dat je daar ook een basis voor hebt, en dat vereist dan weer een zeer precieze belichting, zodat je het aantal mogelijke bits in je foto maximaliseert. Op die manier heb je meer potentieel dynamisch bereik in je RAW-bestand dan je monitor aankan. Dan combineer je alle verschillende belichtingen tot je een vol histogram hebt, van links tot rechts, en daarna ga je het té grote dynamisch bereik in elkaar schuiven tot je monitor het kan zien. Dat heet tone mapping. En daar wordt met dit soort bewerkingen het hele dynamisch bereik weer om zeep geholpen. Dus dit is al geen HDR om te beginnen, ook al krijg je dit effect met dezelfde software. Met een bijl kan je ook brood snijden.

                            Secundo: De twee belangrijkste elementen in de fotografie: belichting en compositie. Waar je het vandaan haalt dat dat bij dit soort bewerkingen belangrijker is dan bij 'gewone' fotografie (what the hell is dan gewone fotografie?) is mij een raadsel. Ik noem dit trouwens geen foto's meer, al is een foto wel de basis ervan.

                            De composities zijn trouwens sterk, en die van de andere 'bootfoto's' ook. je kan daar hele mooie dingen mee doen, en eveneens een harde en rauwe foto ervan maken. Maar dan moet je er wel voor openstaan.

                            verder zou een cursus fotografie in plaats van een open geest ook kunnen helpen.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #29
                              Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

                              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                              Softwarematig bepaalde instellingen kiezen is wel niet hetzelfde als een camera hanteren. Met een camera doe je, ik toch, meer dan knopjes indrukken. Er is compositie, er is belichting en er is momentopname.

                              Photomatix dient om erna verder te gaan. Maar omdat dit gewoon enkele waarden en schuifbalkjes zijn, kan iedereen met eenzelfde foto hetzelfde hoge contrast en HDR bereiken.

                              Vandaar dat in mijn ogen een HDR bewerking niet evenwaardig is als de keuzes die de fotograaf maakt qua beeld in de eerste plaats, nee.
                              Met je camera maak je de foto. Met die foto(s) staat of valt je HDR.

                              Met Photomatix kan je het potentieel aan dynamisch bereik uit één of meer RAW-bestanden ook daadwerkelijk in de foto stoppen, OF je kan Photomatix gebruiken om je foto om zeep te helpen, en dan is het ook geen HDR meer. Verder is het niet zo simpel om met Photomatix een goeie HDR te maken. Daar bestaat per foto maar één instelling per schuivertje voor, om het zo maar te zeggen. Voor elke foto is dat weer anders.

                              Verder, is de foto die je neemt bepalend voor je eindresultaat. Zeker qua belichting.
                              Voor dit soort bewerkingen doet het er niet toe.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment


                              • #30
                                Re: laatste boot HDR (vanzelfsprekend over the top)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                                Het spijt me je uit de droom te moeten halen, maar de foto's zoals jij ze gepost hebt, zijn geen High Dynamic Range meer. Het histogram toont dat duidelijk aan. Dus gebruik jij de software om er iets van te maken wat naar mijn mening en voor mijn gevoel je foto's geen eer aandoet. Voor zover nog te zien is waarover het gaat, zijn die composities goed, en kan je er inderdaad wel harde en destructieve beelden van maken, maar dan op een manier waarmee je die effecten veel beter kan controleren. Ik spreek ook helemaal niet tegen wat jij wil bereiken, maar de ervaring leert wél dat het een goed idee is om te luisteren naar mensen die met je meedenken en alternatieven aandragen. Zo ben ik ook vooruit geraakt. Achteraf vorm je daar je mening over en doe je er al dan niet je voordeel mee. Ik heb er zelf niets bij te winnen of te verliezen met het feit of je dat nu doet of niet, maar ik heb wel steeds mensen die in mij en mijn foto's moeite wilden steken, met open armen ontvangen. Je zou ervan versteld staan welke ideëen je uit die alternatieven zelf weer haalt.
                                Maar goed, wellicht is dit tijdverspilling. Je staat duidelijk niet open voor opbouwende kritiek. Ik vraag me dan wel af tot welk doel je je foto's hier neerpoot.
                                Veel plezier nog.

                                ik sta zeker en vast open voor kritiek. Maar ik klap wel meteen toe als mensen mij gaan vertellen wat ik mooi MOET vinden, en dat gevoel krijg ik als ik jou commentaar lees. Het kan best zijn dat dat jou bedoeling niet is, maar toch krijg ik dat gevoel.
                                je mag gerust zeggen dat jij het niet mooi vind, en dat jij het op jou manier mooier vind. Maar ik vind dat jij dan wel ook begrip moet hebben voor mijn mening, dewelke is dat ik zulke bewerkingen WEL mooi vind.

                                Vanaf ik thuis ben (zaterdagochtend) ga ik zonder twijfel jou eens het origineel doorsturen (RAW?) van de eerste foto en de tweede (vd sleutels) en dan mag je mij met handen en tanden uitleggen hoe jij de bewerkingen zou aanpakken en ik ga zeker en vast aandachtig luisteren en leren


                                en ik zal zelf ook nog eens proberen een meer subtiele HDR ervan te maken. Misschien ga je dan iets minder hoog van de toren blazen en mij een cursus fotografie aanraden
                                Last edited by Matthias; 24 september 2008, 13:28.
                                5DmkIII en wat glas

                                Comment

                                Working...
                                X