Je gaat nu toch niet stoppen, er is nog werk aan de winkel ! Ik verkies de 'keuze' van de fotograaf.
Thanks Raymond..
Ik vind persoonlijk de sereniteit het beste uitkomen bij mijn belichting zonder schaduw... gewoon heel sereen met veel rust...
degene met schaduw heeft meer sfeer... maar dat was niet de opzet... vandaar mijn eerste keus om degene zonder schaduw te plaatsen... maar als mensen om schaduw vragen ga je toch wat twijfelen... en aangezien ik op dit en alle andere gebieden kan bijleren... neem ik alles in overweging..
kortom: mijn mening, het hangt er zeer vanaf welk beeld je wilt laten zien, sfeer (met schaduw) of sereniteit (zonder schaduw).... maar zoals gezegd dit is mijn gevoel.. en uiteraard is ieders gevoel hierover anders... maar het kan best zijn dat als ik meerdere belichtingen maak er toch weer een andere uitspringt..
Ik moet ook zeggen dat ik weinig ervaring heb met stillevens belichten, het was gewoon een snel opzetje.. in de badkamer... hoe zou jij dit dan belichten bijv. 1 lichtbron? of 2 en onder welke hoeken?
Rob,
Iets als dit doe ik dikwijls op de volgende manier:
Ik zet dat op de livingtafel dicht bij een raam en dan ga ik de draperies wat dichttrekken zodat het niet als een supergrote softbox werkt
dan draaien en verschuiven van het beeldje en de zachte schaduwwerking in het oog houden
Hier had ik dan onderaan ietts voor het lage licht gezet zodat je alleen lichtinval hebt van hoger als het beeldje
op die manier kan je tot een mooie zachte Rembrandtbelichting komen
en het is leuk om te doen
je kan dat ook spelen met een flits met diffuser of als diffuser een groot wit blad gebruiken en via dat blad indirect flitsen
en het kan ook nog met zoveel andere alternatieve lichtbronnen
Iets als dit doe ik dikwijls op de volgende manier:
Ik zet dat op de livingtafel dicht bij een raam en dan ga ik de draperies wat dichttrekken zodat het niet als een supergrote softbox werkt
dan draaien en verschuiven van het beeldje en de zachte schaduwwerking in het oog houden
Hier had ik dan onderaan ietts voor het lage licht gezet zodat je alleen lichtinval hebt van hoger als het beeldje
op die manier kan je tot een mooie zachte Rembrandtbelichting komen
en het is leuk om te doen
je kan dat ook spelen met een flits met diffuser of als diffuser een groot wit blad gebruiken en via dat blad indirect flitsen
en het kan ook nog met zoveel andere alternatieve lichtbronnen
Thanks Frans, voor je uitleg...
Ik ga eens kijken of ik 'een volgende keer' wat kan experimenteren met meerdere belichtingen.. een rembrandbelichting spreekt mij wel aan.. het beeldje is overigens behoorlijk smal, op zijn breedst zo'n 4cm en op zijn smalste punt 1.5cm.
Comment