Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Leuk idee. Laatste foto kan mij wel bekoren wat beeldvorming betreft (heeft wel een "vreemde" onscherpte). Let verder bij grote contrasten op, dat je dan meer last kunt hebben van CA. Duidelijk te zien bij 1e en 3e foto.
Gr, Paul
M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 -1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...
Die rare onscherpte is vermoedelijk te wijten aan het feit dat ik het hilight contrast een pak laten zakken heb, zodat er van de (witte) kerk (van St-Martens-Latem) wat meer detail te zien is.
CA heb ik al horen vernoemen maar ik ken het probleem niet echt, kan je misschien even uitweiden waar en wat je juist ziet?
CA; chromatische aberratie of kleurschifting. In het kort; paarse randen die je het sterkste ziet bij opname in de grootste groothoekstand van je lens. Bijna alle digitale camera's/lenzen hebben hier last van wanneer er sterke contrasten in de opnames zitten (in de uiterste groothoekstand dus). Denk bv aan gezichten, bladeren tegen witte lucht etc. Paarse randen kunnen overigens ook groen, blauw, geel of magenta zijn. In je 1e opname te zien rechtsboven bij bladeren/lucht en bij 3e opname links rondom kruis en beeld. Zoek anders eens op google onder; chromatische aberratie of kleurschifting. Daar staat uitgebreid wat CA inhoud en hoe evt te kunnen bestrijden. Gr, Paul
M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 -1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...
Comment