Ik heb toen een paar gehoord die het spijtig vonden dat dat gebouw daar in de weg stond, maar ik heb er gebruik van gemaakt om de stoomwolk beter uit te laten komen tegenover de wolken.
Eigenlijk is die in kleur ook wel goed, want de kleur van het gebouw past mooi bij de kleuren van het landschap.
Spoorweg en industrie gaan altijd samen Bart.
Maar waar ik van verschiet is dat dit machientje zoveel stoom kan produceren.
Hoe kouder hoe meer stoom dat je zult zien natuurlijk, maar hier is het wel heel veel.
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Spoorweg en industrie gaan altijd samen Bart.
Maar waar ik van verschiet is dat dit machientje zoveel stoom kan produceren.
Hoe kouder hoe meer stoom dat je zult zien natuurlijk, maar hier is het wel heel veel.
Grtz, RF
Om te vertrekken is er meer vermogen nodig, dat is wat je hier ziet (uit je auto komen ook meer uitlaatgassen tijdens het optrekken dan tegen een constante snelheid van bijvoorbeeld 90km/h).
De machinist liet de trein telkens een stukje rijden zodat we foto's konden maken, eens de trein op snelheid is zal er wel minder kracht nodig zijn, en dan komt er ook een minder grote stoomwolk uit (anders zal het water snel op zijn).
Het duurde elke keer ook weer eventjes voor de trein terug vertrok, ik denk dus dat ze een bepaalde druk op de ketel nodig hebben om te kunnen vertrekken.
En het weer speelt natuurlijk ook een rol, hoe kouder, hoe beter je de stoom ziet (gelukkig dus dat het geen 25°C was vorige zaterdag).
In de negentigjaren ging ik twee maal per jaar voor veertien dagen naar Wolsztyn in Polen om er te rijden met stoomlocomotieven.
Na enkele lessen in de praktijk zat ik zelf achter de regelaar. Fantastische tijd toen, de laatste Russische soldaten waren aan het terugtrekken.
Als ik daar nu aan terug denk dan heb ik heimwee naar de geur die deze machines afgaven. De vette kolen, de warme olie, het was parfum voor mij.
Linkje naar de stelplaats van Wolsztyn: (klik)
Uit die lijst zijn er maar twee loc's waarmee ik niet gereden heb, de Ty1 en de Pm36. Deze zijn jaren buiten dienst geweest, of waren elders gestationeerd (Pm36).
Toen die eindelijk in Wolsztyn aankwam waren de wielbanden zover afgesleten dat hij weer buiten dienst werd gesteld. Daar heb ik spijt van dat ik deze nooit gereden heb.
Grtz, RF
Last edited by Red Falcon; 12 oktober 2012, 00:10.
Reden: typo vautjes
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
ik vind ze alle drie heel mooi ,het was idd tof dat men zoveel inspanningen deed om de fotografen het naar hun zin te maken een dikke daarvoor , en nog een extra voor de mooie foto's ,was trouwens tof dat we een leuk gesprek gehad hebben
Ik heb vandaag deze locomotief "Helena" (of een perfecte dubbelganger) op een opligger zien staan langs de N14 in Oostmalle, tussen Oostmalle en Zoersel, links van de baan, zo'n 500m voor Zoersel.
Misschien krijgt die daar een winterverblijf? (in de gebouwen van Bevers, om de locomotief vorstvrij te houden?)
Er staat daar wel eens meer treinmateriaal voor de deur.
Comment