Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Tof Een mens krijgt goesting ook eens met IR te beginnen.
Ik dacht dat je eigenlijk met een IR-filter zoveel lichtverlies hebt dat je altijd met een statief moet werken? Deze beelden lijken het tegendeel te bewijzen
Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer
Dat is vrij eenvoudig uit te leggen Laurens: alle digitale camera's hebben intern voor de CCD/CMOS een IR blocking filter ingebouwd zitten .. doel: zo goed mogelijke kleurenfoto's produceren ... dit maakt dat normaal je camera dus bijna niet gevoelig is voor IR straling, dus lange sluitertijden.
Neem nu die IR blocking filter weg .. en zet er een IR pass filter (die dus bijna alle zichtbaar licht blokkeert, en ook UV etc ..= het omgekeerde van een blocking filter) in de plaats .. en je hebt een camera waarmee je in het IR spectrum fotografeert alsof je in het zichtbaar spectrum bezig bent !!
Zo'n IR pass filter is ondoorzichtig wanneer je er wil door kijken .. weet je waarom ?
Ik dacht dat je eigenlijk met een IR-filter zoveel lichtverlies hebt dat je altijd met een statief moet werken? Deze beelden lijken het tegendeel te bewijzen
Zo'n IR pass filter is ondoorzichtig wanneer je er wil door kijken .. weet je waarom ?
Lijkt me nogal voor de hand liggend
Mijn D70 is 'half kapot' - zo ongeveer 1 keer op 3 blijft de spiegel hangen. Nu ik een vervanger heb gekocht kan ik dus op zoek of je met een minimum aan kosten zo'n vervangoperatie zelf kan doen. Lijkt me wel een toffe manier om het toestel occasioneel verder te gebruiken.
Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer
Comment