Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Welke lens heb je gebruikt? Heb je heel erg ingezoomd of achteraf gecropt? Of nadien nog redelijk wat bijgewerkt? Ik zie bij de UP niet veel verschil om heel eerlijk te zijn...?
Welke lens heb je gebruikt? Heb je heel erg ingezoomd of achteraf gecropt? Of nadien nog redelijk wat bijgewerkt? Ik zie bij de UP niet veel verschil om heel eerlijk te zijn...?
Links een beetje gecropt, buiten naverscherping niets,Er is verder niets gebeurd??? de up is ontruist!
vriendelijke groeten, Sien
Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !
Als ik op flickr de grotere versie bekijk Sien dan zijn er rond alle gebouwen en torenkraan witte randjes te zien
Die zijn het gevolg van het naverscherpen
De ruis zie ik persoonlijk niet - maar verscherpen kan wel voor ruis zorgen (ook op plaatsen waar je het niet verwacht - in lucht ofzo
Eerst ferm opscherpen en daarna ruis wegwerken is een verkeerde werkvolgorde - opscherpen moet steeds de laatste stap zijn in je workflow
En pas verscherping toe met mate - als het beeld al scherp is heeft het geen nut om extra op te scherpen (is zoals het zout in de soep)
Samengevat een mooie pano die nog mooier zou zijn met minder verscherping
groet,
Peter
Als ik op flickr de grotere versie bekijk Sien dan zijn er rond alle gebouwen en torenkraan witte randjes te zien
De ruis zie ik persoonlijk niet - maar verscherpen kan wel voor ruis zorgen (ook op plaatsen waar je het niet verwacht - in lucht ofzo
Eerst ferm opscherpen en daarna ruis wegwerken is een verkeerde werkvolgorde - opscherpen moet steeds de laatste stap zijn in je workflow
En pas verscherping toe met mate - als het beeld al scherp is heeft het geen nut om extra op te scherpen (is zoals het zout in de soep)
groet,
Peter
Dit idd… (denk ik)?
Even een toevoeging: ik zie de ruis niet zo duidelijk op mijn iPhone, alleen als ik ga inzoomen. Op de laptop valt het iets meer op.
groet,
Peter
Mi moet er bij in raw fotograferen een naverscherping gebeuren?
Verstuurd vanaf mijn SM-A155F met Tapatalk
vriendelijke groeten, Sien
Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !
Comment