Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sikkelnevel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht

Hey Sieg,

Wow 20 kg tegengewicht Dat is inderdaad aan de hoge kant voor de EQ6. Bij mij lukt het nog net met 10Kg en het verlengstuk. De 25 cm Newt en randapparaten zitten rond de 19Kg.
    Ik heb een derde 5Kg tegengewicht liggen maar ik zie geen verschil tussen 15 KG of 10 Kg met de het verlengstuk. Volgens de fora zou 15Kg nauwkeuriger moeten volgen maar ik zie geen verschil.

Veel zwaarder ga ik niet meer gaan, eerder naar lichtere apparatuur. Een harmonische drive bvb met dan terug een 20cm of 15 cm spiegel i.p.v. 25 cm dat scheelt al enkele kilootjes.

Ik heb nu een jaar of drie PixInsight en super tevreden van. Nu in combinatie met de RC Astro tools is mijn workflow een heel stuk efficiënter en de resultaten zichtbaar beter, ook met weinig data.

Met de manuele deconvolution kom je wel in de buurt, maar je steekt daar zoveel tijd in. De AI doet het dan nog beter en op een paar seconden (pc met 20 cpu's aan 4,6Ghz en M2 SSD's = vliegmasjien)
    Naast BlurXTerminator heb ik nu ook de NoiseXTerminator en StarXTerminator aangeschaft.

Denoise met multiscale linear transform op verschillende layers gaf wel een bevredigend resultaat, na een hele poos waarden ingeven, de resultaten te evalueren en aanpassingen maken per laag.
    Deze liet ik dan met een masker lopen zodat enkel de donkere delen van de opname aangepast werden en de lichte delen scherp bleven en dat geeft andere problemen die je dan nadien probeert te corrigeren in Photoshop.
    Ik laat ook altijd de Local Histogram Equalisation lopen en nadien een beetje unsharp mask.
    Met NoiseXTerminator ben je op een paar seconden van de ruis verlost. Standaard staat die wel wat hoog afgesteld.
    Ik heb voordien Topaz Photo AI gebruikt maar die voegt dingen toe aan je beeld, dus waardeloos voor astro.

Als laatste de StarXTerminator die gaat een pak beter en sneller dan StarNet2.

Uiteraard als je Pixinsight + de RC Astro tools gelijk aanschaft ben je wel wat centjes kwijt. PixInsight heeft ook een steile leercurve. Ik heb veel vids op YouTube moeten verteren om ermee weg te raken. (langs de nadere kant, aankoop van software valt niet op hé )
    Om 19kg setup in evenwicht te brengen met amper 10kg contragewicht dan moeten je gewichten toch al ver van de axiale as geplaatst zijn, iets wat ikzelf zoveel mogelijk probeer te vermijden vanwege de momentwerking op de montering.
    Voor mij dan liever een extra gewicht erbij en alles verder naar de axiale as brengen.
    Maar dat is mijn idee uiteraard en dat komt nog uit mijn vroegere job om het momentum zo laag mogelijk te houden bij bepaalde installaties.

Ja die harmoniq drives is wel ideaal voor vakantie of te gebruiken op verplaatsing, doch betere guiding geven ze absoluut niet, en eerder zelfs meer onstabiliteit, logisch uiteraard.
    Maar voor verplaatsing niks beter dan een strainwave uiteraard, leuk voor erbij maar niet als eerste montering voor mij.

Ja ik gebruik al vanaf deze uitkwam StarXterminator maar wel de versie voor Photoshop, het verschil met Starnet++ is heel erg duidelijk, StarX doet veel beter werk.
    In eerste plaats veel grondiger maar ook sneller vind ik.

Alle andere tools van RC Astro had ik al eens aangeschaft toen ze net uitkwamen, kwestie van alle aankopen qua software wat te spreiden hé, ge kent da wel
    Het voordeel van de RC Astro tools is dat je ze eenmaal hebt aangekocht je ze zowel in Photoshop als in PI kan gebruiken.
    Degene die ik nu gebruik in Photoshop zijn Starshrink, NoiseXterminator en StarXterminator, maar heb ook al BlurXterminator aangeschaft in het verleden al kan ik deze nog niet gebruiken, valt minder op daarna hé
    Dus nu enkel nog PI aanschaffen en weer wat nieuws te leren dan, al werkt SIRIl met veel dezelfde benamingen als PI en daar kan ik redelijk goed mee overweg.
    Zoals ik zei is het voor mij vooral om doen om BlurX te kunnen gebruiken, al het andere gaat heel goed, velen geloven zelfs niet dat ik mijn foto's afwerk zonder PI

grts
    Sieg​
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Om 19kg setup in evenwicht te brengen met amper 10kg contragewicht dan moeten je gewichten toch al ver van de axiale as geplaatst zijn, iets wat ikzelf zoveel mogelijk probeer te vermijden vanwege de momentwerking op de montering.
      Voor mij dan liever een extra gewicht erbij en alles verder naar de axiale as brengen.
      Maar dat is mijn idee uiteraard en dat komt nog uit mijn vroegere job om het momentum zo laag mogelijk te houden bij bepaalde installaties.

Ja die harmoniq drives is wel ideaal voor vakantie of te gebruiken op verplaatsing, doch betere guiding geven ze absoluut niet, en eerder zelfs meer onstabiliteit, logisch uiteraard.
      Maar voor verplaatsing niks beter dan een strainwave uiteraard, leuk voor erbij maar niet als eerste montering voor mij.

Ja ik gebruik al vanaf deze uitkwam StarXterminator maar wel de versie voor Photoshop, het verschil met Starnet++ is heel erg duidelijk, StarX doet veel beter werk.
      In eerste plaats veel grondiger maar ook sneller vind ik.

Alle andere tools van RC Astro had ik al eens aangeschaft toen ze net uitkwamen, kwestie van alle aankopen qua software wat te spreiden hé, ge kent da wel
      Het voordeel van de RC Astro tools is dat je ze eenmaal hebt aangekocht je ze zowel in Photoshop als in PI kan gebruiken.
      Degene die ik nu gebruik in Photoshop zijn Starshrink, NoiseXterminator en StarXterminator, maar heb ook al BlurXterminator aangeschaft in het verleden al kan ik deze nog niet gebruiken, valt minder op daarna hé
      Dus nu enkel nog PI aanschaffen en weer wat nieuws te leren dan, al werkt SIRIl met veel dezelfde benamingen als PI en daar kan ik redelijk goed mee overweg.
      Zoals ik zei is het voor mij vooral om doen om BlurX te kunnen gebruiken, al het andere gaat heel goed, velen geloven zelfs niet dat ik mijn foto's afwerk zonder PI

grts
      Sieg​
      Ik zou niet twijfelen om naar PI te gaan, het postprocessen van deze Sikkelnevel excl. stacken doe ik in minder dan een uurtje hoor.
      De tijd dat ik uren achter het scherm zat is sinds de komst van de RC Astro tools verleden tijd. (en ook wat berekening die ik altijd gebruik in Pixelmath klaargezet)

De finale afwerking en het samenvoegen van de sterren en de nevel, dat blijf ik in Photoshop doen, gewoon omdat je daar meer controle hebt dan in PI.
      Je kan dan bvb ook een overgebleven satelliet spoortje weggommen en andere foutjes die overbleven wegwerken
      Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht

Ik zou niet twijfelen om naar PI te gaan, het postprocessen van deze Sikkelnevel excl. stacken doe ik in minder dan een uurtje hoor.
        De tijd dat ik uren achter het scherm zat is sinds de komst van de RC Astro tools verleden tijd. (en ook wat berekening die ik altijd gebruik in Pixelmath klaargezet)

De finale afwerking en het samenvoegen van de sterren en de nevel, dat blijf ik in Photoshop doen, gewoon omdat je daar meer controle hebt dan in PI.
        Je kan dan bvb ook een overgebleven satelliet spoortje weggommen en andere foutjes die overbleven wegwerken
        Je hebt gelijk hoor Rudy, zal één van mijn laatste investeringen zijn, na een zwaardere montering, alé 't is te zeggen dat ik meen mij te herinneren dit al meerdere malen gezegd te hebben
        Herkenbaar waarschijnlijk ...

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Proficiat met deze indrukwekkende foto!

Comment

Working...
          X