Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sikkelnevel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sikkelnevel

    Betoverd door de schoonheid van de Sikkelnevel (Caldwell 27) in het sterrenbeeld Zwaan.
    Deze emissienevel, gevormd door de botsing van sterrenwinden, ligt ongeveer 4700 lichtjaar van ons vandaan.
    De nevel is ongeveer 25 lichtjaar groot en straalt helder door de ionisatie van waterstofgas.
    Een kosmisch kunstwerk dat ons eraan herinnert hoe wonderlijk het universum is.

    Dit is een tweede poging om deze prachtige nevel vast te leggen met een dualbandfilter. Dankzij de aanpassingen aan de Newton-telescoop zijn de beelden nu scherper. Ook de diffractiespikes en halo's rond de sterren zijn aanzienlijk verbeterd.


    Caldwell 27 by Rudy M., on Flickr

    Apparatuur:
    Statief: Skywatcher EQ6-R
    Telescoop: Skywatcher Quattro 250
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO (Sony 11Mp 4.68µm 14bit)
    Optolong l-eXtreme
    Volgsysteem: Refractor 50/250 + ZWO ASI 290 MM mini

    Software:
    Opname: N.I.N.A., Phd², ASTAP, EQMOD
    Postprocessing: DSS, Pixinsight, Photoshop
    Last edited by Rudy M.; 30 augustus 2024, 18:35. Reden: Typo
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    prachtig en onwezenlijk...

    Comment


    • #3
      Geen idee hoe je het doet. Is een heel andere tak van fotografie dan wat ik doe maar...het resultaat vind ik heel mooi. Ziet er ook superverzorgd uit.

      Comment


      • #4
        Dit is weer top ,knap gedaan Rudi

        Comment


        • #5
          Proficiat

          Comment


          • #6
            Proficiat Rudy

            De OIII heb je er hier goed door gekregen Rudy, daarentegen mis ik wel de Ha kleur in de Crescent zelf.
            Waarschijnlijk net doordat je verder gestretched hebt om die OII duidelijker te maken ben je de rode kleur van de Ha kwijt geraakt.
            De halo's rond sommige sterren is nog wel een puntje om aan te werken lijkt me.
            Trouwens BlurX heeft hier goed zijn werk gedaan zo te zien ...

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Dank je voor de reacties

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Proficiat Rudy

              De OIII heb je er hier goed door gekregen Rudy, daarentegen mis ik wel de Ha kleur in de Crescent zelf.
              Waarschijnlijk net doordat je verder gestretched hebt om die OII duidelijker te maken ben je de rode kleur van de Ha kwijt geraakt.
              De halo's rond sommige sterren is nog wel een puntje om aan te werken lijkt me.
              Trouwens BlurX heeft hier goed zijn werk gedaan zo te zien ...

              grts
              Sieg
              De Optolong l-eXtreme heeft het wat moeilijk met grote openingsverhoudingen, vanaf f/4 zie je toch al wat redshift. Bij een Rasa (f/2) komt er dan zelfs nog bitter weinig rood binnen.

              Hiervan kan je dan dankbaar gebruik maken, het anders zwakke OIII signaal zit nu iets onder het niveau van het Ha signaal. Je krijgt dus meer blauw in je beeld.
              Bij het stacken doe ik geen RGB alignement, dat doe ik nadien manueel in PixInsight en breng ik het R en G kanaal op niveau van het blauwe kanaal. Hierdoor versterk je het blauw nog een beetje (geen stretch, maar een reductie van R en G)

              Veel afgewerkt opnamen van de Crescent zijn op Ha gefocust met daarrond een schim van de ozon, als je de focus naar OIII verplaatst, krijg je een totaal ander beelden en zie je duidelijk waar de Ha golf de OIII golf heeft ingehaald.
              Dat is natuurlijk mijn benadering van dit mooie object

              De RC-Astro tools zijn inderdaad een dankbare uitbreiding van het arsenaal tools, doch de upgrade van de Newton is niet te onderschatten. Ik heb data van vorig jaar, voor de upgrade, ongeveer op dezelfde wijze afgewerkt en het verschil is toch goed merkbaar. De Newton is nu heel wat scherper, bijna Takahashi waardig.
              Rudy,

              Hier vind je meer Astrofotografie werk.

              Comment


              • #8
                Dit is een gebied binnen de fotografie waar ik geen jota van ken.
                Maar ik vind het zeer knap wat je hier gedaan hebt.
                Proficiat met je HOF
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Pas nu gezien, knap beeld
                  Mijn eerste indruk : a jellyfish in space
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Gezien in den Hof, prachtige en tevens indrukwekkende foto

                    Comment


                    • #11
                      Proficiat met je HoF foto!
                      groetjes, moniq (BD1321BE)

                      A picture paints a thousand words

                      Comment


                      • #12
                        prachtplaat

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                          Dank je voor de reacties



                          De Optolong l-eXtreme heeft het wat moeilijk met grote openingsverhoudingen, vanaf f/4 zie je toch al wat redshift. Bij een Rasa (f/2) komt er dan zelfs nog bitter weinig rood binnen.

                          Hiervan kan je dan dankbaar gebruik maken, het anders zwakke OIII signaal zit nu iets onder het niveau van het Ha signaal. Je krijgt dus meer blauw in je beeld.
                          Bij het stacken doe ik geen RGB alignement, dat doe ik nadien manueel in PixInsight en breng ik het R en G kanaal op niveau van het blauwe kanaal. Hierdoor versterk je het blauw nog een beetje (geen stretch, maar een reductie van R en G)

                          Veel afgewerkt opnamen van de Crescent zijn op Ha gefocust met daarrond een schim van de ozon, als je de focus naar OIII verplaatst, krijg je een totaal ander beelden en zie je duidelijk waar de Ha golf de OIII golf heeft ingehaald.
                          Dat is natuurlijk mijn benadering van dit mooie object

                          De RC-Astro tools zijn inderdaad een dankbare uitbreiding van het arsenaal tools, doch de upgrade van de Newton is niet te onderschatten. Ik heb data van vorig jaar, voor de upgrade, ongeveer op dezelfde wijze afgewerkt en het verschil is toch goed merkbaar. De Newton is nu heel wat scherper, bijna Takahashi waardig.
                          Ja, zelf gebruik ik weinig nog de L-eXtreme vanwege de halo's die deze toch wel produceert

                          Inderdaad, veel opnames van de Crescent zijn gericht op Ha, maar dat komt omdat uiteraard Ha veel sterker is dan de OIII
                          Enkele maanden geleden ben ik ook met dit object bezig geweest en moet zeggen dat ik uiterst tevreden was van het resultaat, en ook de verhouding OIII - Ha

                          Zelf gebruik ik (nog steeds) geen Pixinsight en dus ook niet de BlurX tool, dus ik doe alles in ASTAP, SIRIL en Photoshop
                          Ik wil wel investeren in PI al is het maar om BlurX te gebruiken, het is een sterk AI programma wat de "eventuele volgfouten" toch sterk verbeterd.
                          Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk wel goede sterren heb met al mijn setups
                          Maar bij jouw versie is duidelijk het werk van BlurX te zien in het OIII signaal, mooi afgelijnd.

                          Ben nu aan het kijken om een andere montering aan te schaffen, ik zit met één van mijn setups op het randje van het draaggewicht van de EQ6-R Pro.
                          Ik kan nog wel tracken en guiden maar zie toch aan de cijfers dat het nog net gaat, soms wat uitschieters.
                          Tevens zit ik met 4 contragewichten van 5kg/stuk om alles nog in evenwicht te houden, dus ja

                          Heb het mijn vrouw al proberen uitleggen dat er een zwaarder montering moet komen, ... hmm, maar dat wordt nog een dingetje

                          grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 3 september 2024, 17:59.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                            Ja, zelf gebruik ik weinig nog de L-eXtreme vanwege de halo's die deze toch wel produceert

                            Inderdaad, veel opnames van de Crescent zijn gericht op Ha, maar dat komt omdat uiteraard Ha veel sterker is dan de OIII
                            Enkele maanden geleden ben ik ook met dit object bezig geweest en moet zeggen dat ik uiterst tevreden was van het resultaat, en ook de verhouding OIII - Ha

                            Zelf gebruik ik (nog steeds) geen Pixinsight en dus ook niet de BlurX tool, dus ik doe alles in ASTAP, SIRIL en Photoshop
                            Ik wil wel investeren in PI al is het maar om BlurX te gebruiken, het is een sterk AI programma wat de "eventuele volgfouten" toch sterk verbeterd.
                            Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk wel goede sterren heb met al mijn setups
                            Maar bij jouw versie is duidelijk het werk van BlurX te zien in het OIII signaal, mooi afgelijnd.

                            Ben nu aan het kijken om een andere montering aan te schaffen, ik zit met één van mijn setups op het randje van het draaggewicht van de EQ6-R Pro.
                            Ik kan nog wel tracken en guiden maar zie toch aan de cijfers dat het nog net gaat, soms wat uitschieters.
                            Tevens zit ik met 4 contragewichten van 5kg/stuk om alles nog in evenwicht te houden, dus ja

                            Heb het mijn vrouw al proberen uitleggen dat er een zwaarder montering moet komen, ... hmm, maar dat wordt nog een dingetje

                            grts
                            Sieg
                            Hey Sieg,

                            Wow 20 kg tegengewicht Dat is inderdaad aan de hoge kant voor de EQ6. Bij mij lukt het nog net met 10Kg en het verlengstuk. De 25 cm Newt en randapparaten zitten rond de 19Kg.
                            Ik heb een derde 5Kg tegengewicht liggen maar ik zie geen verschil tussen 15 KG of 10 Kg met de het verlengstuk. Volgens de fora zou 15Kg nauwkeuriger moeten volgen maar ik zie geen verschil.

                            Veel zwaarder ga ik niet meer gaan, eerder naar lichtere apparatuur. Een harmonische drive bvb met dan terug een 20cm of 15 cm spiegel i.p.v. 25 cm dat scheelt al enkele kilootjes.

                            Ik heb nu een jaar of drie PixInsight en super tevreden van. Nu in combinatie met de RC Astro tools is mijn workflow een heel stuk efficiënter en de resultaten zichtbaar beter, ook met weinig data.

                            Met de manuele deconvolution kom je wel in de buurt, maar je steekt daar zoveel tijd in. De AI doet het dan nog beter en op een paar seconden (pc met 20 cpu's aan 4,6Ghz en M2 SSD's = vliegmasjien)
                            Naast BlurXTerminator heb ik nu ook de NoiseXTerminator en StarXTerminator aangeschaft.

                            Denoise met multiscale linear transform op verschillende layers gaf wel een bevredigend resultaat, na een hele poos waarden ingeven, de resultaten te evalueren en aanpassingen maken per laag.
                            Deze liet ik dan met een masker lopen zodat enkel de donkere delen van de opname aangepast werden en de lichte delen scherp bleven en dat geeft andere problemen die je dan nadien probeert te corrigeren in Photoshop.
                            Ik laat ook altijd de Local Histogram Equalisation lopen en nadien een beetje unsharp mask.
                            Met NoiseXTerminator ben je op een paar seconden van de ruis verlost. Standaard staat die wel wat hoog afgesteld.
                            Ik heb voordien Topaz Photo AI gebruikt maar die voegt dingen toe aan je beeld, dus waardeloos voor astro.

                            Als laatste de StarXTerminator die gaat een pak beter en sneller dan StarNet2.

                            Uiteraard als je Pixinsight + de RC Astro tools gelijk aanschaft ben je wel wat centjes kwijt. PixInsight heeft ook een steile leercurve. Ik heb veel vids op YouTube moeten verteren om ermee weg te raken. (langs de nadere kant, aankoop van software valt niet op hé )
                            Rudy,

                            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                            Comment


                            • #15
                              Proficiat met deze superknappe prestatie en bedankt voor de wel zeer uitgebreide en goede uitleg.

                              Comment

                              Working...
                              X