Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Melotte 15

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Melotte 15

    Melotte 15 is een open sterrencluster in het hart van de Hartnevel (IC1805) (vorig jaar poste ik de volledige nevel Klik )

    De Hartnevel wordt door de sterrenwinden en straling van de massieve, hete, jonge sterren van Melotte 15 gesculpeerd. Deze sterren zijn naar schatting 1,5 miljoen jaar oud (piepjong dus )
    Melotte 15 bevindt zich op een 7500 lichtjaar van onze bol.

    Stack van 120 opnamen van elk 4 minuten. Totaal 8 uur integratietijd.

    Om een idee te geven van de grootte van deze nevels, indien ik met deze apparatuur de maan fotografeer past die net in het frame.


    Melotte_15 by Rudy M., on Flickr

    Apparatuur:
    Optiek: Skywatcher Quattro 250 (gemodifieerd)
    Equatoriaal Statief: Skywatcher EQ6-R
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO
    Volgcamera: ZWO ASI 290MM via OAG (Off Axis Guiding)
    Filters: Optolong L-eXtreme
    Focusmotor: ZWO EAF

    Software opname:
    Sturing: N.I.N.A.
    Guiding: Phd²
    Plate solver: ASTAP
    Sturing statief: EQMOD

    Software postporocessing:
    DeepSkyStacker
    PixInsight
    Photoshop
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Een dankbaar onderwerp vind ik, mooi in beeld gebracht Rudy
    Het blauwe van de O3 mocht voor mij wat subtieler maar da's puur kwestie van smaak hé
    Je hebt blijkbaar geluk dat je nog heldere nachten hebt, hier bij ons veel te veel wolken, de moeite niet om deep-sky te doen.
    Dus nu wat bezig, tussen de bewolking door, met ons eigen zonnestelsel

    grtts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Alweer een zeer knap resultaat!
      BD0681BE -
      Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

      Comment


      • #4
        Zoals steeds facinerend om kijken

        Comment


        • #5
          ben hoe langer hoe meer onder de indruk van deze fantastische beelden...SUPER
          nikon coolpix s9100

          Comment


          • #6
            Mooi kleurrijk beeld.
            Zo groot als de maan, en dus is de hele nevel nog groter. Dat doet me denken: zou je zoiets kunnen vastleggen met een standaard camera , een 600mm fotolens, en een tracker?

            Comment


            • #7
              Wat een prachtig beeld, echt knap

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
                Mooi kleurrijk beeld.
                Zo groot als de maan, en dus is de hele nevel nog groter. Dat doet me denken: zou je zoiets kunnen vastleggen met een standaard camera , een 600mm fotolens, en een tracker?
                Met een 400mm op een full frame camera krijg je de hele hartnevel er op. Dan heb je nog wat ruimte om te croppen mocht de tracking wat afwijken.
                Ik weet niet wat de lichtpolutie is op de plaats waar je gaat capteren. Ik zit onder een Bortle 7 en zonder lichtpolutie filter zie ik enkel sterren.
                Deze is wel met een dual smalbandfilter genomen, waardoor de ozon beter doorkomt.
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment


                • #9
                  Mooi, ik zie er van alles in, centraal een zwaantje, links komt er een vogeltje aangevlogen, prettig kijken en fijne zoekplaat voor mij !
                  De landbouwmachine waar ik bij de titel aan dacht zoek ik nog
                  Last edited by Frakske; 16 september 2023, 11:53.
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
                    Mooi kleurrijk beeld.
                    Zo groot als de maan, en dus is de hele nevel nog groter. Dat doet me denken: zou je zoiets kunnen vastleggen met een standaard camera , een 600mm fotolens, en een tracker?
                    Dat kan inderdaad Pol met een gewone camera, doch door het filter was standaard voor de sensor zit zal je minder Ha signaal opvangen
                    Dus veel langer belichten is de boodschap.
                    Een viertal jaar geleden, toen ik begonnen met met deep sky astrofotografie, heb ik toen enkel mijn gewone camera gebruikt met zeer goed resultaat
                    Een tracker voor langere belichtingen is uiteraard altijd een meerwaarde, doch kan je ook te werk zonder enige tracking om mee te starten.

                    Ik ken mensen die maken de schitterendste foto's van deep sky met een Canon telelens maar wel gecombineerd met een astro camera.
                    Zijn afwerking is subliem en daar kunnen we hier allemaal nog heel veel van leren.

                    Moest je trouwens bvb nog ergens een oudere camera liggen dan kan je die makkelijk laten ombouwen, dan wordt het filter voor de sensor verwijdert.
                    Op die manier ga je dan ook een pak meer detail hebben in het Ha gebied.
                    uiteraard is het voordeel van een astro camera dat deze ook gekoeld wordt om op die manier de ruis te onderdrukken bij lange exposures.

                    Maar zoals ik zei, een trackertje en je huidige materiaal kan je al deftige dingen mee doen, je zou schrikken van wat mogelijk is

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                      Dat kan inderdaad Pol met een gewone camera, doch door het filter was standaard voor de sensor zit zal je minder Ha signaal opvangen
                      Dus veel langer belichten is de boodschap.
                      Een viertal jaar geleden, toen ik begonnen met met deep sky astrofotografie, heb ik toen enkel mijn gewone camera gebruikt met zeer goed resultaat
                      Een tracker voor langere belichtingen is uiteraard altijd een meerwaarde, doch kan je ook te werk zonder enige tracking om mee te starten.

                      Ik ken mensen die maken de schitterendste foto's van deep sky met een Canon telelens maar wel gecombineerd met een astro camera.
                      Zijn afwerking is subliem en daar kunnen we hier allemaal nog heel veel van leren.

                      Moest je trouwens bvb nog ergens een oudere camera liggen dan kan je die makkelijk laten ombouwen, dan wordt het filter voor de sensor verwijdert.
                      Op die manier ga je dan ook een pak meer detail hebben in het Ha gebied.
                      uiteraard is het voordeel van een astro camera dat deze ook gekoeld wordt om op die manier de ruis te onderdrukken bij lange exposures.

                      Maar zoals ik zei, een trackertje en je huidige materiaal kan je al deftige dingen mee doen, je zou schrikken van wat mogelijk is

                      grts
                      Sieg
                      Heel interrestant had niet gedacht dat zoiets mogelijk was

                      Comment


                      • #12
                        Wat een prachtig beeld ,bijna niet te geloven dat je zoiets tot hier kan halen

                        Comment


                        • #13
                          Die sterrencluster heb je heel mooi in beeld kunnen krijgen!

                          Comment

                          Working...
                          X