Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met hart en ziel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Met hart en ziel

    Eindelijk mijn projectje kunnen verderzetten Een mozaïek van de Hart- en Ziel Nevels.
    De Hartnevel heeft hier al eens gestaan, maar ik wou jullie toch graag het volledige verhaal tonen.

    Het formaat is wat vreemd, dit komt omdat er twee opnamen samengevoegd zijn. Flickr gaat daar niet goed mee om, het inzoomen is wat zwakjes.
    Ik heb voor deze een iets andere processing gebruikt waardoor er meer geel in de processing zit. De denoise werd met Topaz Photo AI gedaan waardoor de postprocessing anders moest aangepakt worden. Photo Ai werkt niet op bewerkte data.

    Wat zie je:

    Van links naar rechts
    - Ziel nevel
    - Hart nevel met in het center Merlotte 15
    - Viskop nevel




    De Hartnevel staat op een dikke 7500 lichtjaar van de aarde, de Ziel nevel op 6500 lichtjaar. Beide zijn emissienevels, wat inhoudt dat ze het licht weerkaatsen van naburige sterren. Beide meten ze 600 lichtjaar. Wat wil zeggen dat het licht rechts van de Hartnevel er 600 jaar over doet om uiterst links van de Zielnevel te raken.
    Het center van de Hartnevel bevat een heel interessant gebied, Merlotte 15 welke bestaat uit een cluster van jonge hete sterren, sommige zijn 50x de massa van onze zon.
    Mocht je deze visueel kunnen waarnemen, dan zou de volle maan er in de lengte 10x in passen.
    Last edited by Rudy M.; 27 januari 2023, 21:27.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Met hart en ziel

    ik vind zoals gewoonlijk heel fantastisch gedaan ,er komt wel weinig reactie op ,waarschijnlijk omdat dit een heel andere tak is dan gewone landschapsfotografie ,maar verdiend toch een flinke duim ,daarbij is het ook heel leerzaam door je uitleg !En een één van je grote bewonderaars "Sieg" met name ontbreekt hier ook al een tijdje

    Comment


    • #3
      Re: Met hart en ziel

      Weer eens een sterk beeld! (en idd waar zit Sieg)

      Comment


      • #4
        Re: Met hart en ziel

        Een foto, waarvan je niet het vermoeden had dat er zoiets te zien is. Knap hoor.
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Met hart en ziel

          Knap hoor ! Hier kijk ik altijd naar op
          Daar ben je ook wel met hart en ziel en vooral kennis terzake mee bezig
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: Met hart en ziel

            Dank je voor de reacties, het is zowel een nice binnen fotografie als binnen astronomie ik begrijp best dat er weinig reactie op komt omdat het voor velen te ver van mijn bed is (en ook letterlijk )

            Voor wie interesse heeft, heb ik de grote versie op mijn site gezet, dan zie je wat meer detail: Hart en Ziel
            Het bestand is net geen 15megabyte.
            Om een idee te geven het (ruwe) lineaire bestand meet 2 gigabyte, ~200megapixel 32bit.
            De PC heeft 5 uur gerekend om deze twee stacks te bouwen. (i7 12700K, 12 cores 20 threats @ 4.8Ghz)
            In totaal is er ongeveer 22 uur belichting (mozaïek van 2 panelen) ingegaan, 5 uur processing en 10 uur postprocessing.

            En idd wat zit Sieg, het laatste wat ik hoorde was dat ie op verlof ging.
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment


            • #7
              Re: Met hart en ziel

              Rudy, de foto is verdwenen. Ik ben gaan kijken in de tekst van jouw post. En er past iets niet met de tags.
              Kun je het verbeteren?
              Groetjes,
              Xavier
              Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
              Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
              Laat de commentaren maar komen.

              Comment


              • #8
                Re: Met hart en ziel

                Prachtig samengesteld beeld Rudy, heel mooie kleuren en knap afgewerkt, toppertje wat mij betreft
                (als je echt wil mieren******, er zit wat verschil in de panelen door de helderheid van de sterren), maar chapeau, ik zou het voorlopig nog niet kunnen (met panelen werken)

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Met hart en ziel

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Prachtig samengesteld beeld Rudy, heel mooie kleuren en knap afgewerkt, toppertje wat mij betreft
                  (als je echt wil mieren******, er zit wat verschil in de panelen door de helderheid van de sterren), maar chapeau, ik zou het voorlopig nog niet kunnen (met panelen werken)

                  grts
                  Sieg
                  Hey Sieg,

                  Door het schitterende Belgische weer van de laatste maanden moest ik wat creatief zijn
                  Het rechter paneel heeft 15 uur licht gekregen op een gain van 200 en 300sec per light.
                  Het linker paneel is op één (lange) nacht gemaakt aan gain 300 en 180 sec per light.
                  Door de gain zo hoog te zetten verlies je aan dynamisch bereik en is er een lagere full well capacity.
                  Dat heeft inderdaad invloed op de beeldkwaliteit, de soul nebula is dan ook minder gedetailleerd.
                  De postprocessing gebeurt op de mozaïek en zie je als je goed kijkt subtiele verschillen tussen beide panelen.
                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment

                  Working...
                  X