Ooit schreef ik voor Shoot een artikel over de Nikon D810a, de versie die Nikon uitbracht voor astronomie. Onlangs verkocht ik mijn astro-Nikon, omdat het de enige F mount was die ik nog in huis heb. Jammer genoeg heeft Nikon geen Za camera uitgebracht, dus ik heb er eentje laten modifiëren voor astrofotografie. Daarbij wordt de eerste filter voor de sensor verwijderd, de tweede blijft zitten. Daarmee haal je wel de nodige golflengte voor astronomie binnen: 650Nm, het waterstof-alfa deel van het spectrum. Met een custom white balance kan je nadien nog wel redelijk (maar niet perfecte) gewone opnames maken.
Hierbij een van de eerste testen op de melkweg. De rode nevels die je ziet stralen uit in het licht van Ha (waterstof alfa lijn), daarvoor dus de modificatie. Een gewone camera laat te weinig door in dit deel van het spectrum.
Hierbij een van de eerste testen op de melkweg. De rode nevels die je ziet stralen uit in het licht van Ha (waterstof alfa lijn), daarvoor dus de modificatie. Een gewone camera laat te weinig door in dit deel van het spectrum.
Comment