Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste opnames met gemodifieerde Nikon Z6

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste opnames met gemodifieerde Nikon Z6

Ooit schreef ik voor Shoot een artikel over de Nikon D810a, de versie die Nikon uitbracht voor astronomie. Onlangs verkocht ik mijn astro-Nikon, omdat het de enige F mount was die ik nog in huis heb. Jammer genoeg heeft Nikon geen Za camera uitgebracht, dus ik heb er eentje laten modifiëren voor astrofotografie. Daarbij wordt de eerste filter voor de sensor verwijderd, de tweede blijft zitten. Daarmee haal je wel de nodige golflengte voor astronomie binnen: 650Nm, het waterstof-alfa deel van het spectrum. Met een custom white balance kan je nadien nog wel redelijk (maar niet perfecte) gewone opnames maken.
    Hierbij een van de eerste testen op de melkweg. De rode nevels die je ziet stralen uit in het licht van Ha (waterstof alfa lijn), daarvoor dus de modificatie. Een gewone camera laat te weinig door in dit deel van het spectrum.
    The summer triangle consists of three bright summer stars: Deneb (top left), Vega (top right), Altair (below center). 2 hour exposure with Nikon Z6a and Nikon 24-70S.

Wij zien hier graag een grote en geen dumpnail, sorry.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Euh... kan je niet op de link klikken, daarvoor dienen links, dan heb je hem in volledige grootte. Bij mij werkt dat althans.

Comment

Ik ben niet thuis in Astrofotografie, dus technisch gezien kan ik er weinig van zeggen, maar ik vind het wel een prachtige plaat...

Rob,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDierick Bekijk bericht
          Euh... kan je niet op de link klikken, daarvoor dienen links, dan heb je hem in volledige grootte. Bij mij werkt dat althans.
          Euh ... daarvoor dient dit fotografieforum niet, gewone sociale media misschien wel, het lijkt me een kleine moeite om op een fotografieforum dan toch ook wel een foto te plaatsen
          Het presenteert niet alleen beter het toont ook respect naar het forum en medegebruikers toe
          tevens is het hier zelfs niet toegelaten om gewone links te plaatsen i.p.v. een afbeelding ;-)

Over je foto, een prima registratie waarbij de Ha er goed uitkomt dankzij de modificatie
          De afwerking daarentegen vind ik persoonlijk minder geslaagd

grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 16 juni 2023, 00:15.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

OK, dat wist ik niet. Ik had het idee beter een link naar een beeld te plaatsen dan het volledige beeld op te laden en storage te consumeren hier.

D

Comment

OK, dat wist ik niet. Ik had het idee beter een link naar een beeld te plaatsen dan het volledige beeld op te laden en storage te consumeren hier.

D
              Beste,

Je kan het beeld hier niet opladen. Je moet het extern linken, bv. vanaf Flickr.
              Hoe dat moet lees je dan weer hier: Hoe een foto linken van Flickr - Belgiumdigital forum

Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Bedankt voor de tip!

Comment

Ooit schreef ik voor Shoot een artikel over de Nikon D810a, de versie die Nikon uitbracht voor astronomie. Onlangs verkocht ik mijn astro-Nikon, omdat het de enige F mount was die ik nog in huis heb. Jammer genoeg heeft Nikon geen Za camera uitgebracht, dus ik heb er eentje laten modifiëren voor astrofotografie. Daarbij wordt de eerste filter voor de sensor verwijderd, de tweede blijft zitten. Daarmee haal je wel de nodige golflengte voor astronomie binnen: 650Nm, het waterstof-alfa deel van het spectrum. Met een custom white balance kan je nadien nog wel redelijk (maar niet perfecte) gewone opnames maken.
                  Hierbij een van de eerste testen op de melkweg. De rode nevels die je ziet stralen uit in het licht van Ha (waterstof alfa lijn), daarvoor dus de modificatie. Een gewone camera laat te weinig door in dit deel van het spectrum.
                  Knappe opname!
                  Zeker de moeite om te posten met de juiste link:

Milky way and the summer triangle
                  by Dominique Dierick, on Flickr
                  BD0681BE -
                  Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

Comment

Heel knap
                    mijn website : klik

Comment

Working...
                    X