Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De langste nacht (+ vergelijking)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] De langste nacht (+ vergelijking)

    isteren gemaakt, tijdens de langste nacht van het jaar.



    originele post:



    ter vergelijking, andere bewerking, zelfde uitgangsfoto


    Last edited by pppictures; 22 december 2021, 22:48.

  • #2
    Re: De langste nacht

    Je hebt daar een donkere locatie gevonden Pol, ideaal voor wat experimenteren
    Orion en de Pleiaden staan er mooi en duidelijk op.
    Leuk met dat silhouet van de bomen in de voorgrond en met weerspiegeling in het water
    Er zit wel enorm veel banding in de opname, zelfs eigenaardig veel, heb je dit ook al in het origineel of komt het door de bewerking ?
    Kan uiteraard ook aan compressie liggen

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: De langste nacht

      Mooi beeld ! doorklikken liefst

      mij valt het op dat banding dikwijls voorkomt in beelden met vrij veel egale vlakken, ik denk dan altijd "dat heeft de luie Jpeg weer gelapt, er is niet zoveel werk dus is ie maar luier ...
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: De langste nacht

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Er zit wel enorm veel banding in de opname, zelfs eigenaardig veel, heb je dit ook al in het origineel of komt het door de bewerking ?
        Dat komt allicht door de bewerking, want stiekem was er gisteren relatief veel bewolking en maanlicht, en dus helemaal niet zo donker
        edit: ik heb er een andere bewerking bij gestoken, als vergelijking.
        Last edited by pppictures; 22 december 2021, 22:49.

        Comment


        • #5
          Re: De langste nacht

          Knap gecapteerd Pol.
          Het water dat centraal naar het lichtpuntje gaat.
          Sterrenstelsel Orion, de Orionnevel en de Plejaden in sterrenbeeld Taurus. mooi mooi.
          De maan geeft nog veel licht binnen een week is dat maar de helft meer
          Last edited by Rudy M.; 22 december 2021, 22:34.
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: De langste nacht

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
            Knap gecapteerd Pol.
            Het water dat centraal naar het lichtpuntje gaat.
            Sterrenstelsel Orion, de Orionnevel en de Plejaden in sterrenbeeld Taurus. mooi mooi.
            De maan geeft nog veel licht binnen een week is dat maar de helft meer
            ik heb nu in elk geval geleerd dat niet alle nightscapes op 14mm gemaakt moeten worden.
            In dit geval was de compositie veel beter na een crop - dat wordt volgende keer allicht gewoon een 35mm in portrait.

            Comment


            • #7
              Re: De langste nacht

              Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
              Dat komt allicht door de bewerking, want stiekem was er gisteren relatief veel bewolking en maanlicht, en dus helemaal niet zo donker
              edit: ik heb er een andere bewerking bij gestoken, als vergelijking.
              Is hetzelfde Pol, evenveel Banding
              Is eigenlijk moeilijk weg te krijgen heb ik ook al gemerkt
              Het komt meestal goed tot uiting als je met gradients werkt en/of bij ruis verwijderen, ik weet niet of dat hier het geval is.
              Heb je al eens geprobeerd om je workflow zoveel mogelijk in 16bit te doen, dan valt het meestal wel mee met de banding
              In ieder geval, zo te lezen, heb je weeral iets bijgeleerd, je hebt nooit teveel mm's om nachtfotografie te doen, m.a.w. alle brandpuntsafstanden zijn bruikbaar

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 22 december 2021, 23:08. Reden: aanvulling
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: De langste nacht

                Ik heb net de 'originele' file uit sequator bekeken, en daar zit die banding ook al in.
                Jammer, en allicht te wijten aan de sub-optimale opnameomstandigheden.

                Comment

                Working...
                X