Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

White Island

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] White Island

Nu al een hele tijd geleden (zucht) heb ik daar ook rondgelopen op die vulkaan die gisteren verschillende slachtoffers gemaakt heeft met die uitbarsting. Indertijd waren we maar met enkelen maar nu schijnt het zoals overal een toeristenindustrie geworden te zijn. De boor ankerde op zee en met een zodiac zijn we aan land gegaan, volledig uitgerust met helm en gasmasker. Bij alarm moesten we zo snel mogelijk naar een aangeduide veilige plek lopen waar we beschutting hadden tegen lava en stenen. Gisteren liep het daar blijkbaar mis met een te groot aantal bezoekers.

DSC_0594 by Raf Strobbe, on Flickr

Bedankt voor het kijken,

Raf.

Re: White Island

Mooi beeld Raf en interessant leesvoer
    Is inderdaad overal een miserie aan het worden dat toerisme, zeker omdat veiligheid en properheid minder van belang beginnen worden en de verdienste voorgaat op alles

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Mooi beeld Raf en interessant leesvoer
      Is inderdaad overal een miserie aan het worden dat toerisme, zeker omdat veiligheid en properheid minder van belang beginnen worden en de verdienste voorgaat op alles

grts
      Sieg
      Bedankt voor de reactie Sieg.
      Properheid is geen probleem daar. Ik heb nergens in NZ iets gezien dat achtergelaten werd door toeristen.
      Wel een probleem is het toenemende aantal toeristen. Wij waren met slechts een tiental op dat vulkaaneiland en dan kun je de veiligheid in de hand houden bij een plotse eruptie want het is de actiefste vulkaan van NZ. Een deel kwam met de boot (zoals wij met de goedkopere optie) en een deel met een helikopter (was veel duurder). Dit had het voordeel dat iedereen snel per heli weg kon gebracht worden indien nodig.

Comment

Interessant standpunt met het stuk boot erop. Mooi.
        https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

Comment

Een verhalend beeld (zonder de bijgevoegde uitleg die wel interessant is). Heel knap
          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Heel mooie opname van een nu vreselijke locatie.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Tja, het boomende toerisme hé. Het kan zeer snel gaan, zoals ik op IJsland heb moeten zien gebeuren na 2014... En wat gebeurt er dan ? De infrastructuur kan het niet meer aan daar. Ik werd nogal eens meer smalend bekeken omdat ik schrik had van het multiplicator van het internet, blijkt dat ik gelijk heb gekregen. Een mooi voorbeeld was het verschijnen van een boek met IJslandse natuurlijke warmwaterbronnen mét coordinaten, toen nog enkel in het IJslands, het jaar erop verscheen er een Engelse vertaling en niet veel laten stonden ze op het internet. Gevolg : je bent nergens meer alleen. Idem voor bv de Lofotenarchipel in Noorwegen. Gek genoeg doen de Zweden niet mee aan dat spelletje. Toch schrok ik toen twee jaar geleden een boek uitkwam met 100 gratis hutten in de natuur, gelukkig enkel in het Zweeds en zonder coordinaten of kaarten, je moet dus Zweeds kennen om de beschrijving van de locatie te verstaan. En wat gebeurt er dan ? Ik ben al 25 jaar intensief bezig met het verzamelen van mijn eigen huttenlocaties (andere dan het boek) en ik plaatste een aantal foto's op een forum. Direct een botte vraag uit een land waar ze zich graag "assertief" noemen "waar zijn die hutten ?". Na een beleefde weigering kwam de hemel op mijn hoofd terecht. Ik was een egoïst die dacht dat Zweden zijn privébezit was en meer van dat fraais.

Comment

Mooie "actie-fotografie". Vooral omdat de boeggolf en vulkaanwolk bijna spiegelen.
                Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Mooie foto en aansluitend bij de actualiteit .

De laatste jaren vermijden wij angstvallig de populaire plaatsen, ook voor natuurfotografie.
                  Je scoort dan minder op de sociale media, en je wordt soms als zonderling bekeken, maar het met niemand gedeelde plezier van ergens alleen te zijn is onvervangbaar.

Comment

Bedankt voor de positieve reacties.
                    Die toeristenindustrie is inderdaad een probleem aan het worden. Voor de natuur en ook voor de mensen die een land of streek echt willen verkennen en fotograferen. De kunst is om de massa voor te zijn. Opapol schrijft bijvoorbeeld over IJsland. Ik ben daar tweemaal geweest in de 80er jaren, dus meer dan dertig jaar geleden. Tweemaal 14 dagen te voet door het onherbergzame binnenland zonder veel comfort maar supermooi. De eerste keer met tentjes en alles kletsnat. De tweede keer met Dick Philips, een Schot en IJslandkenner, overnachten in een soort stallen (dus geen luxe hut zoals Landmannalaugar). Twee weken geen tafel of stoel gezien en alles meesleuren op de rug. Indertijd nog met analoog fototoestel (dia's die nu volledig verkleurd zijn). Nu zou ik daar niet meer willen naartoe gaan met die dure toeristenmolen. Die foto's van IJsland, Lofoten, Afrikasafari's enz. zijn zo herkenbaar ook. Een ander voorbeeld is de duiksport. Als duiker ben ik een tiental keren ook naar Egypte geweest in de jaren '80 en '90. Indertijd hetzelfde: supermooi maar geen infrastructuur (slechts één armzalig hotelletje in het zuiden van de Sinaï). Nu het ene hotel en restaurant naast het andere maar ... totaal afgedoken plaatsen met verwoeste koraalriffen en tientallen keren duurder.

Comment

knappe foto en komt nu nog meer tot zijn recht door de actualiteit

Comment

Working...
                      X