Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik denk dat de sluitertijd van 20 seconden hier er al voor zorgt dat de maan iets bewogen is...Maar buiten dat toch zeker wel erg mooi..Mooi ook die bijzondere molen met zijn reflectie..
Heel mooi rustig beeld en tint. Inderdaad voor de maan een iets te lange sluitertijd.
Misschien een bekende regel voor sterrenfotografie : Deel de brandpuntafstand door 500 (of 600), want daar zijn de meningen over verdeeld)
En je zou op 5, respectievelijk 6 seconden uitkomen.
Hartelijk dank voor jullie reacties. En, inderdaad, heeft de lange belichting gezorgd voor onscherpte in de maan.
Ik heb dat tijdens de opnames ook wel gezien maar vond de dynamiek wel passend. In de anderhalf uur dat ik daar stond (vanaf opkomst) klom de maan zo razendsnel omhoog. Nu, na jullie opmerkingen, twijfel ik daarover
Ik had niet gemerkt dat het 20 sec belichtingstijd was, dat resulteert uiteraard in een verschuivende maan ...
Voor alle duidelijkheid ff off topic:
Johan bedoelde het goed met zijn 500-regeltje maar hij heeft de formule op zijn kop gezet
de formule is als volgt tijd = 500/brandpuntsafstand
en 600 ipv 500 is veiliger.
Een lange brandpuntsafstand heeft dus sneller last van zichtbare verschuiving dan een korte, logisch ook hé
Voor alle duidelijkheid ff off topic:
Johan bedoelde het goed met zijn 500-regeltje maar hij heeft de formule op zijn kop gezet
de formule is als volgt tijd = 500/brandpuntsafstand
en 600 ipv 500 is veiliger.
Een lange brandpuntsafstand heeft dus sneller last van zichtbare verschuiving dan een korte, logisch ook hé
Oeps.
De berekening, precies verkeerd gezet. Bedankt voor de rechtzetting, Frans.
Maar...... 500 is veiliger dan 600. (hoe korter hoe veiliger)
De regel is van 600 naar 500 geschoven, omdat onze hedendaagse megapixel-sensoren, "foutjes" eerder laten zien.
goed geprobeerd en buiten de maan mag het resultaat er zijn ,voor de rest is alles gezegd denk ik
ook weer wat bijgeleerd ivm sluitertijd bij nachtopnames
Comment