Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Totale zonsverduistering

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Oordeel] Totale zonsverduistering

De totale zonsverduistering van 21 augustus kon ik in de bergen van Idaho onder ideale omstandigheden fotograferen. Hier nu het 'afgewerkte product', een beeld van de zonnecorona tijdens de totale fase.

Ik vertel graag enkele details over het 'making of'.
    De uitdaging bij het fotograferen van de corona is het enorme contrastverschil tussen de binnenste regio dichtbij de zon en verder buiten. We spreken qua helderheid van een verschil tussen 'volle maan' en 'heldere melkweg'. Dus maakt men lange reeksen met verschillende belichtingstijden om alle regio's van de corona te hebben.
    De gebruikte middelen:
    Canon 5D Mk4, ISO 400
    EF 100-400 mm f/4.5-5.6L (bij 400 mm en f/11)
    Ik had eerst overwogen om met 600 mm brandpuntafstand te fotograferen maar dan besefte ik dat ik zo wellicht de langste stralen van de corona zou afsnijden aan de beeldrand. Ik koos dus 400 mm, ten nadele van meer details van de corona maar ten voordele voor een geheel overzicht.

Belichtingstijden: 1/8000 tot 4 seconden. Hier het centrale gedeelte van zo een reeks, heel goed te zien hoe het zicht verandert met de verschillende belichtingstijden.

Bij de nabewerking stoot de alledaagse fotobewerkingssoftware aan haar grenzen. Je zou denken: ik doe gewoon een HDR-bewerking en klaar is kees.
    Het probleem is hierbij dat je het enorme radiale contrast wil afvlakken terwijl tegelijkertijd het 'tangentiële' contrast behouden moet blijven of je geraakt de details van de corona kwijt. Daarvoor zijn de gebruikelijke HDR-algoritmes niet gemaakt, of je nu Photoshop, Lightroom of speciale toepassingen zoals Photomatix neemt. Uiteraard krijgt men ook met de gebruikelijk routines een resultaat maar niet echt bevredigend: details van de corona worden mee afgevlakt en men heeft last van radiale gradienttrappen (die men misschien met veel moeite met radiale grijsfilters zou kunnen onderdrukken).
    De oplossing zit in speciale algoritmes die voor de wetenschappelijke astrofotografie ontwikkeld werden. Na het 'opstapelen' van de opnames met verschillende belichtingstijden gebruikte ik de Larson-Sekanina filter (een rotatiegradientfilter) die oorspronkelijk voor het analyseren van coma's van kometen gemaakt werd. Hier zit men met het soortgelijk probleem van een heel grote helderheidsgradient in een cirkelvormig object. Vandaar dat dit algoritme uitstekend geschikt is voor het bewerken van foto's van de zonnecorona.

Hier dus het resultaat. Ik vind dat dit de visuele indruk van de zonnecorona goed benadert. Let trouwens op twee sterretjes: links beneden Regulus, hoofdster van de Leeuw (heeft me erg geholpen bij het aligneren van de foto's) en boven rechts ny Leo, een zwakker sterretje uit het sterrenbeeld Leeuw.

Re: Totale zonsverduistering

Interessante beschrijving en het resultaat van dit alles vind ik toch wel een heel bijzondere afbeelding geworden. Heel knap gemaakt
    http://www.smuttynose.nl

Comment

Vastgelegd zoals een zonsverduistering moet vastgelegd worden, mooi werk van gemaakt
      En het uiteindelijke resultaat waarbij de lange stralen van de Corona duidelijk zichtbaar zijn.
      Knappe opname hoor

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Dank voor de interessante uitleg. Mooie reeks foto's !
        Mvg Philip

Comment

je weet er veel over blijkbaar.
          interessante uitleg en mooi foto resultaat
          Peter
          mijn website : klik

Comment

Fenomeen heel mooi vastgelegd.
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

foto van het jaar, hier op BD.

dank ook voor je interessante uitleg !
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

Comment

Amai, proficiat! Prachtig vastgelegd natuurfenomeen. En een interessante uitleg, die je echte kennis aantoont. Mag zeker in de HOF voor mij!
                https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Comment

Dank voor al die vriendelijke reacties!

Ik moest nog denken: in mijn hele tijd als hobbyfotograaf is dat zeker het beeld waar de meeste moeite is ingekropen:

- logistieke voorbereiding (op het juiste moment op de juiste plek zijn)
                  - technische voorbereiding (alles moet exact gepland worden; immers, de totaliteit duurde maar 2 minuten, geen tijd om te experimenteren, geen tijd voor een herhaling bij een mislukking)
                  - de doorvoering (er kan veel misgaan, je moet op van alles anticiperen, ook rekening houden met de gevaren van het zonlicht, met de emotionele macht van zo een totale zonsverduistering die je helemaal van je stokje kan brengen; het beste middel: je moet de handelingen op voorhand trainen, zo mogelijk programmeren)
                  - de nabewerking (waarvoor ik dus speciaal nieuwe technieken geleerd heb)

Er had veel kunnen misgaan en ik ben bijzonder blij dat ik tot dit resultaat geraakt ben.

Comment

Weer iets opgestoken . Het resultaat mag er zijn We zien je terug op maandag...?
                    https://www.behance.net/Lynx1966

Comment

Met veel interesse de uitleg gelezen en de foto bekeken.
                      Gelijk ook eens gaan googlen op andere foto's en de jouwe mag er zeker wezen

Comment

knap dat je dit resultaat bereikt hebt
                        en dito uitleg
                        Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                        Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

Comment

Wat een ervaring !
                          Bedankt voor de wetenschappelijke uitleg en proficiat met het resultaat .

Comment

Hier heb ik groot respect voor en wordt ik stil van.
                            bedankt voor de uitleg, die geeft duidelijk weer hoeveel werkt je hier eigenlijk wel ingestoken hebt. Je technische kennis maar ook astronomische kennis is blijkbaar niet klein.
                            Het is een beangstigende mooie foto.
                            Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                            Groeten
                            Kurt

Comment

De uitleg alleen al is mooi...Lijkt me mooi om mee te maken dit...Mooi vastgelegd..
                              Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                              MIJN WEBSITE

Comment

Working...
                              X