Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
We zijn een jaar of zeven. We zijn op schoolreis in Nederlands Limburg. De
leraar wijst naar een wei vol koeien. Kijk maar heel goed, zegt hij, want dit
zal er niet meer zijn als jullie oud en lelijk geworden zijn. En ik ben oud en
lelijk geworden, en Bouk toont me een foto van precies zo'n wei vol koeien.
Zo mooi als een herinnering maar ook zo echt en levendig als hedendaags.
Bedankt Bouk.
"Wanneer de lage lucht vlak over 't water scheert
Wanneer de lage lucht ons nederigheid leert
Wanneer de lage lucht er grijs als leisteen is
Wanneer de lage lucht er vaal als keileem is
Wanneer de noordenwind de vlakte vierendeelt
Wanneer de noordenwind er onze adem steelt
Dan kraakt mijn land, mijn vlakke land"
Dit is een stukje songtekst uit "Mijn vlakke land" van Jacques Brel.
Een stuk van zijn jeugd bracht hij door in Poperinge, vandaar zijn Vlaams en zijn vlakke land.
Waarschijnlijk heeft hij nooit noord Holland gezien en dan vooral het Vlakke land van bouk niet.
De foto straalt inderdaad "ouderwetse stilte" uit zoals Louis het zo mooi omschrijft, en bij roept het ook mijn jeugd op.
Een klein beetje contrast en een even grote portie verscherping zou deze prachtige prent goed doorstaan.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Schitterende plaat, Bouk !
Mooi compo, fijne kleuren en prachtig licht.
ZO, heb ik N-Holland in mijn gedachten. Bij ons zijn deze taferelen bijna niet meer te zien. Voor de boeren is het economischer om hun koeien in "fabrieken" neer te zetten.
Groeten,
Johan
Comment