Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
heel erg mooi weer! en dat in de gekende omstandigheden
Persoonlijk zou de zweem van de filter wat meer neutraliseren zodat het water iets witter wordt...
Hahah, ik moest wel lachen om de 2e betekenis van de titel. Heb wel even moeten googlen om te weten waar het over ging.
Ik ben zelf fervent liefhebber van lange sluitertijden bij seascapes, omdat die inderdaad een dromerige sfeer oproepen.
Bovendien vind ik beelden met een langere sluitertijd rustiger om naar te kijken. Het landschap zelf heeft meestal al zoveel details, dat een woelige zee of waterstroom vaak voor te veel details en onrust zorgt.
Dit is een persoonlijke keuze en smaak, en ik begrijp dat er evenveel aanhangers als tegenhangers van zijn.
En vaak ik het ook een gedwongen keuze, omdat er gewoon te weinig licht is, en korte sluitertijden met klein diafragma en lage iso niet mogelijk zijn. En dan stoort een "half onscherpe" waterpartij nog meer vind ik.
Mathias,
deze is genomen met de ND106 die veel minder last heeft van kleurzweem dan de ND110.
Het roze dat je ziet, komt voornamelijk van de roze rotsen die typisch zijn voor deze kust 'Granite Rose'.
De rotsen liggen namelijk in de branding en worden de ene keer meer, de andere keer minder bedekt door het aanstromende water.
De rest van de foto vertoont echter niet deze zweem...
Ik vind (en dat is weer persoonlijke smaak) de kleurtoon trouwens goed passen binnen het geheel.
heel erg mooi weer! en dat in de gekende omstandigheden
Persoonlijk zou de zweem van de filter wat meer neutraliseren zodat het water iets witter wordt...
Sven, inderdaad deze foto is niet bewerkt, op een blend van 2 opnames en wat standard tuning (curve / verscherping / dust removal) na.
Mathias,
deze is genomen met de ND106 die veel minder last heeft van kleurzweem dan de ND110.
Het roze dat je ziet, komt voornamelijk van de roze rotsen die typisch zijn voor deze kust 'Granite Rose'.
De rotsen liggen namelijk in de branding en worden de ene keer meer, de andere keer minder bedekt door het aanstromende water.
De rest van de foto vertoont echter niet deze zweem...
Ik vind (en dat is weer persoonlijke smaak) de kleurtoon trouwens goed passen binnen het geheel.
merci voor de toelichting Danny! De rest van de foto heeft die zweem idd niet. Ik dacht daarom eerst dat je selectief de WB had aangepast van alles behalve het water. Maar die rotsen in de branding zullen idd wel de oorzaak zijn waarom het water roziger is...
Comment