Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Mooi hoor, maar in je portretversie heb ik de indruk dat er meer licht zit, vooral merkbaar in de struiken, hier zijn die mij wat somber.
Deze compo is hier braver, de portretversie heeft op dat gebied als enige nadeel dat door de groothoekvertekening de onderste paar cm lijken naar onder geplooid te zijn (in die versie zou ik er dat beetje durven afknippen)
Mooi hoor, maar in je portretversie heb ik de indruk dat er meer licht zit, vooral merkbaar in de struiken, hier zijn die mij wat somber.
hier is het water en de rotsen dan weer mooier qua natuurlijk licht .
wat de struiken betreft volg ik hier wel; Cytochrome of Codon (deze verwar ik al eens ) omschreef dit bij een van mijn foto' als "vettig" .
wat oplichten zou idd beter zijn .
Jap, de schaduwen wat optrekken zou het geheel wat minder druk maken.
Naar compositie toe vind ik het mossel noch vis: te weinig en toch teveel van alles...
Schaduwen optrekken, of struiken lichter maken, is voor mij geen minimale bewerking meer.
Maar het is fijn om te weten dat jullie het toch gewaardeerd zouden hebben.
Kritiek die mijn vermoedens ondersteunen. Less is niet altijd more ...
Ik vind hier niets mis mee, compositie is ok hoewel je daar altijd over kan praten, mooi licht, en ik hoe van fotografie met minimale bewerking - de foto wordt nog altijd in camera gemaakt.
Alhoewel ik je punt volledig begrijp, is dat ook niet geheel waar: vraag maar aan de analoge fotografen die zelf hun foto's ontwikkelen. (en diegene die nu digitaal diezelfde lijn doortrekken)
Voor mij persoonlijk hou ik liever de stelling "de foto wordt gemaakt naar het beeld en de belevenis die de fotograaf ter plekke had" er op na.
Want een foto is altijd een weergave van iemands "waarheid", en dat hoeft niet noodzakelijk de waarheid van meerdere mensen te zijn of de absolute waarheid.
En als iemand vind dat "schaduwen optrekken" te ver gaat, is dat z'n zeer goed recht!
Comment