Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Zéér mooi en rustgevend Volgens mij heb je hier ook wat blauwzweem en ikzelf kan erover meespreken. Ik heb er ook regelmatig last mee.
Mvg,
Eddy
Dank je voor de feedback. Omwille ven de regelmatige opmerkingen over het blauwe (terecht want mijn WB staat bij opname bewust op 5000K) heb ik hier de WB aangepast naar 6500K, en toch nog te blauw? Enige suggesties?
Kleurzwemen moeten kunnen, maar dan moet je referentiepunten hebben waardoor je de zweem kan "verklaren", bvb door een "blue hour"lucht in beeld te nemen.
Als je die afzondert, krijg je inderdaad het gevoel van "er klopt iets niet".
Dit heb ik nu ook zelf aan den lijven ondervonden met http://forum.belgiumdigital.com/f40/...rs-418677.html, waar de roodzweem op dezelfde manier moeilijk thuis te brengen is (of waarvan men denkt dat kleuren toegevoegd worden)...
Sneeuwlandschappen zijn een gelijkaardig geval. Sneeuw mag wat blauw zien, maar met een blauwe lucht erbij zal dit veel gemakkelijker verteren, dan enkel een detail van de sneeuw...
Da's geen statement he, dus gewoon mijn "verklaring"...
Ik zou hier het blauw toch proberen neutralizeren.
Mooier. ook een goeie tip van Eddy007 gekregen, maar wat mij interesseert natuurlijk is wat je precies gedaan hebt. En eerlijk gezegd wil ik minimaal prutsen aan m'n foto's, maar wat je hier gedaan hebt is wél stukken beter.
Blauzwemen kunnen idd knap lastig zijn, zeker als je een landschap met een tele lens schiet (vandaar dat tele probeer te vermijden voor landschappen). 9/10 zit er door de luchtverstoring een blauwzweem op je foto.
De versie van Danny is idd beter. Als je je WB iets warmer zet (vertrekkende van je originele foto) en je past je curves een beetje aan zodat de schaduwen (de groene velden) wat meer contrast krijgen zal je denk ik vrij dicht in de buurt komen van Danny zijn versie...
...maar wat mij interesseert natuurlijk is wat je precies gedaan hebt. En eerlijk gezegd wil ik minimaal prutsen aan m'n foto's, maar wat je hier gedaan hebt is wél stukken beter.
Zeer mooie foto, met inderdaad een prachtige compo.
Kleuren van Dama zijn versie zijn erg mooi, je hebt dus een goed referentie punt om naar toe te werken.
Comment