Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Die mooie Rupel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Die mooie Rupel

Jij die alleen maar tips kan geven op basis van de EXIF zou toch gezien moeten hebben dat het een compactcamera betreft met eeen brandpuntafstand van 5,8mm. Allemaal parameters die de DOF beïnvloeden. f/5.6 volstaat hier ruimschoots, ware het niet dat er iets anders mis is gegaan (scherpstellen op een verkeerd punt bijvoorbeeld).

Comment

Eigenlijk vind ik deze reactie heel kort door de bocht, van een heel zelfzeker iemand.

Kijk eens wat hier gemiddeld gepost wordt, en kijk dan nog eens naar jouw foto...

En eigenlijk wordt er hier kritiek op foto's gegeven, niet op personen of hun "level".
      Oorspronkelijk geplaatst door jdlldb Bekijk bericht
      Nee komt zeker niet hard aan,want ik weet dat de opstijgende warmte van het water mede de foto beinvloed,ik weet ook dat het zicht toen tussen voorbijgaande mist en zon was en ik weet ook dat ik graag hou van naturel foto zoals het is en dat kan soms al is tegen vallen voor sommige. En ondertussen heb ik ook gezien dat wanneer men nog niet zo bekent is hier men liever heeft dat je op het beginners hoekje blijft.
      Nochtans dank voor de reaktie want van elke reaktie kan men leren.
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

Comment

Volledig akkoord.
        F5.6 op een compact heeft veel grotere scherptediepte dan op FF of zelfs crop.
        Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
        Jij die alleen maar tips kan geven op basis van de EXIF zou toch gezien moeten hebben dat het een compactcamera betreft met eeen brandpuntafstand van 5,8mm. Allemaal parameters die de DOF beïnvloeden. f/5.6 volstaat hier ruimschoots, ware het niet dat er iets anders mis is gegaan (scherpstellen op een verkeerd punt bijvoorbeeld).
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
          F5.6 op een compact heeft veel grotere scherptediepte dan op FF of zelfs crop.
          Als je zo'n 5,8mm lens op je FF-body schroeft zal je een veel grotere scherptediepte hebben dan diezelfde lens op een compactcamera. De beeldhoek is dan wel volledig anders.

Als je op een FF-body een lens schroeft die de equivalente beeldhoek van een 5,8mm op een compactje heeft, dan heb je dezelfde scherptediepte.

Ongeveer.

Maar we zijn het er in ieder geval over eens dat f/5.6 hier volstaat, maar dat de foto niet veel zaaks is (tenzij je iets wil zeggen met een onscherp landschap). Ook de compositie kon vanop diezelfde plaats beter.

Comment

Mensen, dank voor de commentaar en de kritiek (die ik zeker kan verdragen) maar u ziet hoe een "dom" fototje kan leiden tot een goede en prachtige discussie met allerlei mensen en die uitgroeid tot een ware les.
            En het was zeker niet de bedoeling om moderators o.d. te kwetsen nee zeker niet ik respecteer hun werk hier enorm.

Maar als leerling heb ik toch weer wat opgestoken.
            Mijn toestel is een Nikon D3100 en gebruik veel de stand P of automatisch (de rest moet ik nog leren) bij beide deze standen worden de diafragma automatisch aangepast. De lens is 18-55mm.
            Ja ik weet het ik moet gaan leren de M stand te gebruiken.

Dank u allemaal voor de reaktie,de commentaar en de kritiek het was leerrijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ersolati Bekijk bericht
              .......

Maar we zijn het er in ieder geval over eens dat f/5.6 hier volstaat...
              nou...niet mee eens hoor.
              ook niet met je bewering , dat ik alleen maar tips kan geven op basis van een exif.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Helemaal niet. Je moet op zoek gaan naar interessante onderwerpen, oog voor compositie en "het licht". De foto maken kan je in P, S, A of M of eender welke letter van het alfabet. Techniek is belangrijk, maar mag geen hoofddoel worden. Liever een fotograaf die "het" ziet en enkele technische foutjes maakt dan een afgelikte prent die na aflikken droog en verwelkt is.

Comment

Dit staat toch niet in de exif ??
                  Mijn toestel is een Nikon D3100...
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

Comment

inderdaad staat er niet in en ik weet ook niet hoe dat komt

Comment

Mensen, dank voor de commentaar en de kritiek (die ik zeker kan verdragen) maar u ziet hoe een "dom" fototje kan leiden tot een goede en prachtige discussie met allerlei mensen en die uitgroeid tot een ware les.

En het was zeker niet de bedoeling om moderators o.d. te kwetsen nee zeker niet ik respecteer hun werk hier enorm.

Dank u allemaal voor de reaktie,de commentaar en de kritiek het was leerrijk
                      Maar nee hoor, ik voelde me helemaal niet gekwetst, integendeel, ik vreesde dat ik u gekwetst had.
                      Maar nu ben ik heel blij dat u dat schrijft.
                      Weet je, de aanhouder wint altijd, dus niet opgeven en blijven doorgaan want het is de mooiste hobby van allemaal!
                      Wens u veel suc6.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Buitenom de discussie "scherpte" vs aantal kb's stel ik de vraag: wat is het onderwerp eigenlijk? Als je jezelf deze vraag stelt, ga je automatisch aan compositie denken, aan geschikt diafragma,... Op een simpele vraagstelling krijg je meestal de beste technische antwoorden die je tot een betere foto zullen leiden.
                        www.brunodyserinck.be
                        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          nou...niet mee eens hoor.
                          Nou, toch is het zo dat F/5.6 op een compact-camera ruim voldoende is Bouk. Hoe groter het filmvlak hoe kleiner de scherpte diepte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte

Verkeerd scherpgesteld of een probleempje met de compressie lijken mij hier eerder de mogelijke oorzaken.

Groeten
                          Flickr

Comment

over de foto: gezien je in de "P" stand foto's neemt lijkt het mij aannemelijk dat je ook de camera zelf een scherpstelpunt laat kiezen (dit is niet slecht bedoeld en corrigeer me als ik mis ben). Vaak kiest een camera dan een scherstelpunt dichtbij zoals die paal op de voorgrond. Die lijkt nog redelijk scherp te zijn, terwijl de achtergrond echt wel onscherp is.
                            Geen idee of je nu een coolpix camera gebruikt (zoals je aangaf in je EXIF) of een D3100 zoals je zelf aangaf in een andere post maar als het effectief een D3100 was met 18-55 lens dan is f/5.6 te laag. F/8 of F/11 of zo was mss beter geweest...
                            Foto is inderdaad maar 34kb of zo, dus hier is er zeker nog ruimte voor verbetering maar het zou mij verwonderen dat de foto plots retescherp wordt als je de kb's opdrijft eerlijk gezegd...

Nee komt zeker niet hard aan,want ik weet dat de opstijgende warmte van het water mede de foto beinvloed,ik weet ook dat het zicht toen tussen voorbijgaande mist en zon was en ik weet ook dat ik graag hou van naturel foto zoals het is en dat kan soms al is tegen vallen voor sommige. En ondertussen heb ik ook gezien dat wanneer men nog niet zo bekent is hier men liever heeft dat je op het beginners hoekje blijft.
                            Nochtans dank voor de reaktie want van elke reaktie kan men leren.
                            Het zal wellicht zo zijn dat de "bekendere namen" wat sneller comments krijgen (maar ook niet altijd lovend), maar ik denk dat je ondertussen niet kan klagen over het aantal reacties . Maar het is wel zo dat als je in SC post men er eigenlijk al vanuit gaat dat de foto technisch zo goed als in orde is (bv zeker al de scherpte). Er worden eigenlijk meer comments gegeven op compo, kleuren, blending etc. Soms zijn de kritieken hard, maar meestal wel terecht. ls de foto technisch al niet in orde (bv onscherp) dan gaat men inderdaad niet snel commentaar geven.
                            Nu, als ik alle bovenstaande comments lees dan heb je hier toch al heel wat tips gekregen om in de toekomst je foto te verbeteren (scherpte, diafragma, compo, het aantal kb's,...)

Ik raad je aan om hier heel veel foto's te bekijken en mss ook proberen commentaar te geven. Als je goed naar andere foto's kijkt ga je ook snel leren waarom een foto "mooi" is en waarom de andere niet. En vooral: de aanhouder wint!

my 2 cents
                            Last edited by Cytochrome; 6 april 2012, 20:36.
                            facebook

500px

Comment

Working...
                            X