Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nederlandse Klassiekers I: Kinderdijk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nederlandse Klassiekers I: Kinderdijk

mooi gekleurd, maar er ontbreekt toch een klein iets naar mijn mening, zie vorige posts... maar het blijft een knappe foto
    nikon coolpix s9100

Comment

een hele mooie, ik hou echt van de reflecties in dat een beetje geblurde water. hiervoor heb je wel altijd geluk nodig dat er een beetje rimpels op het water staan maar ook niet te veel wind wand dan heb je geen reflecties meer.
      een hele mooie voor mij met veel sfeer.

greets,

jeroen.

Comment

Bedankt allen voor de reacties tot dusver! Het dicht laten lopen van alles dat geen lucht of reflectie daarvan betreft is een bewuste keuze. Hoewel de foto is genomen vrij kort voor zonsopgang en ook nog enige detail bevatte in de donkere partijen, vond ik later thuis de foto bekijkend deze eigenlijk meer de sfeer hebben van een foto die genomen was ver voor zonsopgang. Op dat moment beginnen de hoge luchtlagen rood te kleuren maar is verder alles nog heel donker. Dat donkere sfeertje heb ik willen benadrukken. Daarbij vind ik het beeld op deze manier sterker worden doordat het eenvoudiger is; enkel silouetten van molens en een mooie wolkenlucht. Het ND filter heeft als voordeel gehad dat de sluitertijd extra lang werd, met een zachte lucht én zacht water als gevolg. Op die manier vind ik de spiegeling van de wolken in de lucht ook mooier uitkomen.

@Jos, ik kan je verzekeren dat het origineel van voor tot achter perfect scherp is. De reflectie in het water is dat uiteraard niet, er was op dat moment een kabbeling in het water aanwezig. Wellicht kan de foto zoals vinnydizzy suggereerd wat meer kb's gebruiken om de detaillering wat beter uit te laten komen.

@Schoonspikke, ik begrijp toch je opmerking over het misplaatst zijn van het ND filter niet, ook niet met de toegevoegde link. Kun je dit toch nog eens toelichten?
        WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rapid Bekijk bericht
          ........

@Jos, ik kan je verzekeren dat het origineel van voor tot achter perfect scherp is.
          met filter..?
          heb je dit effect dan later toegevoegd.
          dit effect krijg je toch juist door het gebruik van het filter, hoe kan dan het origineel van voor tot achter scherp zijn>>?
          ben effe niet mee.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Sorry, ik bedoel natuurlijk dat alles in het landschap dat echt stil staat (zoals de molens) van voor tot achter scherp is... De opmerking was bedoeld nav. de opmerking van Jos Vanhengel. De lucht en water kwamen uiteraard tgv. de lange sluitertijd onscherp uit de camera.

Comment

Ik vind dit mooi. Als iemand die droomt van een prachtige wereld en daarbij alleen maar
              molens op zijn weg vindt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rapid Bekijk bericht
                @Schoonspikke, ik begrijp toch je opmerking over het misplaatst zijn van het ND filter niet, ook niet met de toegevoegde link. Kun je dit toch nog eens toelichten?
                Volgens mij doelt Pascal op het feit dat een ND filter is gemaakt om bij omstandigheden met heel veel omgevingslicht toch met een wijd diafragma te kunnen werken. En zo de scherptediepte toch tot het minimum te kunnen beperken.
                Een (ongewenst?) effect is dat de sluitertijden hier uiteraard van vertragen. Wat bij bewegende onderwerpen een extra effect geeft.

Wat ik me afvraag Pascal: Hoeveel landschapsfotografen gebruiken het ND filter voor een beperkte scherptediepte? Echt niet veel hoor. Ikzelf, en ik denk, de meesten onder ons hebben het ND filter aangeschaft voor juist het kunnen verkrijgen van langere sluitertijden. Heb jij jouw varifilter (9-12stops) dan gekocht voor een wijd diafragma mogelijk te maken? Denk het niet he..
                Groeten!

500px / Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddboke Bekijk bericht
                  Volgens mij doelt Pascal op het feit dat een ND filter is gemaakt om bij omstandigheden met heel veel omgevingslicht toch met een wijd diafragma te kunnen werken. En zo de scherptediepte toch tot het minimum te kunnen beperken.
                  Een (ongewenst?) effect is dat de sluitertijden hier uiteraard van vertragen. Wat bij bewegende onderwerpen een extra effect geeft.

Wat ik me afvraag Pascal: Hoeveel landschapsfotografen gebruiken het ND filter voor een beperkte scherptediepte? Echt niet veel hoor. Ikzelf, en ik denk, de meesten onder ons hebben het ND filter aangeschaft voor juist het kunnen verkrijgen van langere sluitertijden. Heb jij jouw varifilter (9-12stops) dan gekocht voor een wijd diafragma mogelijk te maken? Denk het niet he..
                  Ik heb hem ondertussen al verkocht omdat ik eigenlijk deze filter te weinig inzet om het gewenst effect te verkrijgen.Namelijk werken met beperkte dof of het milky water te verkrijgen waar ik niet echt veel foto's van maak.
                  Om dynamiek te compenseren of andere extreme lichtverschillen te overbruggen vind ik dat je beter naar een grad filter kunt overschakelen.
                  Maar ik zou dus nooit de mooie sfeer zoals in deze foto zit/was niet gaan verzwakken doormiddel van een ND filter.. Sterker nog de "klassieke beelden" die hier op BD al zovele malen getoond zijn (laatst door Danny) zijn toch veel natuurlijker van sfeer en detail dan er in deze opname jammer genoeg verloren gaat...Of ben ik daar verkeerd in?
                  Het is ook maar mijn persoonlijke mening en niet een statement he?
                  Ik wil gewoon maar zeggen dat net zoals het verkeerd HDR interpreteren net zoals het gebruik van deze filters soms afbreuk doet aan een opname wat jammer is.
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

't gaat hem hier gewoon om kwestie van smaak dus..
                    voor mij dus geen misplaatst gebruik van ND filter
                    Groeten!

500px / Facebook

Comment

Interessante discussie over het zogenaamde milky water effect. Je kunt het voor verschillende doeleinden gebruiken:

1. Reflecties sterker maken door oneffenheden in het wateroppervlak weg te vagen.
                      2. Beweging suggereren. Dit vereist meer dan alleen een glad oppervlak. Juist een klein beetje detail maakt de sfeer juist sterker.
                      3. De lucht dermate lang belichten dat kleuren beter naar voren komen bij bewolkt weer.

1 en 3 zijn voor deze foto duidelijk geschikt. Of je daadwerkelijk die onderliggende gedachten had, maakt voor dit resultaat weinig uit. Het mag er zijn
                      Mijn website: http://dutchmountainscapes.blogspot.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddboke Bekijk bericht

De scherptediepte tot een minimum beperken? Bij het fotograferen van landschappen?
                        Dat kun je niet menen!

Bij juist gebruik heeft een grijsfilter geen enkele invloed op de scherptediepte.

De TS heeft op zijn computer de scherpte naar de vaantjes geholpen, want zij/hij beweert dat het oorspronkelijke beeld scherp is.

Tja, als zij/hij dat graag ziet ...
                        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                          Je hebt hier een mooie vast!

Door het gebruik van de je ND filter heb je toch dat mooie schemerlicht die de molens en het landschap een speciale aanblik kon geven teniet gedaan. Je hebt het licht namelijk tegengehouden.
                          Dit interesseert me. Ik dacht dus dat een grijsfilter enkel het licht enkele stops tegenhield en als je dit dan compenseert door langer te belichten dit niets aan de lichtkwaliteit deed?
                          Denk ik dus verkeerd?
                          Flickr

Comment

De TS heeft op zijn computer de scherpte naar de vaantjes geholpen, want zij/hij beweert dat het oorspronkelijke beeld scherp is. Tja, als zij/hij dat graag ziet ...
                            Het is natuurlijk niet mijn bewuste bedoeling om de foto in zijn geheel onscherp te maken. Zoals ik eerder al vermelde, zijn lucht en water onscherp geworden door de lange belichtingstijd die het ND filter heeft veroorzaakt; deze elementen zijn nl. in de 30s die de foto is belicht bewogen. Dit effect was zeker wél de bedoeling.

De rest is echter gewoon scherp. Zowel in de voorgrond als de achtergrond. De reden dat het wellicht op het getoonde formaat wellicht niet helemaal scherp oogt (als dat is wat je bedoeld)moet meer gezocht worden in het neven-effect van verkleinen/jpeg compressie/etc.

Ik dacht dus dat een grijsfilter enkel het licht enkele stops tegenhield en als je dit dan compenseert door langer te belichten dit niets aan de lichtkwaliteit deed?
                            Denk ik dus verkeerd?
                            Nee, dat begrijp je precies goed. De reden dat de voorgrond zo donker is komt vooral doordat de foto met tegenlicht genomen is en omdat ik de donkere partijen van de foto nog wat meer donker heb gemaakt met nabewerking.

Comment

dit is hier een discussie over smaak. maw als het zijn bedoeling was om de reflectie is het water beter te doen uitkomen was de filter hier op zijn plaats. als het zijn bedoeling was om de kleuren in de lucht meer te doen uitkomen door een langere sluitertijd was de filter hier ook op zijn plaats.
                              Als het zijn bedoeling was om deze foto op deze manier te hebben als eindresultaat is hem dat goed gelukt en als je dat niet mooi vind is dat jou smaak maar in deze foto zijn geen foute technieken aanwezig volgens mij.
                              Hij heeft gewoon zijn visie gegeven op deze plaats. Volgens mij is dat goed gelukt, bij anderen zal dit niet in de smaak vallen maar dat betekend juist dat hij geen middelmatige foto heeft gemaakt.

greets,

jeroen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenaerts Bekijk bericht
                                Dit is hier een discussie over smaak... Volgens mij is dat goed gelukt, bij anderen zal dit niet in de smaak vallen maar dat betekend juist dat hij geen middelmatige foto heeft gemaakt.
                                jeroen
                                Daar sluit ik me volledig bij aan. Het wel of niet terecht gebruiken van een filter, de scherpte...het ontgaat me allemaal een beetje. Het resultaat mag er zijn en ik vind het een prachtige en tevens creatieve foto.
                                Danny's Photosite

Comment

Working...
                                X