Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nederlandse Klassiekers I: Kinderdijk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nederlandse Klassiekers I: Kinderdijk

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
    De scherptediepte tot een minimum beperken? Bij het fotograferen van landschappen?
    Dat kun je niet menen!

Bij juist gebruik heeft een grijsfilter geen enkele invloed op de scherptediepte.

De TS heeft op zijn computer de scherpte naar de vaantjes geholpen, want zij/hij beweert dat het oorspronkelijke beeld scherp is.

Tja, als zij/hij dat graag ziet ...
    Jos,

In mijn eerste alinea spreek ik nog niet over landschapsfotografie. Nu lijkt mij dit bij landschapsfotografie ook uiterst zinloos.

Maar de ND filter kan weldegelijk een invloed hebben op de scherptediepte. Stel, je zit in een heel heldere omgeving, en je wil je onderwerp met een wazige achtergrond hebben. Dan is het mogelijk dat je bij bv F2.8 iso100 je sluitertijd niet snel genoeg krijgt (limiet camera) zodat je beeld overbelicht is. Een ND filter kan hierbij de sluitertijd vertragen zodat het diafragma toch op z'n wijdst kan gebruikt worden. Dus bij een correct gebruik kan de ND filter wel invloed hebben op de scherptediepte.

En wat Rapid volgens mij scherp wou hebben in zijn beeld is dus wel degelijk scherp.
    Groeten!

500px / Facebook

Comment

Knappe foto, volledig mijn ding

Een ND filter wordt ingezet om minder licht door te laten op de sensor.

Dit kan zijn om langere sluitertijden te bekomen - lang genoeg om bvb bij klaarlichte dag waterstroming te verzachten bvb bij waterval, of extreem lange tijden bij morgen- of avondlicht, met hetzelfde doel om beweging in water of wolken te verkrijgen.
      Dit is de meest gebruikte toepassing bij landschapsfotografie.

Ipv tijden te verlengen, kan het ook gebruikt worden om bij wijder diafragma te kunnen fotograferen bij veel licht, om dus beperkte dof te creëren.

Gradual ND wordt gebruikt om luchten donkerder te krijgen, waarvan layerblending een alternatieve methode is.
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel

Je had beter een kleiner diafragma gekozen, voor meer scherptediepte. De scherpte op de eerste molen vind ik onvoldoende.
        Ik denk dat er geen exif in zit, maar stel dat die op 24mm en op f11 genomen is, dan ligt het scherptedieptebereik tussen 87cm en oneindig bij scherpstelling op 1.75m.

Denk niet dat dit het 'probleem' is.

De eventuele onscherpte in het riet vooraan is te wijten aan bewegingsonscherpte door de lange sluitertijd denk ik.
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddboke Bekijk bericht
          ... En wat Rapid volgens mij scherp wou hebben in zijn beeld is dus wel degelijk scherp.
          Misschien kan ie eerst eens duidelijk maken wat ie scherp wou hebben.

Ach ja, laat maar zitten ...
          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
            Dit interesseert me. Ik dacht dus dat een grijsfilter enkel het licht enkele stops tegenhield en als je dit dan compenseert door langer te belichten dit niets aan de lichtkwaliteit deed?
            Denk ik dus verkeerd?
            Had ik het over lichtkwaliteit? Nee toch?

Waar is dat mooi schemerlicht die over het landschap valt? Juist, tegengehouden.
            www.brunodyserinck.be
            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
              Had ik het over lichtkwaliteit? Nee toch?

Waar is dat mooi schemerlicht die over het landschap valt? Juist, tegengehouden.
              Sorry, maar snap het nog niet. Als je met een 6 stops filter 6 keer langer belicht krijg je toch het zelfde licht (belichting) en houd je het licht toch niet tegen?
              Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert

Sorry, maar snap het nog niet. Als je met een 6 stops filter 6 keer langer belicht krijg je toch het zelfde licht (belichting) en houd je het licht toch niet tegen?
                Klopt volledig.

Mark had het al geschreven dat hij de donkere partijen verzwaard had om de tegenlichtsfeer te versterken.

Denk dat daardoor ook het lichteffect verdwenen is.
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                  Klopt volledig.

Mark had het al geschreven dat hij de donkere partijen verzwaard had om de tegenlichtsfeer te versterken.

Denk dat daardoor ook het lichteffect verdwenen is.
                  Ja, duh! Je wilt het snappen, of je wilt het niet snappen. Als jullie willen volharden, doen!

Punt is: (en zal het kort houden, kunnen jullie het nog verder openrekken en bediscuteren): ND weg - sluitertijd lang genoeg om het schemerlicht op je landschap te hebben - blenden... nu ok? Hou je de ND-filter er op, moet je nog langer je sluiter openhouden, met bijgevolg nog meer kans op onscherpte door beweging.

In de optiek van de TS is zijn beeld zeer geslaagd te noemen. Ik had liever misschien een tikje schermerlicht op het landschap gezien, geeft sfeer en diepte aan de foto. Ideaal neem je gewoon twee foto's, heb je twee pareltjes.
                  www.brunodyserinck.be
                  https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Met een ND filter hou je het licht tegen in de lichtste delen van het beeld, zodat de donkere delen langer belicht kunnen worden en er meer evenwicht komt in de belichting. Een grijsverloop filter bedekt niet het hele beeld: klik!

Waarom dan naderhand op de PC de zaak weer selectief donkerder gemaakt wordt, daar snap ik ook niks van.

Onscherpte door beweging sluit ik uit, omdat er sowieso vanop statief gewerkt wordt.
                    Last edited by Jos Vanhengel; 19 januari 2012, 00:01.
                    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                      Met een ND filter hou je het licht tegen in de lichtste delen van het beeld
                      Dat moet je mij toch eens uitleggen!
                      Groeten!

500px / Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddboke Bekijk bericht
                        Dat moet je mij toch eens uitleggen!
                        Denk dat hij verwart met GND
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel
                          Onscherpte door beweging sluit ik uit, omdat er sowieso vanop statief gewerkt wordt.
                          En wat als het riet beweegt gedurende de belichtingstijd ?
                          www.damafoto.be
                          Facebook Damafoto

Comment

Hmm, de discussie loopt nu wel heel erg uit door begripsverwarring....

ND-filter = EGAAL grijsfilter. Heeft dus alleen invloed op de hoeveelheid licht die binnenkomt, en heeft niets te maken met kleur/lichtverdeling binnen de foto/scherpte/etc. Het KAN ingezet worden om grote diafragma openingen te gebruiken bij fel daglicht, maar kan net zo goed gebruikt worden om bij relatief veel licht toch lange belichtingen te verkrijgen.
                            ND GRADIENT filter = ook een grijsfilter, maar dan met een verloop erin. Wordt vaak gebruikt bij landschapsfotografie om de felle lucht iets tegen te houden maar wel de voorgrond goed belicht te krijgen.

Ik heb dus een EGAAL ND filter gebruikt, in dit geval puur om een lange belichtingstijd te bereiken en de wolkenlucht en water bewogen en zacht te maken. Daar moet je van houden of niet, maar dat is mijn doel geweest.

Verder:
                            Waarom dan naderhand op de PC de zaak weer selectief donkerder gemaakt wordt, daar snap ik ook niks van
                            Het is niet echt selectief donker gemaakt, maar de gehele foto is vrij donker en contrastrijk gehouden, waardoor de donkere partijen zijn dichtgelopen. De reden heb ik al eerder geprobeerd uit te leggen:
                            Hoewel de foto is genomen vrij kort voor zonsopgang en ook nog enige detail bevatte in de donkere partijen, vond ik later thuis de foto bekijkend deze eigenlijk meer de sfeer hebben van een foto die genomen was ver voor zonsopgang. Op dat moment beginnen de hoge luchtlagen rood te kleuren maar is verder alles nog heel donker. Dat donkere sfeertje heb ik willen benadrukken. Daarbij vind ik het beeld op deze manier sterker worden doordat het eenvoudiger is; enkel silouetten van molens en een mooie wolkenlucht.
                            Last edited by Rapid; 18 januari 2012, 09:50.
                            WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

Comment

Heren sorry dat ik erover begonnen ben maar deze discussie is gewoon een kwestie van wie past wat toe en waarom was eigenlijk de vraag.
                              Als de TS deze methode wou gebruiken om dat doel te bereiken dan is hij erin geslaagd.
                              Ik zou dat zo niet gedaan hebben maar das puur persoonlijk.
                              Misschien was het wat kort door de bocht van mij om alle "ND gebruikers " te viseren maar het was zeker niet de bedoeling.
                              Maar het blijk voor sommigen toch een interessant onderwerp
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

heerlijk, al die discussies van de "grote jongens" onder elkaar, hier leer ik meer van dan in een cursus ;-)

ik vind het in ieder geval een prachtig plaatje ,
                                moest er nog een anders belichte foto zijn zou men kunnen vergelijken, maar op zich vind ik hier niets op aan te merken, ik houd persoonlijk wel van donkere profielen...
                                de dag dat ik begon te fotograferen, was ik terug verwonderd als een kind...
                                Canon EOS R, Tamron 24-70mm 2.8, Canon 70-200mm f/4 L IS USM, Sigma 85mm 1.4, Canon 16-35 f/4 L IS

Comment

Working...
                                X