Hoge resolutie
Ik was op scouting voor landscape shots, op een bewolkte avond in Nusfjord, maar vond nergens een goed gebalanseerde compositie om de sfeer van dit charmante vissersdorpje vast te leggen.
Tijdens mijn ontbijt, rond 18.00 uur (ik leefde s'nachts tijdens de midnight sun om maximaal gebruik te maken van low light) had ik nog een 20-tal pagina's gelezen van Peter Watson's "Capturing the light" (aanrader) en was enorm geïnspireerd door Watson zijn landschap details.
Toen ik de prachtige rotswand zag in de haven van Nusfjord, zag ik direct dat er een foto in zat ... bij deze mijn eerste intimate landscape.
Foto genomen om 20.57, zware bewolking & lichte regen, 70mm, 0.8 sec @ f11, ISO100, volledige polarisatie (saturatie + verwijderen van de reflecties op de natte rots).
Canon EOS400D, Canon 70-200mm f4 L, B+W MRC polarizer.
Lightroom & Photoshop bewerkingen:
- betere crop, level verbeteringen, scharpening & lens correctie
- vibrance +40, saturation -2 om de kleurverschillen te benadrukken in de rots
- met de brush de spleten in de rots opgelicht, en de rotsen onderaan
- ND gradients bovenaan, links & rechts, om de focus naar het midden te brengen (bovenkant foto was meer belicht)
- een 5-tal meeuwen weggeshopt aan de randen om de focus meer naar het midden te brengen
Alle commentaar is welkom, dit waren mijn eerste weken dat ik fotografie serieus nam.
Ik heb een 20-tal lanschap-fotografie boeken gelezen op 3 maand tijd en ben er op mijn eentje 2 weken gaan roadtrippen tijdens de midnight sun in de Lofoten.
Dit zijn mijn eerste resultaten met deze nieuwe kennis (en met de 70-200mm lens).
Comment