Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
@ DDboke, je zou dat inderdaad kunnen denken door de waterlijn van de bovenste waterval, maar het eerste en bovenste deel van de waterval is eigenlijk van bovenaf bekeken een schuine hoek met het linkse deel die zich dichtste bij de kijker bevindt, het tweede deel staat dan weer onder een omgekeerde hoek. Denk dat dit een beetje optisch bedrog veroorzaakt.
Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattynBekijk bericht
Merci allemaal.
@ DDboke, je zou dat inderdaad kunnen denken door de waterlijn van de bovenste waterval, maar het eerste en bovenste deel van de waterval is eigenlijk van bovenaf bekeken een schuine hoek met het linkse deel die zich dichtste bij de kijker bevindt, het tweede deel staat dan weer onder een omgekeerde hoek. Denk dat dit een beetje optisch bedrog veroorzaakt.
Ik kan me toch ook niet van de indruk ontdoen dat die niet recht is.
Ik begrijp jouw uitleg, maar is imho niet 100% waterdicht
Er zijn 2 referenties waar ik mij op baseer :
1) helemaal achterin is een stukje horizon te zien, dat volgens mij gerust horizon-taal mag zijn
2) water-valt verticaal naar beneden : de verticale lijnen zichtbaar in de rechter waterval zouden volgens mij dan ook verticaal moeten zijn.
Heb het niet geprobeerd, noch nagemeten, maar het lijkt dat de verdraaiing van 1) en 2) heel dicht bij elkaar liggen.
Misschien toch eens proberen ? Al is het maar voor het visueel aspect
Merci allemaal.
ik gebruik altijd een waterpas en er is nergens geen recht stuk horizon hoor in de buurt.
google gerust eens wat rond naar referentiefoto's
Na wat zoeken vond ik deze, er zijn blijkbaar weinig fotografen die vanuit dit standpunt fotograferen (deels omdat het verboden is ), deze kwam er het dichtste bij.
Enlarged picture of Gullfoss (IJsland): The two cascades of Gullfoss
En water die met een grote kracht vooruitgestuwd wordt valt niet recht naar beneden, heb al genoeg watervallen gefotografeerd overal ter wereld intussen. :-)
Bedankt Kristof !
Ja, je hebt gelijk, ze hebben ze allemaal scheef getrokken
Wil hier jouw topic niet te veel vervuilen met mijn opmerkingen hoor, maar nu we het toch of de horizon hebben...
Da's toch wel iets raar hoor... Een horizon is eigenlijk maar horizontaal als je er recht voor staat. Van zodra je langs de kust wegkijkt, is de horizon niet meer horizontaal, omdat die naar een vluchtpunt op oneindig loopt.
Ook al staat jouw camera pas, dan nog ziet de horizon er scheef uit.
Velen (mezelf incl) willen die dan rechtgetrokken zien, wat eigenlijk tegen de natuur in is.
Ik denk dat hier zich hetzelfde voor doet.
Tot zover deze ..., amen
@ Dama:
ik gebruik altijd een waterpas en er is nergens geen recht stuk horizon hoor in de buurt.
google gerust eens wat rond naar referentiefoto's
Na wat zoeken vond ik deze, er zijn blijkbaar weinig fotografen die vanuit dit standpunt fotograferen (deels omdat het verboden is ), deze kwam er het dichtste bij.
Enlarged picture of Gullfoss (IJsland): The two cascades of Gullfoss
En water die met een grote kracht vooruitgestuwd wordt valt niet recht naar beneden, heb al genoeg watervallen gefotografeerd overal ter wereld intussen. :-)
Da's toch wel iets raar hoor... Een horizon is eigenlijk maar horizontaal als je er recht voor staat. Van zodra je langs de kust wegkijkt, is de horizon niet meer horizontaal, omdat die naar een vluchtpunt op oneindig loopt.
Ook al staat jouw camera pas, dan nog ziet de horizon er scheef uit.
Velen (mezelf incl) willen die dan rechtgetrokken zien, wat eigenlijk tegen de natuur in is.
Ik denk dat hier zich hetzelfde voor doet.
Tot zover deze ..., amen
rare theorie hoor. Dat vluchtpunt waar die horizon naar toeloopt, ligt dat dan niet toevallig op de horizon.
Comment