Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Het diafragma pas ik niet aan ...dat blijft hetzelfde voor beide foto's. Ik pas wel de sluitertijd aan. De keuze van het diafragma is bepalend hoeveel scherpte diepte je mee in de foto wil.....hoe dichter je ook de voorgrond scherp mee in de foto wil opnemen hoe meer je diafragma moet dichtgeknepen zijn.(hoe hoger het diafragmagetal). Dichtknijpen van het diafragma zorgt er ook voor dat je indien gewenst een nog langere sluitertijd krijgt. Hier was het f22 omdat ik op 24mm werkte en van een redelijk laag standpunt(dus kort op de keien )fotografeerde.Ik wou hier ook een erg lange sluitertijd. Ik heb een tabelletje binnenin mijn lenskap geplakt waar de kortste focusafstand en bijhorende diafragmawaardes instaan om de maximale scherpte diepte te verkrijgen.
De meeste instellingen weet je na een tijdje uit het hoofd.
Ik heb al dikwijls van het diffractie monster gehoord....maar ik ben het nog niet tegen gekomen. Stuur mij eens een voorbeeld om te laten zien wat diffractie is of hoe het eruit ziet.......je gaat het moeilijk kunnen aantonen.
Er zal wel wat verlies zijn van kwaliteit in de foto op te hoge of te lage diafragmawaardes .....en de meeste lenzen geven hun beste resultaten tussen f8 en f11......maar ik zou er toch niet te veel van wakker liggen hoor.
Bedankt voor uw antwoord, Peter.
Ik bedoelde hier in een scenario waar uw voorgrond toch een paar meter van uw lens verwijderd is. Als uw voorgrond maar vb 40 cm verwijderd is, moet je zowiezo nr de hoge diafragma's gaan. En da's blijkbaar een type shot die je heel graag doet... en goed doet...
Kwestie van diffractie : op deze pagina onder de titel "What it looks like" vind je kleine voorbeelden die toch wel wat zeggen. De pagina geeft ook een heel goede uitleg.
Zelf heb ik het beest nr mijn impressie toch ook al ervaren. Ik nam vb recent een close-up foto van een uurwerk (op statief en getrokken met remote control) en zag daar toch al een scherpteverschil (ik heb het hier niet over scherptediepte) tussen de foto op F13 (net over de diffractie limit bij mijn D70) en F16. Dit was op geen enkele manier een diffractietest, maar gezien de omstandigheden toch sterk gecontroleerd waren, kan dit toch iets zeggen.
Jij zegt, gewoon negeren, maakt echt niet veel uit ?
Bedankt voor uw antwoord, Peter.
Ik bedoelde hier in een scenario waar uw voorgrond toch een paar meter van uw lens verwijderd is. Als uw voorgrond maar vb 40 cm verwijderd is, moet je zowiezo nr de hoge diafragma's gaan. En da's blijkbaar een type shot die je heel graag doet... en goed doet...
Kwestie van diffractie : op deze pagina onder de titel "What it looks like" vind je kleine voorbeelden die toch wel wat zeggen. De pagina geeft ook een heel goede uitleg.
Zelf heb ik het beest nr mijn impressie toch ook al ervaren. Ik nam vb recent een close-up foto van een uurwerk (op statief en getrokken met remote control) en zag daar toch al een scherpteverschil (ik heb het hier niet over scherptediepte) tussen de foto op F13 (net over de diffractie limit bij mijn D70) en F16. Dit was op geen enkele manier een diffractietest, maar gezien de omstandigheden toch sterk gecontroleerd waren, kan dit toch iets zeggen.
Jij zegt, gewoon negeren, maakt echt niet veel uit ?
Wat je op je scherm ziet in de kleinste details zie je haast niet terug in je fotoafdrukken......met diffractie volgens mij net hetzelfde. Ik print niet echt veel grote foto's (A4+) af op een gans jaar.....misschien een tiental. In deze heb ik nog niet echt een enorm nadeel t.g.v diffractie kunnen ontdekken.
Zelden gebruik ik een kleiner diafragma dan f16 omdat je met een extreme breedhoek(10-18mm)- op deze waarde een enorme scherpte diepte hebt. Vanaf een halve meter tot op oneindig is alles scherp. Hier bij deze foto heb ik uitzonderlijk eens op 24mm op f22 gefotografeerd omdat de keien(keitjes) met een grotere breedhoek te miniscuul in beeld kwamen .....zelfs van heel dichtbij.
Ik heb deze vraag indertijd ook eens aan een paar fotografen op Photonet gesteld......hun antwoord was iets in de zin van" liever de zekerheid te hebben dat alles binnen het scherptediepte veld valt.... in tegenstelling tot ;een net lagerere diafragmaopening met het risiko dat er een stuk in de voorgrond net buiten de scherpte diepte valt.).
Comment