Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het "gouden uur"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het "gouden uur"

    Gisteravond op de Brunssummerheide "het gouden uur" te pakken gehad. Het licht was heerlijk omstreeks 20.30.........................
    Heb er nog veel meer maar helaas mag ik er maar 3 posten hier. Hier dus de rest:



    #1

    #2

    #3

  • #2
    Re: Het "gouden uur"

    Ik krijg vanuit nl.foto kritiek op de scherpte van deze foto's. Ze zijn gemaakt met de Nikkor kitlens 18-55mm van de D50. Foto's zijn gemaakt vanaf statief met behulp van de zelfontspanner om trillingen te voorkomen, diafragma is op alle foto's F8. Wat kan ik nog meer doen om er meer scherpte in te krijgen, met name in de fijnere structuren, de bladeren en het gras. Of zit ik hier tegen de beperkingen van de kitlens aan?

    Comment


    • #3
      Re: Het "gouden uur"

      Een beetje usm op toepassen?
      https://www.behance.net/Lynx1966

      Comment


      • #4
        Re: Het "gouden uur"

        Elke lens heeft zijn beperkingen en dus ook de kitlenzen. Maar mét statief en met zelfontspanner een foto nemen die zo onscherp is??? Snap ik niet hoor!


        grt. gauloise

        Comment


        • #5
          Re: Het "gouden uur"

          Het gouden uur is niet altijd garantie voor gouden foto's he !
          Landschappen fotograferen is meer dan alleen maar wachten achter het goeie tijdstip om te fotograferen.
          Het is ook kijken naar interesante composities in een landschap en die dan vast leggen. Zoek achter lijnen. Zoek achter dingen die de aandacht trekken....

          Maak vooral gebruik van dat mooie licht. Maar verzorg de techtnische kant van uw foto's ( scherpte, compositie, belichting ).
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Re: Het "gouden uur"

            Hoi Roger, je woont maar een paar minuten van de heide vandaan en daarom zou ik willen zeggen "Ga nog eens terug en neem de commentaren die hier geplaatst zijn ter harte."
            Als je praat over "het gouden uur" dan mocht de lucht toch ook wel wat anders van kleur zijn dacht ik.
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

            Comment


            • #7
              Re: Het "gouden uur"

              Voor wat betreft de scherpte, zou het kunnen dat de wind hier de dwarsligger is. Bij langere sluitertijden zijn statief en zelfontspanner onontbeerlijk (zoals je gedaan hebt), maar moet ook het onderwerp perfect stil staan.
              Een hogere ISO zou hier uitkomst kunnen bieden.

              Voor het overige beaam ik het advies dat hierboven reeds gegeven werd.

              Groetjes, Wim
              Last edited by Wivo; 8 mei 2007, 15:12.
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: Het "gouden uur"

                Die kitlens is perfect in staat om mooie scherpe foto's te maken hoor.
                Vrees dus dat het niet aan de lens ligt.
                Zoiets kan je trouwens scherp uit de hand trekken.
                De wind zou inderdaad een verklaring kunnen zijn...
                Als het de wind niet is misschien eens proberen met hogere ISO op F11 en scherpstellen op een onderwerp dichterbij.
                Als je zou scherpstellen op een onderwerp op ongeveer 10 meter afstand, dan herkadreert heb je op 26mm met F11 een DOF van ongeveer 2 meter tot oneindig...

                PS : voor een gouden uur verwacht ook ik andere kleuren...
                www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                Comment

                Working...
                X