Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nederlands Landschap #3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nederlands Landschap #3

Marc, een statief gebruiken in combinatie met diafragma's van f13-f22 is inderdaad beter. Zeker omdat mijn Sigma 10-20 dan beter presteert. Ik heb mijn statief ook altijd in de auto bij me. In praktijk gebruik hem eigenlijk vrijwel nooit. Het kost me namelijk te veel tijd om het op te zetten. Ik beweeg me nogal rap wanneer ik op pad ga, en een statief is momenteel iets te veel werk. Het ligt ook wel aan het gewicht van degene die ik nu heb (>4kg), maar dat is dus niet de voornaamste reden.

Vignetting, ja, goede vraag. Toen ik mijn filtersysteem aanschafte, was het voorkomen van vignetting de belangrijkste doelstelling. Vandaar dat ik nu alleen maar 100mm brede filters heb. Op mijn Sigma op 10mm is dat voldoende. Als je zegt dat je op #3 vignetting bespeurt (en ik kan me die indruk voorstellen), dan zou dat vreemd moeten zijn, aangezien die zelfs op 17mm is geschoten.
    Ik denk dus dat het geen vignetting is. Wat wel? Ben ik nog niet helemaal over uit. Bij #3 heb ik (uit mijn hoofd) gebruik gemaakt van een combinatie van een 2-stops en 3-stops ND grad filter (hard verloop). Daardoor is de lucht niet volledig overbelicht geraakt. Maar je ziet wel dat de hoeken donkerder zijn dat het gebied rond de zon. Zelf denk ik daarom dat de zon hier heeft gezorgd voor de donkere hoeken, maar ik weet dat niet zeker.

Je derde opmerking is hierboven al verklaard. De edge van de ND filters kan misschien net een stukje te laag hebben gezeten, waardoor er een beetje waas ontstaat. Zelf was me dat eigenlijk nog niet opgevallen, en eigenlijk nu nog steeds niet
    http://www.jeroenvandaal.nl/

Comment

Re: Nederlands Landschap #3

1 en 3 vind ik super! Der zit een hele goede sfeer in de foto! Gr djai
      http://www.djai.nl
      Konica Minolta Dynax 5D
      KM 35-70mm lens
      Sigma 70-300mm Lens (tijdelijk op NON-Actief )

Comment

Working...
      X