Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rood, naturel, sober

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• rood, naturel, sober

Een foto uit een project van me:
    roodharige mensen, portet, wit hempje, sober licht, lekker saai dus.
    (wedden dat ik reacties krijg van : "saaie foto")
    Ook meer onderbouwde reacties welkom,

Re: rood, naturel, sober

Jaaaaa hahaha inderdaad, saai...
    Hoe komt dat? Een visagiste kan wonderen doen... Een kleutje in haar topje zou ook een heel ander beeld geven, er is geen enkel detail in het topje en vergaat in de achtergrond die ook wit is. Wel mooi scherp dus daar ligt het niet aan, en haren waar veel vrouwen jalours op zouden zijn... dus vrees dat dat het aan de man achter de lens ligt maar goed bedoeld...
    Misschien even rondkijken op internet hoe je de foto kan verzachten of een soft focus erop uitvoeren om toch enig leuk effect te creëren, moest je daar niet sterk in zijn. 't is maar een gedachte.
    Grtjs
    Canon 5d mark II - 70-200L 2.8 is

Comment

er hangt een storende blauwgrijze zweem rond het haar van je model. wellicht heb je een mask toegepast op de foto en niet zorgvuldig genoeg opgepoetst?

Comment

Aan dit portretje kunnen velen nog een voorbeeld nemen, denk ik.
        Mooi gekadreerd, perfect scherp, knap belicht.
        Het model mooi neergezet, niet te frontaal, niet te veel weggedraaid.
        Make-up heel sober, net als de achtergrond en de styling.

Dit bewijst dat je de gebruikte technieken perfect beheerst.
        Helemaal niks mis mee en al zeker niet saai voor mij.
        Ik kan nog minutenlang staren in haar ogen en me blijven afvragen welke emotie ze voelde op het moment van deze opname. Intrigerend...
        http://www.kimschollaert.be
        http://www.fashionbelgium.be

Comment

Ik ben ervan overtuigd dat dit lief meisje er in het echt er veel beter uitziet dan hier op de foto....

Tenzij het model "downgraden" hier de bedoeling was....in dit geval heb ik niets gezegd

want dan is het geslaagd...

D.

Comment

Voornaamste fout is volgens mij de belichting: deze is namelijk veel te breed voor dit prachtig ovaal gezichtje. Haar rechter kaak is wel prominent en zo iemand komt beter uit met een smalle zijwaartse hoofdbelichting (45° hoog en lateraal) en het hoofd in 3/4 houding en met de smallere kant naar de camera gekeerd.
            Dus belichting op naar achter gekeerde kaak en schaduwvorming (modelé) op de naar de camera gerichte kaak.
            Je opname is evenwel vatbaar voor wat nabewerking: ik stuur je via PM een licht bijgewerkte foto.

Henri
            lidnummer: BD0435BE

Comment

Met point en shoot en naturel is niks mis imho.

Het is ook geen kunst om met de juiste hoek licht, en een object een knap belichte foto te maken.

Maar wat jij hier nu laat zien is totaal geen uitdaging. Je laat hier een foto zien die ik normaal gesproken in 3 seconden voor een shoot maak om een voor/na situatie te laten zien.

Ook daar is niks mis mee .. maar wederom geen uitdaging.

Als je over naturel en wit hemdje praat, zie ik toch een geheel ander soort plaatje dan wat jij hier laat zien. (dit even los van jouw bedoeling)

Maar waar je rekening mee moet houden is dat je dit in SC plaatst en er kijkers zijn.

Los daarvan doe je totaal niks met het model om haar gunstig neer te zetten. Ze is een plusmodel (niks mis mee) .. maar maak daar dan ook gebruik van.
              Nu is het een lompe/brede plaat.
              Maar als je meer van haar vormen laat zien, valt dat veel minder op.

De beste manier om een model naturel te laten zien is met puur daglicht. ( no flash)
              Maar ook met flash kun je heel pure platen maken.

Hier sla je de plank imho een beetje mis

Groetjes, Jörgen
              www.beautyshoot.nl

Comment

Jammer vind ik de uitdrukking van de dame, precies of er een potje wormen op je camera stond te wiebelen.

Comment

Ik zie een lief meisje, dat erg onzeker lijkt over haar uiterlijk en zich ook niet helemaal
                  op haar gemak lijkt te voelen. En de fotograaf lijkt al niet veel meer op zijn gemak.

Comment

Haa leuk, veel reacties.
                    Jullie hebben allemaal gelijk, en toch ga ik op alle argumenten tegenargumenten geven. (blijf een man he) Nee hoor gewoon om de discussie op te voeren. Zelf vind ik het een hele mooie foto. Voor mij en het model zeker niet saai, maar komt bij de meesten zeker zo over.

Op een ander forum had ik iets van de bedoeling vooraf vermeld, maar dat mag eigenlijk niks zeggen over of je een foto mooi vind of niet (hoewel ik soms zelf) bij bepaalde "beroemde" foto's een beeld duidelijk anders zag na de voorinfo )

Hierbij mijn tweede model van mijn "project":
                    roodharige mensen, wit hempje, sobere stijl.

Bedoeling is: al deze mensen gekleed in een wit hempje fotograferen.
                    Zonder visagie (evt enkel sobere make up).
                    Door deze uitgangspunten hoop ik een situatie te creeren, waarbij in eerste instantie een vrij ongemakkelijke situatie bestaat (vanwege de kwetsbaarheid) en gaande wel hopelijk een meer ontspannen sfeer. Dit hoop ik in de portretten terug te zien.
                    Op een of andere manier voelen de mensen zich redelijk snel op hun gemak bij mij, dus dat eerste komt er nog niet helemaal uit. Maar dat gaat vast nog wel eens lukken.

Het meisje komt uit mijn dorp en heeft nog nooit geposeerd, dus wees lief voor haar en hard (dwz eerlijk) tegen mij
                    Gooi uw mening eruit !!

@Alain: zie voorinfo, wat jij bedoelt wou ik dus allemaal niet

@Phalanx: ikzelf zie geen blauwe zweem, grijskaart gebruikt, zwarte zijwanden en witte achtergrond. Geen maskers toegepast, dus ik zou het niet weten

@Kim: Jij bent een van de weinigen, bij wie de foto zo overkomt als het bedoeld is. Leuk om eens te horen

@fotodan: snik !, downgraden is zeker niet mijn bedoeling. Werkelijkheid en foto komen tamelijk overeen, maar das mijn bevooroordeelde mening. Zou best meer toelichting van jouw kant wilen (jouw foto's zijn super, maar die stijl is wel een tikkie anders)

@Kodachrome: allereerst harstikkebedankt voor je reactie en kritische kijk. Dat van die kaakuitleg zou ik graag eens zien met voorbeeldfoto's, want dat is wel interessant. Bedankt ook voor je bewerkingstip en je moeite daarvoor. Persoonlijk vind ik hem in dit geval afschuwelijk (sorry). Je ziet niks meer van juist zo mooie en typische huidstructuur van roodharige mensen. Verder zou je dan natuurlijk naast het gezicht ook de armen moeten bewerken, maar misschien was het alleen een stukje als voorbeeld bedoeld

@Mad Max:
                    3 seconden, nou ikke niet hoor
                    In die drie seconden krijg ik niet deze blik voor elkaar, dat kostte tijd. Maar blijkbaar zien veel mensen dit juist alsof er een onzekere sfeer was bij model en fotograaf.
                    De grens is dun, maar ikzelf zie er verschil in.
                    En juist in SC !! omdat hier kritische reacties zijn. Ik denk dat ik technisch goede foto's kan maken. Veder snap ik wel een beetje wat je bedoelt hoor! Modelaansturing is nog niet mijn sterkste punt. Dat probeer ik tevens een beetje met dit project te oefenen.
                    (en ja aan jouw styling en sturing kan ik niet tippen, maar ik blijf oefenen)

@xafke: vind ik eigenlijk wel een mooie reactie, teken dat het toch niet zo'n 3 seconden foto is dan het lijkt misschien

@doudeke: we waren beiden niet onzeker, zeker op het moment van de foto niet meer.
                    Maar de foto mag zeker zo overkomen !!

Nogmaals jullie hebben allemaal gelijk hoor (hoewel: een softe nabewerking vind ik echt niks) het gaat me vooral om de discussie.
                    En ik wil mooie fotos maken natuurlijk
                    Last edited by ppp; 14 februari 2011, 21:44.

Comment

Ik zal het anders proberen uit te leggen. En dit is heel moeilijk omdat je niemand tegen zijn/haar borst wil stoten.

Ten eerste moet je natuurlijk ALTIJD doen wat jij leuk vindt. Niemand moet mij ook gaan vertellen wat ik wel en niet moet doen.
                      En ook naturel kan heel mooi zijn en staat bijv. ook op mijn verlanglijstje dit jaar... en jups.. ook met een roodharig model.

Maar....
                      Er zijn bepaalde ingredienten nodig voor een lekkere soep of een 3 sterren diner.

En ik denk dat dit model niet geschikt is voor dit doel. (met alle respect). En dit heeft niets te maken met haar size of haarkleur, maar meer met haar uitstraling. Ik vind het gewoon geen fotogeniek model voor dit onderwerp.

Ik zou met zo'n model juist de extremen opzoeken zoals Heikes dat bijv. doet met het bekende plusmodel Marieke. Wereldplaten.

Ik denk dat je gewoon betere modellen moet kiezen voor je doel. En klop gewoon aan bij bureau's. Die lopen te springen om naturel platen voor hun modellen. Geloof me.
                      Technisch kan je het, dus waarom niet ?
                      Last edited by MadMax; 14 februari 2011, 23:07.
                      Groetjes, Jörgen
                      www.beautyshoot.nl

Comment

PPP: In plaats van de discussie op te voeren, sluit je ze met bovenstaande gewoon kort denk ik

Ondanks de tegenwind die je hier krijgt, blijf ik bij mijn standpunt dat dit knap gewerkt is.
                        Voor wie dit op 3 seconden kan, is hier inderdaad geen uitdaging aan. Maar net zoals modellen hun "safetyposes" hebben, moeten ook fotografen enkele shots/belichtingen hebben waarvan ze weten dat het werkt en er indien nodig onmiddellijk kunnen op terugvallen. Uitdagend? Niet dus, maar m.i. wel goed uitgevoerd.
                        Dit soort portretten maak je ook niet met een lintmeter, gradenboog en rekenmachine, maar op het gevoel en puttend uit je ervaring. En ik meen echt te merken dat hier heel veel gevoel in gelegd is, zowel van fotograaf als model.
                        Waar ik zelf nooit een zinninge titel voor één van mijn foto's kan bedenken, vind ik de jouwe hier perfect geslaagd: rood; evident, naturel; dat is het zeker, sober; uiteraard maar in dit geval hoefden er ook van mij geen franjes bij te pas te komen
                        http://www.kimschollaert.be
                        http://www.fashionbelgium.be

Comment

PPP: In plaats van de discussie op te voeren, sluit je ze met bovenstaande gewoon kort denk ik
                          Daar zit ook weer wat in, maar was niet mijn bedoeling. Ik reageer niet altijd weer terug op elke reactie, maar vond het dit keer wel toepasselijk. Je komt natuurlijk heel veel beauty, extreem, fashion etcc tegen en dit genre wat minder.
                          Maar geloof me, van elke opmerking pik ik ook weer wat mee en weeg af of ik (nog) op de goede weg ben hiermee of niet.
                          Binnenkort heb ik weer twee slachtoffers (weer twee "niet"-modellen) die wil ik in ieder geval nog in dezelfde stijl fotograferen. maar daarnaast ook wat anders uitproberen.

Oja Mad Max: nooit dingen verzachten mijn kant op aub, ik kan wel een stootje hebben

Comment

Haa leuk, veel reacties.
                            Als je het alleen hiervoor doet,....doe ik niet mee hoor...

Maar heel effe dan:

wat ik bedoel met een model downgraden?....wel dat kan ook in fotografie, maar ik verwittig je wel, dit is nog veeeeel moeilijker dan een model te "upgraden".

Dit is weggelegt voor enkele toppers, deze kunnen zodanig sommige "moeilijkere" aspecten van een model in beeld brengen, dat het niet caricaturaal nog lelijk overkomt

Wees gerust, ik waag me er ook nog niet aan

Misschien moet je gewoon met al je uitleg, een heel klein stapje terug zetten,...en ook iets doorbuigen voor de mensen die je interessante raad geven (zie Max !)

Dit was het...

D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ppp Bekijk bericht
                              Oja Mad Max: nooit dingen verzachten mijn kant op aub, ik kan wel een stootje hebben
                              Verzachten? hoe kom je aan die indruk?

Ben nog steeds bezig de punt van me schoen uit je achterste te halen maar het kan natuurlijk zijn dat ik het te subtiel verwoord heb
                              Groetjes, Jörgen
                              www.beautyshoot.nl

Comment

Working...
                              X