Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
De laatste van Joren, anders moet ik nog 150 dagen plaatsen...
PS... en nog steeds spijt dat ik me heb laten overhalen de 1D Mark III te verkopen. Met Nikon krijg ik dit niet meer voor elkaar...
PS2 en inderdaad, ik hou eigenlijk niet zo van overdreven kleuren
Door één of andere reden (ik vermoed de witte achtergrond) heb ik het gevoel dat ze neerligt, al bewijst het haar het tegendeel.
Wat betreft de kleur, ik kan hier de foto bekijken op twee verschillende beeldschermen en heb 2 veschillende kleuren. Ik vermoed dus dat bij de andere personen er ook andere kleuren zijn te zien. Conclusie wat mij betreft de enige goede kleuren hoe Henk ze wil, kun je maar alleen op zijn monitor zien
Robby BB
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Door één of andere reden (ik vermoed de witte achtergrond) heb ik het gevoel dat ze neerligt, al bewijst het haar het tegendeel.
Wat betreft de kleur, ik kan hier de foto bekijken op twee verschillende beeldschermen en heb 2 veschillende kleuren. Ik vermoed dus dat bij de andere personen er ook andere kleuren zijn te zien. Conclusie wat mij betreft de enige goede kleuren hoe Henk ze wil, kun je maar alleen op zijn monitor zien
Robby BB
Nee Robby, ze springt echt, voor een 'witte' achtergrond. Ik heb het wit van de achtergrond precies gelijk proberen te krijgen aan de witte achtergrond van BD, maar om een of andere reden is er toch nog nét een verschil te zien. Alles is hier gecalibreerd, en bovendien kun je met het pipet in de rawconverter van PS wit = wit krijgen. Ieder die een goede monitor heeft en die gecalibreerd heeft, krijgt echt wit te zien. Dus niet alleen op mijn monitor....
groetjes, Henk
Nee Robby, ze springt echt, voor een 'witte' achtergrond. Ik heb het wit van de achtergrond precies gelijk proberen te krijgen aan de witte achtergrond van BD, maar om een of andere reden is er toch nog nét een verschil te zien. Alles is hier gecalibreerd, en bovendien kun je met het pipet in de rawconverter van PS wit = wit krijgen. Ieder die een goede monitor heeft en die gecalibreerd heeft, krijgt echt wit te zien. Dus niet alleen op mijn monitor....
groetjes, Henk
Daar ben ik toch niet zo zeker van. De kleur hangt volgens mij niet alleen van het callibreren af maar ook van de andere instellingen van je monitor.
Wat met het verschil tussen de verschillende merken en verschillende callibratietoestellen en software.
Wat met de kunde en onkunde van de mensen die een monitor callibreren
Bij mij kun je verschillende gamme's instellen waardoor je toch verschillende kleuren krijgt.
Wat doe je met de verschillende lichtomstandigheden waarin de monitoren staan en het verschillend waarnemen van persoon tot persoon
Daarbij is wit geen kleur.
Dus beweren dat je met callibratie en een goede monitor allemaal het juiste wit ziet kun je wel eens bedrogen uitkomen.
Ik ben 100 procent zeker dat wanneer je 1000 gecalibreerde monitors naast elkaar zet je 1000 veschillende schermen hebt wat betreft kleur.
Robby BB
Last edited by robbydorine; 27 januari 2011, 14:07.
Robby, wit is bij mij rood=255 groen=255 blauw=255, oftewel het pipet wit. Wat ik daarna op mijn monitor zie vind ik niet zo belangrijk, want je hebt gelijk in wat je zegt.
Ik vind die afwijkingen ook niet zo belangrijk,bij ons in de fotozaak kiezen we bewust voor een wat warmere kleur, omdat de foto's anders zo koud overkomen.
En het is al koud genoeg buiten hè...
Henk
ik vind het een zeer spontane foto. Maar ik vind het jammer dat je er niet wat meer aan hebt gedaan qua levendigheid.
Het ziet er nu erg 'saai' uit (kleur is dood) en deze foto kan imho echt nog mooier worden door even wat met de kleurbalans te spelen en wat detail in het zwart terug te halen.
Mijn versie zou er ff snel ongeveer zo uit zien. (hope you dont mind, anders haal ik hem weg)
En let ff niet op mijn achtergrond. Ben nu niet selectief te werk gegaan op de huid. Hoewel ik deze kleur ook mooier vindt bij deze foto dan het 'BD' grijs.
Jorgen, ik geef je -voor 50%... da's bij mij al heel wat ... - gelijk voor wat de huid betreft. De andere kleuren dienen imo waarheidsgetrouw te blijven.
Thanks, kon ik ook weer wat spelen....
Henk
Robby, wit is bij mij rood=255 groen=255 blauw=255, oftewel het pipet wit. Wat ik daarna op mijn monitor zie vind ik niet zo belangrijk, want je hebt gelijk in wat je zegt.
Ik vind die afwijkingen ook niet zo belangrijk,bij ons in de fotozaak kiezen we bewust voor een wat warmere kleur, omdat de foto's anders zo koud overkomen.
En het is al koud genoeg buiten hè...
Henk
Wat doe je dan bij een hete zomer, de kleuren wat kouder zetten,
Maar ik vraag mij toch af dat de weersomstandigheden een invloed zouden hebben op het instellen van de kleuren.
Dat de mensen bv hun kleuren wat kouder zetten bij warm weer. Zou het in de zomer bij warm weer aangenamer kijken zijn naar koelere kleuren.
Zou daar al wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zijn?
Robby bb
Comment