Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"once upon the time in the ......."

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• "once upon the time in the ......."

Nog een collodium portret, maar dan met een hele andere "look"

Voor de geinteresseerden onder u. Deze foto is gemaakt met het collodion procedé.
    Een fototechniek welke in 1851 is uitgevonden en wat men ook noemt : natteplaat fotografie.
    Deze techniek geeft een ongelooflijk mooi detail. Helaas is dit digitaal niet goed weer te geven.
    Belichtingstijd : circa 4 sec. bij f3.0 260 mm met circa 1800 watt daglichtlampen.
    Dit met een antieke dallmeijer 3b petzval lens (130 jaar oud !) gefotografeerd

Over het prcedé, heel kort omschreven :

Je maakt een gewone glasplaat lichtgevoelig,
    Dit door gebruik te maken van collodium (als hechtlaag) en vloeibaar zilveroxide waar de plaat voor circa 3 minuten in gezet wordt ( in het donker)
    Glasplaat gaat daarna in een lichtdichte houder en op de camera geplaatst ( een oude camera met een zwart doek over je hoofd)
    De plaat wordt afhankelijk van de lichtomstandigheden voor enkele seconden tot ruim een minuut belicht
    Na het belichten wordt de plaat met een ontwikkelaar ( in het donker uiteraard) ontwikkeld, gespoeld, gefixeerd met vloeistof, weer gespoeld en daarna gedroogd.
    Hierna moet de plaat gevernist worden en aan de achterkant zwart worden gemaakt.
    Tijdens het gehele procedé tot aan het ontwikkelen is de plaat nat. Je kan dus geen platen op "voorraad" maken en werkt dus een voor een.
    Totale proces duurt alles bij elkaar circa 10 minuten per foto. een redelijk complex en tijdrovend process, maar wel verschrikkelijk mooi om te doen
    Website : www.alextimmermans.com
    Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
    Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Re: "once upon the time in the ......."

Zeg, dat is een boeiend project. Super om op die manier te werken. Ik vind de foto ook geslaagd...maar zou persoonlijk het 'hoofd' wel veel krapper kadreren.

Comment

wow!
      foto is ferm geslaagd volgens mij. Heb ook de andere volgens dit proces eens op je site bekeken... amai. Prachtig stukje historisch vakwerk. De resultaten verantwoorden de omslachtige techniek en werkuren.
      Respect voor de vakkennis ook.
      Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

Comment

Prachtig: een oude ambacht die in leven wordt gehouden....

Ik heb je website ook bezocht en vind het echt knap werk. Post nog maar van dit werk

Comment

Heel speciaal en bedankt voor de website tip, kon ik toch al een beetje een idee krijgen hoe je tot dit indrukwekkende resultaat komt...
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ik vind dit echt een leuke foto en een interessante uiteenzetting van dit oude proces. Meer van dat

Terzijde, hoe hou je je model zo lang perfect stil?
            Have fun!
            EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Working...
            X