Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op de hooizolder

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Op de hooizolder

Hey Madmax,

bedankt voor de toelichting! Dat was inderdaad wat ik bedoelde... crop & belichting zijn nabewerking.

Ik ben maar een simpel amateurke (met te weinig kennis van fotografie en te weinig kennis van nabewerking ) , en ik werk ook niet op een gecalibreerde monitor, dus als het in de buurt van wit-wit begint te komen, interpreteer ik al snel tot uitgebrand... waar ik geen details meer kan waarnemen in witte "vlakken" ...

Groetjes!

Hiawatha.
    What if...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht
      Hey Madmax,

bedankt voor de toelichting! Dat was inderdaad wat ik bedoelde... crop & belichting zijn nabewerking.

Ik ben maar een simpel amateurke (met te weinig kennis van fotografie en te weinig kennis van nabewerking ) , en ik werk ook niet op een gecalibreerde monitor, dus als het in de buurt van wit-wit begint te komen, interpreteer ik al snel tot uitgebrand... waar ik geen details meer kan waarnemen in witte "vlakken" ...

Groetjes!

Hiawatha.
      NP... same here leer nog elke dag bij

Maar om te kijken of wit echt wit is, kun je met je pippet in PS op de witte vlakken gaan en kijken in je info/histogram wat de waarden zijn.
      Echt wit is 255/255/255
      50%grijs = 128/128/128
      zwart = 0/0/0

Een gecalibreerde monitor is natuurlijk aan te bevelen.

Het wil overigens niet zeggen dat de plekken niet overbelicht zijn tov andere vlakken. Het geheel moet kloppen. En dan nog... 10 mensen 10 meningen.
      Soms is het contrast zo groot dat een highlight (of schaduw) wel gaat storen. Maar ook dit zijn weer discussies die erg van smaak afhangen.
      In het wit zit hier ook niet meer veel detail maar op de print en groot formaat nog voldoende om niet te storen voor mijzelf
      Kijk maar:

1/60 - F4 - ISO1250

Ik ben een type die graag de wetten en regels doorbreekt, omdat ik standaard gewoon te saai vind. Neemt niet weg dat je de basis altijd moet hanteren en beheersen, dan kun je altijd nog terug.
      Last edited by MadMax; 25 juni 2010, 13:48.
      Groetjes, Jörgen
      www.beautyshoot.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
        Er bestaat echter een groot verschil tussen, wat jij overbelichte plekken noemt, en/of highlights. Wat jij ziet zijn geen overblichte plekken op een model met een spierwitte huid maar highlights. Ze komen nergens boven de 235/235/235 uit.
        Roept een vraagje bij mij op ook...is 235 een "geschreven regel"? Ik hou namelijk veel hoger aan voor de highlights vaak En dan zie ik altijd nog wel voldoende detail in die vlakken (tenzij het 235/255/235 zou worden bijv.)
        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
          Roept een vraagje bij mij op ook...is 235 een "geschreven regel"? Ik hou namelijk veel hoger aan voor de highlights vaak En dan zie ik altijd nog wel voldoende detail in die vlakken (tenzij het 235/255/235 zou worden bijv.)
          uiteraard geen regel. Ik noem ook maar wat nummers. Vaak is het een combi van meerdere maar ik bedoel grens. Ik zit ook wel eens richting de 250 maar met studioplaten op iso 100 of dit iso1250 heb je veel meer detailverlies.
          Groetjes, Jörgen
          www.beautyshoot.nl

Comment

Ok thanks , ik schrok al
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Zonder al de reacties gelezen te hebben was mijn eerste indruk: Dit lijkt wel een foto uit een beetje versleten magazine van een paar jaar oud. Ik had het idee al dat je dit wilde, Dit is te vooropgezet. Maar ja, dat kan ik makkelijk zeggen nu ik achteraan kom met mijn reactie. Gescand had ik echter nog niet aan gedacht. Kortom: geslaagd werk.
              If it doesn't kill you, it makes you stronger.

Comment

zo te zien en te lezen, heb je zeker het effect bereikt dat je wou hebben.
                voor- en tegenstanders zullen er steeds zijn met dit soort bewerkingen, is ook normaal hé.
                ik vind het persoonlijk zeker geslaagd.
                groetjes
                ronny
                gewoon een canonneke

Comment

geslaagd

de (gezichts-)uitdrukking echter van de foto linksonder uit dezelfde shoot
                  Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                  - Isaac Asimov-

Comment

Ik snap je redenering en motivatie om origineel uit de hoek te komen, maar gaan voor het "tijdschrift gescand met goedkope scanner (uit 1992? )" -look vind ik persoonlijk niet echt de juiste weg om in te slaan...

Ik zou nooit bekend willen worden als fotograaf met de "slechte scan-look". En het zou mij ook verbazen moest dit gebeuren. Er zijn vele andere paden om in te slaan.

Je spreekt over gevoel in de plaat leggen, maar ik krijg geen extra gevoel door een "slechte scan" -effect, wat in mijn ogen nogal afstandelijk is, alsof je door een laag naar een foto kijkt. Je ziet meer het scaneffect dan het model of het beeld an sich.

Over de foto zelf, weinig over op te merken. Afsnijdingen blijven discutabel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                      Ik zou nooit bekend willen worden als fotograaf met de "slechte scan-look".
                      is het niet heerlijk dat we dan zoveel van elkaar verschillen

Het feit dat men zich hier zo druk maakt om het scaneffect en de crops is voor mij alleen maar koren op mijn molen
                      Last edited by MadMax; 27 juni 2010, 23:56.
                      Groetjes, Jörgen
                      www.beautyshoot.nl

Comment

Die hooi zolder trekt blijbaar wel

Sorry Jorgen, ik ben aan dit soort bewerkte foto's nog niet toe

Comment

Working...
                        X