Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knappe "jonge"dame

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Knappe "jonge"dame

Oorspronkelijk geplaatst door Henk47 Bekijk bericht
    Bij deze opname (F9, 85mm x 1.6crop, afstand tot onderwerp schat ik ong 1.3 meter, gaat de DOF over 6 centimeter. Om dit op te lossen had TS een nóg kleiner diafragma kunnen nemen, of iets verder weg gaan staan en dan de opname zo nodig croppen.
    Of, zoals ik zeg, ietske dichterbij scherpstellen. Dat trucje lukt me in de studio altijd.
    Kijk eens op http://www.dofmaster.com/dofjs.html
    Daar kun je spelen met de instellingen en direct de effecten zien van wijziging van brandpunt, wijziging van diafragma en wijziging van instelafstand. Je hebt gelijk dat het verschil tussen 'voor' en 'achter' het scherpstelpunt rond 1 meter niet zo groot is, maar dat verandert wel als je verder af gaat staan of het diafragma verder open stelt. Moet je een groep (in de studio bijv) fotograferen dan is mijn regeltje een must, anders kan je het hele spul naderhand nog eens terug laten komen....
    Ik hoop dat Moontje er iets aan heeft. Robby blijft toch eigenwijs...
    groeten, Henk

PS er is ook nog een freewareprogramma dat je op de PC kunt installeren. Zoek in Google op "bereken scherptediepte" en ik zag een hele discussie op
    http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=15405 waar je de link naar dat programma ook vindt
    Helemaal geweldig henk, ik ga het zeker eens bekijken, want zeker met groepen kan dat wel eens ideaal zijn.
    Ik moet me er wel even goed in gaan verdiepen,

Comment

EIGENWIJS, IKKE

Het gaat hier over een gezicht en niet over een groep. Bij landschappen is het weer iets anders.
      Ik wil alleen maar aantonen dat je door het verplaatsen van het focuspunt naar voor en naar achter de scherpte volledig naar je hand kunt zetten, wat ook geld voor groepen, landschappen en alle foto's.
      Henk we zeggen hier feitelijk beiden hetzelfde alleen dat ik het uitbreid naar een flexibele DOF die je kunt plaatsen waar je wilt, met wat rekenwerk.

Dofmaster.com is inderdaad een intressante site daarom dat ik hem al in mijn vorig comment had genoemd
      Robby BB
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

Zeg heren....ik moet het wel blijven snappen he??!!??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door moontje Bekijk bericht
          Zeg heren....ik moet het wel blijven snappen he??!!??
          Geloof mij maar, maar niet tegen HENK zeggen want die kan niet tegen zijn verlies.
          Robby BB
          Minder tijd achter de computer
          Is meer tijd achter de camera

Comment

Robby....BOEF Arme Henk. Hij heeft de nodige studio ervaring, dus het is beslist de moeite waard om eens te proberen.

Moontje:
            Tis niet dat ik niet wilde reageren....maar ik kon mijn vinger er niet op leggen wat ik niet vond kloppen aan de foto. Toen Olof het over het witpunt had dacht ik: ja....
            Toen Henk het over het onscherpe neusje had...dacht ik: verdomd ook....
            Het is een mooie foto, maar er klopte een paar dingetjes niet aan. De heren hebben het duidelijk verwoord.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
              heel mooi belicht dat heeft precies nog niemand opgemerkt.
              Ik volg volledig. Goed belicht en mooi portret van de jongedame
              Groeten,
              Nic H.
              Pentax K7

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dr.Love Bekijk bericht
                Ik volg volledig. Goed belicht en mooi portret van de jongedame
                Bedankt dr Love en Control Z voor het compliment.

Comment

Working...
                X