Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knappe "jonge"dame

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Knappe "jonge"dame

Best een mooi portret maar de zwartwit conversie is te grauw, ik heb de foto net even bekeken in photshop en als je gewoon je witpunt netjes optrekt in levels dan wordt de foto al veel sterker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olofwessels Bekijk bericht
      Best een mooi portret maar de zwartwit conversie is te grauw, ik heb de foto net even bekeken in photshop en als je gewoon je witpunt netjes optrekt in levels dan wordt de foto al veel sterker.
      dank je voor alle reacties...maare witpunt optrekken??

Comment

De foto nog eens bekeken. Als je zo een foto maakt, dient imo ook de neus in de scherpte te liggen (of is-ie te veel gepoeierd misschien LOL)
        Henk
        Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
        (BD1383NL)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk47 Bekijk bericht
          De foto nog eens bekeken. Als je zo een foto maakt, dient imo ook de neus in de scherpte te liggen (of is-ie te veel gepoeierd misschien LOL)
          Henk
          De neus is niks mee gedaan, alleen op de punt zitten veel minder rimpels...
          Als de rest scherp is kan de neus toch niet onscherp zijn, lijkt mij?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door moontje Bekijk bericht
            De neus is niks mee gedaan, alleen op de punt zitten veel minder rimpels...
            Als de rest scherp is kan de neus toch niet onscherp zijn, lijkt mij?
            Je werkt hier met ongeveer 4 cm DOF
            2cm voor en 2cm achter het focuspunt.
            Als je nu het focuspunt op de ogen hebt dan kan het puntje van de neus onscherp zijn omdat de afstand van het puntje tot aan de ogen groter is dan 2 cm.
            Oplossing is om dan iets voor het oog scherp te stellen omdat dan de DOF ook iets naar voor komt en het tipje van de neus ook scherp is.
            Robby BB
            Minder tijd achter de computer
            Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
              Als je nu het focuspunt op de ogen hebt dan kan het puntje van de neus onscherp zijn omdat de afstand van het puntje tot aan de ogen groter is dan 2 cm.
              Oplossing is om dan iets voor het oog scherp te stellen omdat dan de DOF ook iets naar voor komt en het tipje van de neus ook scherp is.
              Robby BB
              Dank je Robby voor de uitleg...je bedoeld dus bv iets lager onder het oog scherpstellen?

Comment

mij stoort de onscherpe neus niet echt hoor .. vind het wel een goed, karaktervol portret.
                De kader is ook niet echt mijn ding
                No rules. Great shots.
                -

Comment

Dank je Robby voor de uitleg...je bedoeld dus bv iets lager onder het oog scherpstellen?
                  Het heeft niets met omhoog of omlaag te maken, maar wel met naar voor en naar achter. Dus vind een plek op het gezicht dat iets dichter ligt bij uw standpunt. Hier zou je bv zoals je zegt iets lager scherpstellen op de jukbeen of op de brug van de neus
                  Je kunt ook en dat was ik, vergeten te zeggen, de DOF groter maken door een kleiner diafragma, op een grotere afstand staan of een combinatie van beide.
                  Op deze site kun je tot op de mm de DOF berekenen.
                  Robby BB

Comment

Het heeft niets met omhoog of omlaag te maken, maar wel met naar voor en naar achter. Dus vind een plek op het gezicht dat iets dichter ligt bij uw standpunt. Hier zou je bv zoals je zegt iets lager scherpstellen op de jukbeen of op de brug van de neus
                    Je kunt ook en dat was ik, vergeten te zeggen, de DOF groter maken door een kleiner diafragma, op een grotere afstand staan of een combinatie van beide.
                    Op deze site kun je tot op de mm de DOF berekenen.
                    Robby BB
                    Wat een grapige site zeg..
                    Helaas staat alleen mijn 7d er niet bij.

Comment

Wat een grapige site zeg..
                      Helaas staat alleen mijn 7d er niet bij.
                      Welles als je naar onder gaat rubriek "all digital camera's"
                      Robby BB

Comment

dank je voor alle reacties...maare witpunt optrekken??
                        Ik neem aan dat je de foto bewerkt hebt in lightroom, aperture of photoshop?
                        Als je het histogram van de foto bekijkt dan heb je links je zwartpunt en rechts je witpunt (de uiteinden van het bergje zeg maar), ik heb jouw foto bekeken in photoshop en je witpunt staat niet aan het einde van je curve maar verder naar rechts, dat betekend dat je dus geen maximaal wit in de foto hebt. hieronder zie je het histogram van jouw foto met correctie (ik heb de meest rechter slider netjes aan het eind van de curve gezet, hij stond dus verder naar rechts)

Jouw foto komt er dan ongeveer uit te zien zoals dit:

ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je foto bewerkt heb maar ik wist even niet hoe ik het je anders duidelijk moest maken.

Groetjes Olof

Comment

Robby BB
                          Nee Robby zo werkt het niet helemaal. De DOF vóór het scherpstelpunt is altijd kleiner dan die áchter het scherpstelpunt. Ook daarom al is je conclusie dat je beter iets dichterbij scherp kunt stellen wel juist.
                          Op de oude Rolleiflex kon je dat mooi zien, vanaf de scherpstellijn ging er een schaal naar voren én naar achter die wel even lang was aan beide zijden, maar zoals je weet staan de getallen op de afstandsschaal ook in een bepaalde verhouding (veraf staan de cijfers dichter bij elkaar).
                          Zie http://www.pbase.com/henk1/image/121996204/original.jpg
                          Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                          (BD1383NL)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk47 Bekijk bericht
                            Nee Robby zo werkt het niet helemaal. De DOF vóór het scherpstelpunt is altijd kleiner dan die áchter het scherpstelpunt. Ook daarom al is je conclusie dat je beter iets dichterbij scherp kunt stellen wel juist.
                            Op de oude Rolleiflex kon je dat mooi zien, vanaf de scherpstellijn ging er een schaal naar voren én naar achter die wel even lang was aan beide zijden, maar zoals je weet staan de getallen op de afstandsschaal ook in een bepaalde verhouding (veraf staan de cijfers dichter bij elkaar).
                            Zie http://www.pbase.com/henk1/image/121996204/original.jpg
                            Ik ben er zeker van dat het zo werkt. Je gelijk dat de DOF voor het focuspunt kleiner is dan de DOF achter het focuspunt.
                            Maar bij deze kleine DOF gaat het maar om een verschil van 1 mm, dus voor mij te verwaarlozen.
                            Waar je op scherpstelt heeft niets te maken met wat je wil scherp hebben, maar met, wat je allemaal wilt scherp stellen.
                            Bv ik wil de ogen scherp maar de oren niet, dan ga je voor de ogen scherp stellen. Je wil de ogen scherp hebben maar de neus niet dan zul je achter de ogen moeten scherp stellen, dit in funtie van de DOF natuurlijk.
                            Dus de algemene regel om iets dichterbij scherp te stellen, vind ik dan ook geen goede algemene regel.
                            Robby BB

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olofwessels Bekijk bericht
                              Ik neem aan dat je de foto bewerkt hebt in lightroom, aperture of photoshop?
                              Als je het histogram van de foto bekijkt dan heb je links je zwartpunt en rechts je witpunt (de uiteinden van het bergje zeg maar), ik heb jouw foto bekeken in photoshop en je witpunt staat niet aan het einde van je curve maar verder naar rechts, dat betekend dat je dus geen maximaal wit in de foto hebt. hieronder zie je het histogram van jouw foto met correctie (ik heb de meest rechter slider netjes aan het eind van de curve gezet, hij stond dus verder naar rechts)

Jouw foto komt er dan ongeveer uit te zien zoals dit:

ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je foto bewerkt heb maar ik wist even niet hoe ik het je anders duidelijk moest maken.

Groetjes Olof
                              Hey Olof...dank je wel, natuurlijk vind ik dat niet erg.
                              Ik had gisteren inmiddels de foto inderdaad oop deze manier bewerkt, maar wist niet dat dat het witpunt heette.
                              Weer iets geleerd.
                              Zo zie je beetje bij beetje word ik steeds slimmer....
                              Heel erg bedankt voor ieder zijn hulp, waardeer ik echt.

Comment

Ik ben er zeker van dat het zo werkt. Je gelijk dat de DOF voor het focuspunt kleiner is dan de DOF achter het focuspunt.
                                Maar bij deze kleine DOF gaat het maar om een verschil van 1 mm, dus voor mij te verwaarlozen.
                                Waar je op scherpstelt heeft niets te maken met wat je wil scherp hebben, maar met, wat je allemaal wilt scherp stellen.
                                Bv ik wil de ogen scherp maar de oren niet, dan ga je voor de ogen scherp stellen. Je wil de ogen scherp hebben maar de neus niet dan zul je achter de ogen moeten scherp stellen, dit in funtie van de DOF natuurlijk.
                                Dus de algemene regel om iets dichterbij scherp te stellen, vind ik dan ook geen goede algemene regel.
                                Robby BB
                                Bij deze opname (F9, 85mm x 1.6crop, afstand tot onderwerp schat ik ong 1.3 meter, gaat de DOF over 6 centimeter. Om dit op te lossen had TS een nóg kleiner diafragma kunnen nemen, of iets verder weg gaan staan en dan de opname zo nodig croppen.
                                Of, zoals ik zeg, ietske dichterbij scherpstellen. Dat trucje lukt me in de studio altijd.
                                Kijk eens op http://www.dofmaster.com/dofjs.html
                                Daar kun je spelen met de instellingen en direct de effecten zien van wijziging van brandpunt, wijziging van diafragma en wijziging van instelafstand. Je hebt gelijk dat het verschil tussen 'voor' en 'achter' het scherpstelpunt rond 1 meter niet zo groot is, maar dat verandert wel als je verder af gaat staan of het diafragma verder open stelt. Moet je een groep (in de studio bijv) fotograferen dan is mijn regeltje een must, anders kan je het hele spul naderhand nog eens terug laten komen....
                                Ik hoop dat Moontje er iets aan heeft. Robby blijft toch eigenwijs...
                                groeten, Henk

PS er is ook nog een freewareprogramma dat je op de PC kunt installeren. Zoek in Google op "bereken scherptediepte" en ik zag een hele discussie op
                                http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=15405 waar je de link naar dat programma ook vindt
                                Last edited by Henk47; 16 februari 2010, 10:30.
                                (BD1383NL)

Comment

Working...
                                X