Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

--- 21, 27 h ---

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: --- 21, 27 h ---

Wat een reacties allemaal.

Natuurlijk kun je met een picker over de lucht gaan en zeggen dat hij geclipped is, maar gaat het daarom ??
    Volgens mij niet.

De hele look en feel van deze foto vind ik persoonlijk absoluut fantastisch.
    Erg retro.
    Pose van het model had sterker gemogen, zelfde geldt voor de paarden, maar dit zit HEEL HEEL dicht bij perfectie en uniek.
    Misschien dat mensen daar moeite mee hebben, dit zie je niet vaak en dan kom je al snel in de discussies van "niet echt", "ik zou het anders doen".

Feit blijft dat je dit niet vaak ziet en dat de look en feel me heel erg aanspreekt, dus voor wat het waard is, ik vind het erg goed gedaan.
    http://www.frankdoorhof.com

Comment

Aandacht graag.
      Vooraleer allerlei nare opmerkingen te maken kan het lonend zijn om eventjes de EXIF gegevens te raadplegen. Voor wie het toch nog zou interesseren, deze zijn in de postingsdata af te lezen en zijn:
      1. opname datum en tijd: 5/8/2009 om 20:48:39
      2. ISO = 400
      3. gebruikte fokaal: 70 mm
      4. belichtingstijd: 1/640 sec
      5. diafragma: 4

Laat ons nu de opnamesituatie herzien:
      - zeer late opnametijd om redenen van verlaten strand, geen storende omstaanders, ondergaande zon met warme sfeer (zie nr 1)
      - omwille van nr1 gaan we de ISO opdrijven, maar ook niet te hoog zodat we nog kwaliteit kunnen bekomen (zie nr 2)
      - wij trachten alle onderwerpen in beeld te brengen en moeten bij dergelijke opstelling overgaan tot het gebruik van 70 mm fokaal (zie 3)
      - om de beweging van de stijgerende paarden te kunnen bevriezen moeten we een zeer korte belichtingstijd instellen, dus 1/640 sec (zie 4)
      - door deze korte belichtinsgtijd zijn we genoodzaakt diafragma 4 te gebruiken (zie 5)

Tot hier de (meest urgente) moeilijkheden bij opname.
      Het resultaat is na opname vermoedelijk toch nog enigszins onderbelicht, hoewel zeer warm en met identieke helderheidsniveaus op schaduwzijde van meisje en van paarden. De korreligheid in de schaduwdelen wordt daardoor eveneens drastisch verminderd. Ik heb zelf de foto gedownload en in PS de helderheid wat verminderd en kom zodoende dichterbij de originele waarden (zo vemoed ik althans).
      Ik denk dat fotodan de originele foto in PS enkel wat bijgetuned heeft wat helderheid betreft.

Hou mijn bewerkte foto in reserve, omwille van beleefdheidsreden en eerbied voor forumetiqette, maar raad iedereen aan de oefening eens over te doen uit curiositeit en respect voor originele posting

Henri
      lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
        Laat ons nu de opnamesituatie herzien:
        - zeer late opnametijd om redenen van verlaten strand, geen storende omstaanders, ondergaande zon met warme sfeer (zie nr 1)
        - omwille van nr1 gaan we de ISO opdrijven, maar ook niet te hoog zodat we nog kwaliteit kunnen bekomen (zie nr 2)
        - wij trachten alle onderwerpen in beeld te brengen en moeten bij dergelijke opstelling overgaan tot het gebruik van 70 mm fokaal (zie 3)
        - om de beweging van de stijgerende paarden te kunnen bevriezen moeten we een zeer korte belichtingstijd instellen, dus 1/640 sec (zie 4)
        - door deze korte belichtinsgtijd zijn we genoodzaakt diafragma 4 te gebruiken (zie 5)

Tot hier de (meest urgente) moeilijkheden bij opname.
        De technische kant van deze foto staat buiten kijf. Hij is gewoon technisch heel goed gemaakt.
        Ik bekijk echter een beeld, en ik zie een model dat aan de rand van de opname staat, en een paard met ruiter (ik vermoed een amazone), dat er teveel op staat. Mocht de linkse ruiter, die vrij gedesinteresseerd, voorbij rijdt, geen deel uitmaken van deze opname, dan zou deze opname geloofwaardiger voor me overkomen. Dan nog... wat staan die paarden daar spektakel te veroorzaken achter de DOF, terwijl het model helemaal de andere kant opkijkt. Wat is hun verhaal, of zijn het twee verhalen, en dan staat er voor mij te veel op deze foto.

Ik wil voor elke opname respect opbrengen, ook voor deze, maar vraag me niet om dit beeld goed te vinden, want ik zie het niet.

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          De technische kant van deze foto staat buiten kijf. Hij is gewoon technisch heel goed gemaakt.
          ...

Ik wil voor elke opname respect opbrengen, ook voor deze, maar vraag me niet om dit beeld goed te vinden, want ik zie het niet.

Mvg

Chris
          Dit is inderdaad de essentie: in showcase wordt een aangeboden foto beoordeeld en niet het proces dat daartoe geleid heeft.

Comment

in showcase wordt een aangeboden foto beoordeeld en niet het proces dat daartoe geleid heeft
            Niet echt een diepgaande interesse in fotografie, als ik het dan goed begrijp....

Grtz, D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotodan Bekijk bericht
              Niet echt een diepgaande interesse in fotografie, als ik het dan goed begrijp....

Grtz, D.
              Van wie niet ? Van hij die de techniek kent, maar er te weinig mee doet, of van hij die het beeld bekijkt, en meer wil zien dan de techniek ?

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotodan Bekijk bericht

Grtz, D.
                Weer zo'n opmerking waar ik niets mee kan. In Showcase worden in principe uitsluitend foto's beoordeeld. Uiteraard zijn er altijd geïnteresseerden die willen weten hoe de foto tot stand is gekomen. Eigenlijk zijn andere forums meer geëigend om dat daar te bespreken (Fotobeoordeling, Beginnershoek, etc.), maar het staat niemand in de weg om dat ook hier te doen.

Comment

Weer zo'n opmerking waar ik niets mee kan. In Showcase worden in principe uitsluitend foto's beoordeeld. Uiteraard zijn er altijd geïnteresseerden die willen weten hoe de foto tot stand is gekomen. Eigenlijk zijn andere forums meer geëigend om dat daar te bespreken (Fotobeoordeling, Beginnershoek, etc.), maar het staat niemand in de weg om dat ook hier te doen.
                  Bedankt voor de verduidelijking...

Grtz,D.

Comment

Knappe foto.
                    Weinige die hierin zouden slagen om de aandacht toch nog op het model te houden met een drukke, niet vaak voorkomende achtergrond.
                    Eindelijk eens iets anders dan een stuk pier.
                    En ik ben nu ook niet bepaald de persoon die toevallig 3 paarden ziet doorkomen en ineens 4 extra flitsen kan bovenhalen en volledig uit beeld kan brengen om deze ook mooi te belichten.

Comment

Geen zin om alle voorgaande te lezen, ik ga af op mn eerste gevoel bij foto.
                      I Like. punt

ook een van de betere van pauline
                      http://www.melissavanbelle.be

Comment

Working...
                      X