Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
De zon schijnt links.... het meisje wordt van rechts belicht, terwijl de paarden en ruiters helemaal niet belicht worden van rechts. Voor mijn gevoel klopt de foto niet. Nogmaals...voor mijn gevoel. Ik ben er niet weg van.
De zon schijnt links.... het meisje wordt van rechts belicht, terwijl de paarden en ruiters helemaal niet belicht worden van rechts. Voor mijn gevoel klopt de foto niet. Nogmaals...voor mijn gevoel. Ik ben er niet weg van.
Het meisje heeft volgens mij toch zonlicht op haar schijnen van links... Rechts kan bijgeflitst zijn en dit enkel op het meisje, zodat je niks ziet op de ruiters... Toch?
Ik zeg ook niet dat de foto niet echt is
Maar door de belichting van rechts op het meisje (zie de arm die op het hoofd leunt en de benen) de belichting van de zon links, terwijl de ruiters alleen door de zon belicht zijn geeft mij het gevoel alsof ze voor een grote foto staat, ipv dat ze onderdeel is van de foto. Compo vind ik ook wat druk en ik zie de meerwaarde van de 3 paarden op de foto niet. Het water en de lucht zijn mij te licht (geen details).
Ik vind dit geen mooie foto, maar hey...ik ben maar een beginnende prutser (voordat ik allerlei profs op mijn dak krijg)
Monica,....je had me plechtig beloofd dat voor je een comment zou schrijven, je driemaal
je tong in je mond zou draaien, en dan nog eens effe op je lippen zou bijten!
Je schrijft hier weeeeer veel te snel en impulsief iets neer....
Laat je zuiders bloed effe afkoelen....
Je (denkt) het te weten.....
Ik heb nochtans op eén van JOUW fotos uitgelegd hoe zo iets te bekomen is....reeds vergeten?
Ik vind dit geen mooie foto, maar hey...ik ben maar een beginnende prutser (voordat ik allerlei profs op mijn dak krijg)
Laat die "maar" toch achterwege, is nergens voor nodig. Smaak en mening is toch niet iets dat je pas krijgt na 20 jaar professioneel bezig zijn?
Mij doe de foto ook niet veel.
Lijkt op twee onderwerpen die in één gestoken zijn, ruis (why?) op de paarden en het kleed, uitgebrande witte lucht, beetje krap qua compo om drie paarden en 4 mensen in te passen, hoog contrast op het model en te hard verscherpt en inderdaad het verschil in belichting dat beetje vreemd is, sunbounce of geen sunbounce.
ik geef heel erg weining commentaar, omdat ik vooral probeer bij te leren door te "kijken". soms heb ik hier echt wel het idee dat hier met verschillende maten en gewichten wordt beoordeeld...
Monica,....je had me plechtig beloofd dat voor je een comment zou schrijven, je driemaal
Ik heb nochtans op eén van JOUW fotos uitgelegd hoe zo iets te bekomen is....reeds vergeten?
Cheers, Daniel
Wat voor een reactie is dit nu weer!
Monica heeft gelijk op alle vlak, de belichting klopt totaal niet! Als je zoiets bewust wil bekomen ben je "niet" goed bezig, sorry. Een normale aardse mens veronderstelt één zon te hebben die vanuit één richting komt en jij bent er in geslaagd om twee zonnen te creëren Onze hersenen zijn "zeer" gevoelig voor dit soort tegenstrijdige onnatuurlijke prikkels. Je benadrukt de hele cirque nog eens door het verschil in kleur tussen ruiters en model, de ruiters hebben de koele schaduwkleur en het model heeft volledig de warme avondgloed
Cheers, Daniel
Caramba
Daniel,
uit de discussie over fotoshoppen en "overbewerken" heb ik mij inderdaad wat terug getrokken, zoals ik met je besproken heb. Ik mis de technische kennis en praktische kennis en ik heb ook van andere fotografen begrepen dat het wat irriteerde als beginners zich daar over uitlaten.
Dit heeft echter niets met mijn temperament te maken of met een bewerking die je op de foto hebt los gelaten...ik geef je mijn visie over hoe de basis (compo, belichting, kleur en scherptediepte) van deze foto bij mij overkomt. Ik heb op mijn tong gebeten en 10 keer nagedacht of ik wel moest reageren. Weloverwogen heb ik beslist dat ik dat toch moest doen
Nu begrijp ik dat in de fashion flink geexperimenteerd wordt en alle regels overboord gesmeten kunnen worden. Prima, ...maar dit is mij wat teveel van het goede. IK vind de belichting van het model, van twee kanten, heel onnatuurlijk overkomen. Daarnaast vind IK dat je het zonlicht in deze foto totaal niet onder controlehad...3/4 is, naar mijn mening, totaal uitgebrand.
Bovenstaande is slechts mijn visie, maar ik moest hem kwijt.
Jammer dat irritatie er regelmatig toe leid dat mensen van ons gemeenschappelijke hobbie forum weg willen van hier.
Misschien moet de web site beheerder de default font een beetje kleiner maken, dan wordt het weer wat rustiger.
Mooie plaat. Qua belichting sowieso moeilijk.
Waarom is dit qua belichting zo moeilijk? Ik snap dit punt niet zo goed.
Ik ben overigens helemaal niet geirriteerd hoor Ik claim alleen een beetje ruimte in dit topic om mijn eerlijke mening te geven. Meer is het ook niet...slechts een mening.
Mhmmm, ik heb toch ook mijn twijfels bij deze plaat : het gegeven op zich is leuk, maar uitgebrande lucht en korrelige paarden en ruiters halen voor mij het geheel wat naar beneden...
en dat terwijl het licht haar zo mooi strijkt...
Comment