Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik vind dit toch ook niet echt showcase waardig,
er is zeer mooi gewerkt met dof, maar de belichting is te gewoon...
Je had veel meer met belichting kunnen doen.
Het is niet dat wanneer je mensen in hun alledaagse omgeving trekt dat je dit meteen reportage kan noemen. Bij een reportage foto verwacht ik een verhaal en sorry maar deze fotos geven me helemaal geen sfeer van hoe een garage gerunt wordt.
Ik kan ook mijn vader in zijn auto zetten waarin hij iedere dag naar het werkt rijdt, maar reportage zal ik dit nooit noemen en zeker niet showcase waardig.
Je vorige fotos vond ik mooi maar nu ook niet super spectaculair, daar had ik ook het gevoel dat je veel meer met licht had kunnen spelen. De setting was perfect, de inhoud was perfect, de uitdrukking van het model was perfect, maar toch mis ik wat meer sfeer met licht.
Om te besluiten, ik vind foto 1 niks, foto 2 en 3 vind ik mooi en plezant met dof gewerkt, maar bij showcase verwacht ik meer. Je had hier veel meer kunnen uithalen volgens mij.
MAAR (zeer belangrijk) Je bent de laatste tijd zeer goed bezig, blijven door doen!!
Heel erg knap, Jens!
Ik vind het sterk hoe je contact kan maken met je subject (zie foto nr.1).
Nr.2 vind ik fantastisch vastgelegd. De blauwe kleur die overheerst, voelt heerlijk aan.
@Carlw
Ik kan ook mijn vader in zijn auto zetten waarin hij iedere dag naar het werkt rijdt, maar reportage zal ik dit nooit noemen en zeker niet showcase waardig.
Waarom niet? Als je het creatief aanpakt, zal het zeker lukken om het' showcase-waardig' te krijgen. Het is juist de uitdaging om uit gewone situaties het beste uit te halen.
Waarom niet? Als je het creatief aanpakt, zal het zeker lukken om het' showcase-waardig' te krijgen. Het is juist de uitdaging om uit gewone situaties het beste uit te halen.
Dat is nu juist het geval hier: de beelden zijn niet uitzonderlijk creatief en halen zeker niet het beste uit de gewone situaties.
Ik vind het, zoals ik al zei - behalve misschien de tweede - gewone beelden uit gewone situaties. Mooi (onrealistisch) fel blauw en mooi contrast gaat daar niet veel aan veranderen.
Ik probeer elke foto of elke reeks apart te bekijken, los van de vorige foto's van de TS.
Sorry Carl, maar om te zeggen dat ik hier en bij mijn vorige topics niet op licht let? Dat vind ik echt de grootste bull**** die ik al gelezen heb. Ik let altijd op licht en speel er constant mee. Misschien zie je het gewoon niet.
Ik zeg ook niet dat het een reportage is, dat is trouwens niet echt mogelijk in 3 beelden. Het zijn reportagebeelden. Dus niet geënsceneerde momentopnames, je vader in een auto zetten zou dus al niet tot reportage behoren, maar tot portret. Het was dan ook in opdracht van, waarbij ik op korte tijd wat sfeerbeelden moest nemen. Als ik er echt een reportage van had gemaakt, had ik het bij fotoverhalen gezet en iets verteld in 10 beelden
Oorspronkelijk geplaatst door eatjunkbecomejunkBekijk bericht
Sorry Carl, maar om te zeggen dat ik hier en bij mijn vorige topics niet op licht let? Dat vind ik echt de grootste bull**** die ik al gelezen heb. Ik let altijd op licht en speel er constant mee. Misschien zie je het gewoon niet.
Ik zeg ook niet dat het een reportage is, dat is trouwens niet echt mogelijk in 3 beelden. Het zijn reportagebeelden. Dus niet geënsceneerde momentopnames, je vader in een auto zetten zou dus al niet tot reportage behoren, maar tot portret. Het was dan ook in opdracht van, waarbij ik op korte tijd wat sfeerbeelden moest nemen. Als ik er echt een reportage van had gemaakt, had ik het bij fotoverhalen gezet en iets verteld in 10 beelden
Amai, sorry hoor ik probeer hier gewoon wat commentaren te geven over wat ik PERSOONLIJK van de beelden vind en jij moet je dan zo reageren hierop.
Is het de bedoeling dat je elke soort kritiek afkraakt en je eigen beelden verheerlijkt ???
Ik geef gewoon mijn persoonlijke mening en indien je geen kritiek kan verdragen buiten enkel mensen die je vertellen, wauw, prachtig,... ook al zijn dit "gewoon" mooie beelden en niet spectaculair. Zet dit dan niet onder showcase.
Ik vind dat je veel creatiever had kunnen zijn met belichting en dat is mijn mening, dit is me allemaal iets te plat.
(En ik heb niet gezecht dat je niet op licht let, ik heb gezecht dat ik PERSOONLIJK vind dat je er meer had mee kunnen doen.)
Maar ja, ik zal geen kritiek meer geven, misschien is dit beter ik zal opnieuw proberen:
Wauw heerlijke beelden !!! Zo blijven verder doen !!!
Kritiek is welkom, maar enkel zinnige. "Je had meer met het licht kunnen doen" vind ik daar persoonlijk niet onder vallen. Omdat er, zeker bij de laatste twee beelden en zowel bij de Laureline post met mooi licht is gewerkt. En hoe kan jij weten dat er meer met te doen was. Was je er dan bij? De uitspraak op zich vind ik al zo banaal, zeker met betrekking tot deze beelden. Moet ik dan tijdens een reportage zeggen "hey wacht blijven staan, ik ga er even een spotje bij halen om je haar wat uit te lichten". Je kijkt toch gewoon naar hoe het licht binnenvalt en reageert hierop.
Bij beeld twee krijg je mooi zij licht van de garage die open staat en de linkerkant van zijn petje wordt mooi omlijnd door tegenlicht van een raam boven hem, waardoor de man in kwestie lost komt van de achtergrond. En bij beeld drie wordt zijn gezicht nog goed belicht, je krijgt een mooi licht spel op zijn rug waardoor hij eveneens van de achtergrond loskomt en het artificieel gele licht in de motor zorgt voor een speciale sfeer en werkt goed ten opzichte van het blauw. Tevens trekt het je aandacht naar de handeling.
Echt goed zou je zijn als je ook alle weinig of niet gemotiveerde positieve reacties zou bekritiseren en als "niet zinnig" zou benoemen. Nu lijkt het wel alsof je verschrikkelijk lange tenen hebt.
Dat is toch iets totaal anders. Als iemand zegt: "dat heb je mooi gedaan", dan ga je toch niet antwoorden "zegt eens iets zinnig".
Het heeft trouwens niets met lange tenen te maken. Ik ben niet kwaad of op mijn teen getrapt, ik ben het gewoon totaal niet eens met die reactie en daar antwoord ik op en zeg waarom ik dat vind. Waarom komt dat nu over alsof ik geen kritiek kan slikken. Tuurlijk kan ik dat wel, maar je moet je werk toch kunnen verdedigen zeker! Je gaat op je jury toch ook niet zwijgen en je volledig laten afbreken als je het niet eens bent. Ik ben zelf iemand die niet snel negatieve commentaar gaat geven, want ik ben van mening dat ik zelf nog niet genoeg weet om hier echt goed over te oordelen. Het verbaast mij dan ook dat sommige mensen met zeer weinig ervaring praten alsof ze wel al alles weten en er dan maar iets uitflansen.
In ieder geval weet je niet om te gaan met kritiek. Wat de een een kunstwerk vindt, vindt de ander een snapshot. Accepteer dat gewoon en probeer niet heel de tijd het laatste woord te hebben. Misschien heb je nagedacht over deze foto's, ik zie het in ieder geval niet
Ik weet hoe ik moet omgaan met kritiek. De nuttige slaag ik op in mijn geheugen, de minder nuttige ga ik over en de in mijn ogen absurde of onterechte daar reageer ik op.
Oorspronkelijk geplaatst door eatjunkbecomejunkBekijk bericht
(...) Het verbaast mij dan ook dat sommige mensen met zeer weinig ervaring praten alsof ze wel al alles weten en er dan maar iets uitflansen.
Hoe weet jij dat mensen achter de (negatieve) commentaar weinig ervaring hebben? Omdat de commentaar niet positief is? Omdat ze niet zien wat jij zag?
En bovendien, een foto beoordelen is niet iets dat een voorrecht is van mensen die professioneel of van opleiding met fotografie bezig zijn.
Beetje ongelukkige uitspraak vind ik wel.
Als mensen mij om een mening vragen over een visueel werk, of zelf muziek, ga ik niet mijn mond houden omdat ik bijvoorbeeld weinig van countrymuziek ken.
Deze serie vind ik gewoon minder, er is weinig dat mij prikkelt of fascineert of raakt. Op naar de volgende.
ik vraag mij steeds af, hoe kan iemand zich verdedigen over het recht om iets af te keuren.
Ik verklaar mij nader: Waar haalt iemand het recht vandaan om te zeggen, dit is geen "mooie" foto. Een ander voorbeeld: de reeks mijn restaurant, die twee pipo's die daar gaan eten en zeggen, er is te weinig zout op dit gerecht, of de saus smaakt flets.
Of het dessert trekt op niks.
Ik bedoel maar, waar halen die twee pipo's het recht vandaan om zo'n uitspraken te doen. Ten eerste die één zijn voorkomen, laat alles te wensen over. Een snor, die lager dan zijn bovenlip hangt. En vieze bedoening. Dan een ponytail in die zo vies en vettig overkomt. Zelfs geen deftige kledij aan om in een restaurant te gaan eten.
En dan gaat meneer zeggen dat het eten op niks trekt.
Ik bedoel maar met deze vergelijking te kunnen aantonen dat het zeer moeilijk is om over geuren, kleuren en smaken te oordelen en in discussie te gaan met iemand.
We vergeten nogal vaak tijdens het oordelen over iets, namelijk het verschil tussen "mooi" en "goed".
Een foto, kan namelijk fotografisch goed opgenomen zijn. Maar niet mooi. Want wat is mooi en wat is niet mooi??????
Op een foto kan een mooie vrouw staan, maar ht kan dat de foto fotografisch niet sterk is opgenomen. Bvb belichting: schaduw, geen schaduw, de positie van het model, onnatuurlijke houding enz.... ?
Ik vind dat niemand het recht heeft om te zeggen over iets, (laat het nu over foto's zijn.) het is een lekijke foto. Of het is een slechte foto.
Wel kan iedereen zeggen, ik zou het zo en zo of zo gedaan hebben. Met vermoedelijk een andere resultaat (beter of slechter???? Wie zal het zeggen????)
Een goeie foto, of een mooie foto??? Dit zijn plaatjes die iemand aanspreken.
Bvb landschapfotografie spreekt mij totaal niet aan. Voor mij zijn alle landschapsfoto's het zelfde. Ik vind dit nooit speciaal.
Wel kijk ik of de gulden snede is gerespecteert. Of de horizon niet schuin loopt op het beeld.
Maar wie ben ik om te zeggen een slechte opname als iemand een foto neemt en de horizon zit perfect in het midden. Niemand heeft dit recht. Een boom staat pal centraal in het midden van de foto. Niemand heeft het recht om te zeggen dit is een lelijke foto.
Wel heeft iedereen het recht om te zeggen ik zou het anders aangepakt hebben.
Net het zelfde in de reeks "mijn restaurant" waar halen die juryleden het recht om een gerecht slecht te vinden van smaak. (ondervoorbehoud dat er enkele basisregels zijn gevolgd hé. Maar ook in de keuken kan je creatief zijn. En een gerecht op een andere maniet klaarmaken.)
Als een gerecht niet is aangebrand of zo.
Bvb vlees bakken, de één eet zijn biefstuk bijna rauw, een andere half rauw, en nog een ander volledig doorbakken. Welke manier is de juist manier van biefstuk eten???
Als het aangebrand is, kan je zeggen het is fout klaargemaakt.
Een foto die overbelicht is: tja een foute opname??? Wat als de fotograaf zegt, ik ben creatief bezig en voor mij is dit kunst. En dan?? Spelen met de belichting.
Een low-key opname, welke opname is daar goed in of perfect in ???
Nooit in discussie gaan over geuren-kleuren en smaken !!!!!!!
Comment