Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
sisters...
Collapse
X
-
-
Re: sisters...
zien eer wat bleekjes van de kou denk ik, maar een leuke prent.
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
Re: sisters...
Go Lana!If you always do what you always did, you will always get what you always got.
www.sylviehuybrecht.be
Comment
-
-
Re: sisters...
Drie zusjes… niet lukraak meisjes of vriendinnen, maar zusjes… Hen bindt een bijzondere band. Ze delen hun ouders, hun bloedverwanten, ze delen hun jeugd. Al zoek je bij zusjes naar fysieke gelijkenissen, toch zijn het heel verschillende individuen. Ze starten vanuit hetzelfde nest, maar er wacht hen elk een eigen toekomst.
De foto is op het juiste moment genomen. Niet ‘le juste moment’ die van een beweging of aktie de meest suggestieve compositie bevriest, maar een kantelmoment binnen een gezin: Jong genoeg om nog ‘hetzelfdenestgevoel’ uit te stralen; oud genoeg om met een eigen persoonlijkheid, op een eigen manier de fotograaf, de buitenwereld, de toekomst aan te kijken.
‘hetzelfdenestgevoel’ wordt gedragen door de compositie, de beheerste kleurbinding, de sjaal en de lichamelijke nabijheid. Een nabijheid die in onze cultuur enkel voorbehouden blijkt aan wie ons dierbaar is. Een nabijheid die vertrouwen en intimiteit uitstraalt. De linker twee meisjes staan letterlijk tegen elkaar aan, het rechtse zusje staat iets verder, maar haar genegen hoofd herstelt de binding. Méér nog: de as-lijnen van de drie gezichtjes komen mooi samen in een net buiten de foto gelegen vluchtpunt. Dit geeft deze frontale opname meer ruimtelijkheid én binding. Die ruimtelijkheid blijkt ook uit de houding van de lichamen: het linkse zusje staat met haar rechterschouder naar ons toe, het tweede frontaal en het derde met haar rechter schouder. Het doet een beetje aan de drie gratiën denken (ook zusjes trouwens). Jammer genoeg vallen deze ruimtescheppende compositie-elementen door de panoramische uitsnijding een beetje weg. (ze zijn wel te zien op: http://www.lalalalana.be/portretten_gallery/pages/P1256128ua.html). Maar het sterkste ‘hetzelfdenestgevoel’-element is wel de lichaamstaal: een beetje naar elkaar toe gebogen, de armen voor het bovenlichaam, beschermend, defensief, geborgen. Geborgen en gebonden binnen dezelfde grote sjaal. Ook hier – jammer genoeg – doet de gekozen uitsnede geen recht aan de compositie: het verband tussen armen en handen valt wat weg. Dit komt de lezing van die lichaamstaal naar mijn mening niet ten goede.
Anderzijds, hoewel ons geen zicht op kleding of persoonlijke accessoires wordt gegund, valt alleen al uit de gezichtsexpressie een grote individualiteit af te lezen. Of we, zoals de compositie suggereert, een nauwere band mogen veronderstellen tussen de twee grootste meisjes, en het jongste als het buitenbeentje moeten zien, weten alleen de modellen zelf. Toch blijkt alleen het jongste meisje net iets naast de camera te kijken, en wijkt ook daarmee van haar zusjes af. Alle drie kijken ze met een afwachtende blik (een blik naar de toekomst?) maar ze doen het wel heel verschillend: de eerste, het hoofd wat voorover, doet het iets dynamischer, de tweede iets passiever – ik meen zelfs een zekere tristesse te ontwaren – en het jongste meisje met schalks zelfbewustzijn.
Kortom, al word ik helemaal niet warm van de presentatie met rode bloeiwijze én – kennelijk een must – Engelse titel;
al doet de te krappe panoramische uitsnede te weinig recht aan de sterke compositie (de oorspronkelijke opname zou ik ook croppen met het oog op lichte plekken boven en onder het grootste meisje, alleen iets minder krap);
Toch is een hartverwarmend groepsportret dat binnen de familie zeker gekoesterd gaat worden en die in geen enkel portfolio misstaat.
Deze foto maakt mij blij.
Comment
-
Re: sisters...
Oorspronkelijk geplaatst door q-rio Bekijk berichtDrie zusjes… niet lukraak meisjes of vriendinnen, maar zusjes… Hen bindt een bijzondere band. Ze delen hun ouders, hun bloedverwanten, ze delen hun jeugd. Al zoek je bij zusjes naar fysieke gelijkenissen, toch zijn het heel verschillende individuen. Ze starten vanuit hetzelfde nest, maar er wacht hen elk een eigen toekomst.
De foto is op het juiste moment genomen. Niet ‘le juste moment’ die van een beweging of aktie de meest suggestieve compositie bevriest, maar een kantelmoment binnen een gezin: Jong genoeg om nog ‘hetzelfdenestgevoel’ uit te stralen; oud genoeg om met een eigen persoonlijkheid, op een eigen manier de fotograaf, de buitenwereld, de toekomst aan te kijken.
‘hetzelfdenestgevoel’ wordt gedragen door de compositie, de beheerste kleurbinding, de sjaal en de lichamelijke nabijheid. Een nabijheid die in onze cultuur enkel voorbehouden blijkt aan wie ons dierbaar is. Een nabijheid die vertrouwen en intimiteit uitstraalt. De linker twee meisjes staan letterlijk tegen elkaar aan, het rechtse zusje staat iets verder, maar haar genegen hoofd herstelt de binding. Méér nog: de as-lijnen van de drie gezichtjes komen mooi samen in een net buiten de foto gelegen vluchtpunt. Dit geeft deze frontale opname meer ruimtelijkheid én binding. Die ruimtelijkheid blijkt ook uit de houding van de lichamen: het linkse zusje staat met haar rechterschouder naar ons toe, het tweede frontaal en het derde met haar rechter schouder. Het doet een beetje aan de drie gratiën denken (ook zusjes trouwens). Jammer genoeg vallen deze ruimtescheppende compositie-elementen door de panoramische uitsnijding een beetje weg. (ze zijn wel te zien op: http://www.lalalalana.be/portretten_gallery/pages/P1256128ua.html). Maar het sterkste ‘hetzelfdenestgevoel’-element is wel de lichaamstaal: een beetje naar elkaar toe gebogen, de armen voor het bovenlichaam, beschermend, defensief, geborgen. Geborgen en gebonden binnen dezelfde grote sjaal. Ook hier – jammer genoeg – doet de gekozen uitsnede geen recht aan de compositie: het verband tussen armen en handen valt wat weg. Dit komt de lezing van die lichaamstaal naar mijn mening niet ten goede.
Anderzijds, hoewel ons geen zicht op kleding of persoonlijke accessoires wordt gegund, valt alleen al uit de gezichtsexpressie een grote individualiteit af te lezen. Of we, zoals de compositie suggereert, een nauwere band mogen veronderstellen tussen de twee grootste meisjes, en het jongste als het buitenbeentje moeten zien, weten alleen de modellen zelf. Toch blijkt alleen het jongste meisje net iets naast de camera te kijken, en wijkt ook daarmee van haar zusjes af. Alle drie kijken ze met een afwachtende blik (een blik naar de toekomst?) maar ze doen het wel heel verschillend: de eerste, het hoofd wat voorover, doet het iets dynamischer, de tweede iets passiever – ik meen zelfs een zekere tristesse te ontwaren – en het jongste meisje met schalks zelfbewustzijn.
Kortom, al word ik helemaal niet warm van de presentatie met rode bloeiwijze én – kennelijk een must – Engelse titel;
al doet de te krappe panoramische uitsnede te weinig recht aan de sterke compositie (de oorspronkelijke opname zou ik ook croppen met het oog op lichte plekken boven en onder het grootste meisje, alleen iets minder krap);
Toch is een hartverwarmend groepsportret dat binnen de familie zeker gekoesterd gaat worden en die in geen enkel portfolio misstaat.
Deze foto maakt mij blij.
Comment
-
Re: sisters...
mooi in beeld gebracht en zeker een appart en tof kader!
meisjes zijn wel iets te krap uitgesneden vind ik
voor de rest
Comment
-
Re: sisters...
Oorspronkelijk geplaatst door Erryt Bekijk berichtJammer van het shawltje over de kin van de meest rechtse. Verder briljant. Mooie belichting! Leuk kader
Als er één fotograaf (fe) van BD is die ik graag zou uitnodigen om over haar werk en technieken te willen komen praten, dan is het wel Lana.
Comment
-
Re: sisters...
Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk berichtAls er één fotograaf [snip] is die ik graag zou uitnodigen om [snip] te willen komen praten, dan is het wel [snip] q-rio.
mm
Comment
-
-
Re: sisters...
Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk berichtis dit alles wat je erover te zeggen hebt ??
Een foto “is” niet goed of minder goed, maar wordt door iemand goed of slecht “gevonden”. Een waardeoordeel steunt op persoonlijke criteria, gangbare opvattingen, mode, hangt soms met externe factoren samen, en kan wijzigen in de tijd. Het is dus geen intrinsieke kwaliteit van de foto, maar een persoonlijke mening.
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
Re: sisters...
Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk berichtvond deze beter hoor:
Een foto “is” niet goed of minder goed, maar wordt door iemand goed of slecht “gevonden”. Een waardeoordeel steunt op persoonlijke criteria, gangbare opvattingen, mode, hangt soms met externe factoren samen, en kan wijzigen in de tijd. Het is dus geen intrinsieke kwaliteit van de foto, maar een persoonlijke mening.
grt,bouk.
De foto is zeer knap gedaan met drie leuke faces. Alleen het kader vind ik niks..Sorry he maar smaken verschillen toch?
Comment
-
Re: sisters...
Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk berichtZeer mooi uitgelegd..Moest het wel even 3 keer lezen voor ik het door had..
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
Comment