Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Mooi bokeh heeft die lens
Ik snap alleen niet waar jij een lens haalt van 200 mm met een grootste diafragma van 1.8 Bestaat zoiets dan ? Ik heb dat nog nergens gezien. Waar verkopen ze zulke lenzen ???
"If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)
Inderdaad waanzinnige sluitertijd
Iso 100 was toch nog 1/500ste? Maar idd, met zo'n DsII maakt iso 100 of 400 niet veel uit.
Foto mocht zwartwit voor mij.
Mooi bokeh heeft die lens
Ik snap alleen niet waar jij een lens haalt van 200 mm met een grootste diafragma van 1.8 Bestaat zoiets dan ? Ik heb dat nog nergens gezien. Waar verkopen ze zulke lenzen ???
Hoewel ik een fan ben van flinterdunne bokes stoort het linkse van de foto me een beetje wegens te wazig. Ik heb liever in zo'n foto dat je structuur van de achtergrond blijft herkennen.
Een mooi model, maar van een bokeh is hier helemaal geen sprake.
Er is nog één begrip dat onlosmakelijk met het diafragma is verbonden, en dat is bokeh. Een raar woord, maar het is japanees, en dan mag dat. Met bokeh bedoelt men de harmonie van het onscherp afgebeeld gedeelte (alles wat dus buiten de dieptescherpte valt). Doorgaans geldt dat het bokeh fraaier is als het diafragma uit meer lamellen (sluiterbladen) is samengesteld. Zes lamellen zijn dan minder goed dan acht of tien. Bij minder lamellen worden verstrooiingscirkels niet als echte cirkels afgebeeld, maar als veelhoeken. En dat geeft een grof effect. De meeste spiegelobjectieven zijn gekend voor hun zeer matig bokeh.
De wazigheid eist alle aandacht op. Voor mij totaal misplaatst.
Mag ik me hier vragen bij stellen?
Ik heb niet de indruk dat het hier om een optisch bokeh gaat, maar om een blur. Om te beginnen klopt de 2/3 regel niet (scherpstellingszone): als op de ogen is scherpgesteld, moet de zone achter het hoofd nog tweemaal zoveel scherpte bieden als ervoor. Hier is het bijna omgekeerd.
Het verloop is ook niet gelijkmatig.
Ook de lens doet vragen rijzen. Waar heb je die vandaan gehaald?
Mooie foto, daar niet van, maar ik had ze zwaar gecropt. Zullen we maar zeggen: "lang leve Photoshop?"
Ook de lens doet vragen rijzen. Waar heb je die vandaan gehaald?
Slecht geslapen ? Waar die lens vandaan komt doet er toch niet toe zeker ? Als je er echt ook eentje wil kijk dan eens in aangeboden hier
De foto zelf, een mooie met een boterzachte achtergrondonscherpte, eigen aan deze fantastische lens , persoonlijk zou ik de dof net ietsjes groter hebben gehouden.
1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext
Comment