Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Claire voor/na

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Claire voor/na

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
    Enneuh... vergeet die action niet aan te passen - er zit weer geen kleurprofiel bij

whahahaha.. touché. Maar we zijn er toch achter dat wat hier getoond wordt altijd in sRGB is. En omgezet is ie, dus dat mag geen problemen meer opleveren

Thanks allemaal.

@Melissa: 2 jaar zelfstudie, Google, youtube, boekies, tuts, en een hoop hulp van div. leden hier.
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

Comment

Tja, wat kan ik meer zeggen dan "WAAUW , fantastisch" ...

Jouw photoshop skills zijn adembenemend !
      Nikon D80 - Nikor 50mm F1.8 - Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM - LowePro Trekker 200

Comment

Zéér mooie foto hoor
        Als die modellen niet tevreden zijn
        met de results dan weet ik het niet meer

grtz
        Luc

Comment

Dit lijkt me geen éénvoudige dodge&burn techniek hier toegepast. Het verschil in belichting is geweldig. Ik veronderstel dat je hier wel uren mee bezig bent voor één foto ? Zit zo'n bewerking bij de prijs voor een beautyshoot inbegrepen ? Hopelijk volgt er ooit eens een tutorial !

groeten,
          Patrick

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patevi Bekijk bericht
            Dit lijkt me geen éénvoudige dodge&burn techniek hier toegepast. Het verschil in belichting is geweldig. Ik veronderstel dat je hier wel uren mee bezig bent voor één foto ? Zit zo'n bewerking bij de prijs voor een beautyshoot inbegrepen ? Hopelijk volgt er ooit eens een tutorial !

groeten,
            Patrick
            Sterker nog, dit wat een TFP shoot. Echter op de een of andere manier is dit model zo lekker te bewerken dat ik er elke week en paar pak. Model vindt dit natuurlijk heel fijn En ik kan lekker oefenen.

Eigenlijk valt de moeilijkheidsgraad van bewerken nog best wel mee. En ook hier zullen nog genoeg foutjes in zitten.

Korte workflow:
            - Open in RAW en witbalans/grijskaart en lichtcorrectie. (minimaal)
            - De foto bestaat uit 2 hoofdlagen en daarboven alleen maar aanpassingslaagjes curven/levels/selective coulour/saturatie enz.

Ik begin te shapen met liquify en warp. Ik loop dus gebied voor gebied na en kijk waar deukjes of uitstulpingen zitten en corrigeer die naar eigen smaak. Ogen iets groter en lippen iets voller.(kan niet altijd. Hangt van expressie model af natuurlijk) Iemand die boos kijkt met de ogen kun je geen lach op de mond toveren. Enz.

Dit moet je als eerste doen want achteraf gaat dit niet meer of je moet een compleet nieuwe laag maken waarin alle kleurcorrecties zijn toegepast. Maar dat kost weer geheugen.

- Daarna begint de grootste klus en dat is healing en stempelen. Daarin gaat de meeste tijd zitten. Dit bepaalt 97% van je eindbeeld IMHO. Daar kan dus ook geen blur tegenop. (hoewel ik hier een minimale blur heb toegepast om wat haartjes te maskeren)

- En dan is het 'makkelijk'. D&B. Vroeger met de tools, nu volgens de Maniac methode. 2 aanpassingslagen met curven. 1 donker 1 lichter.
            (toch heb ik het idee dat sommige overgangen nog te heftig zijn van donker naar licht. Maar dat is een kwestie van finetunen en meer oefenen)

- Als laatste het schuiven met de kleurtjes tot je tevreden bent. Hier en daar wat maskers om de boel terug te poetsen (achtergrond, haren en ogen en lippen ) want die wil je niet meekleuren.

Deze foto was 2 uurtjes geloof ik. Niet echt extreem lang. Heb wel eens 3 dagen aan een plaatje zitten stoeien.

De grootste truc in het poetsen is om de dekking en flow zo laag mogelijk te houden. Bijna zo laag dat je niet eens ziet wat er gebeurd als je een streek met de borstel doet. Ook niet als je er 2 of 3 zet. Pas als je voor en na doet zie je dat er iets gebeurd. En bij het stemplen moet je de richting van de huidstructuur in de gaten houden. Andere ga je sampelen van gebieden die niet stroken met de lijnen in het gezicht en krijg je van die blobs en blur spots. En dat is lelijk. Dus ook die borstel zo klein mogelijk voor het gebied dat je wilt klonen.

En daar moet je geduld voor hebben. Meestal wil je meteen bij de eerste haal resultaat zien. En dat is vaak dan al teveel.
            Tevens werk ik met een pen en wacomtablet (intuos3) Ik zou niet meer zonder kunnen. De druk van pen bepaalt hoe dik of hoe zwaar je iets doet. Net als bij echt tekenen of schilderen.
            Het kan naturlijk met de muis, maar dit is vele male beter (ook tegen RSI)

Uiteraard ben ik er nog lang niet, want als ik naar de pro's kijk dan loopt het kwijl ook uit mijn mond. Maar hiermee ben ik al heel tevreden.
            Last edited by MadMax; 28 oktober 2008, 11:57.
            Groetjes, Jörgen
            www.beautyshoot.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht

Deze foto was 2 uurtjes geloof ik. Niet echt extreem lang.
              Of zo goed als recht uit de cam dus

Heb wel eens 3 dagen aan een plaatje zitten stoeien.
              Niet recht uit de cam, kortom, met kleine bewerkingen en retouches

Bedankt voor de uiteenzetting!

Mvg,
              Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                Of zo goed als recht uit de cam dus
                Bijna dan
                Toch valt of staat de eindbewerking (en de tijd) met je basisfoto. Als het licht en je visa daar goed zit, scheelt dit enorm.
                Ik hamer steeds meer op het goed stylen van de haren. Wat zoals je in de basisplaat ziet, heeft het model nogal last van veel nekharen. En dat is echt een regelrechte ramp om dat goed te krijgen.
                Groetjes, Jörgen
                www.beautyshoot.nl

Comment

Bijna dan
                  Toch valt of staat de eindbewerking (en de tijd) met je basisfoto. Als het licht en je visa daar goed zit, scheelt dit enorm.
                  Ik hamer steeds meer op het goed stylen van de haren. Wat zoals je in de basisplaat ziet, heeft het model nogal last van veel nekharen. En dat is echt een regelrechte ramp om dat goed te krijgen.
                  Daar geef ik je voor 200% gelijk in. Alles wat je goed kunt krijgen vóór en tijdens de opname bespaart je een hoop tijd achteraf!
                  Wat de nekharen betreft: dat viel mij ook op hoe goed je die geretoucheerd kreeg. 'k denk niet dat ik daar geduld voor zou kunnen opbrengen...

Mvg,
                  Frederic

Comment

@Frederic: Na het shapen ben ik daar ook het eerste mee begonnen. Als ik dat niet goed had gekregen was ik niet verder gegaan Ben nog niet helemaal blij (op de grote versie kun je dat wat beter zien) maar het begin is er.
                    Ook de nekplooi had wat 'echter' gemogen. Het is nu een wazig streepje.
                    Ik moet nog wat beter leren schilderen. Weghalen is geen kunst, maar het het opnieuw intekenen/schilderen... pfffffff
                    Groetjes, Jörgen
                    www.beautyshoot.nl

Comment

S En bij het stemplen moet je de richting van de huidstructuur in de gaten houden. Andere ga je sampelen van gebieden die niet stroken met de lijnen in het gezicht en krijg je van die blobs en blur spots. En dat is lelijk. Dus ook die borstel zo klein mogelijk voor het gebied dat je wilt klonen.
                      Hoe gaat dat precies die stempeltechniek, Jorgen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                        Hoe gaat dat precies die stempeltechniek, Jorgen?
                        Hmm.. beetje moeilijk uit te leggen in woorden. [edit] Met stempelen bedoel ik healen. Die pleisterbrush.
                        Maar kijk naar foto1.
                        Als je ingezoomd naar de huid kijkt, zie je duidelijk lijnen en patronen. Zou je bijv. van de ene horizontale lijn naar een andere vertikale lijn clonen of stempelen (healen) onderbreek je het patroon en krijg je lelijke vlekken.

Dus altijd sampelen van een nabijgelegen gebied en een zo klein mogelijke borstel die maar net de slechte plek bedekt en dan met een veegbeweging het gebied repareren. (of een druk beweging. Afhankelijk van de te maken reparatie.

foto2:
                        Van kruis naar rondje is een lelijke vlek geworden

foto3:
                        Onzichtbaar op de zelfde plek waar het rondje zat en dus goed.

Foto4 en als je dan 3 minuten doorstempeld (healingbrush) ben je al bijna klaar

Last edited by MadMax; 28 oktober 2008, 16:16.
                        Groetjes, Jörgen
                        www.beautyshoot.nl

Comment

Thx Jorgen.
                          Als ik het geduld kan opbrengen, ga ik het eens proberen.

In één van de videotjes die de ronde doen, heb ik ook gezien dat als je het contrast fel boost (en eventueel desatureert) met een tijdelijke aanpassingslaag, dat je dan de structuur van de huid veel beter kan zien liggen.

Dus jij werkt vooral met de stamp tool en laat de healing tools voor wat ze zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Thx Jorgen.
                            Als ik het geduld kan opbrengen, ga ik het eens proberen.

In één van de videotjes die de ronde doen, heb ik ook gezien dat als je het contrast fel boost (en eventueel desatureert) met een tijdelijke aanpassingslaag, dat je dan de structuur van de huid veel beter kan zien liggen.

Dus jij werkt vooral met de stamp tool en laat de healing tools voor wat ze zijn?
                            Nee, sorry. Met stempelen bedoel ik de healingbrush. (die pleister)
                            Mijn fout. Ik heb dat woord in mijn kop zitten en zeg altijd stempelen. Maar die andere is de cloontool. Die gebruik ik niet voor de huid (of het moet op de randen zitten dan kan het niet anders, anders krijg je vlekken)

Boosten.
                            Uhuh. Dat klopt. Ik doe het alleen als ik het echt nodig heb, maar meestal op de 200% zoom zie ik genoeg.
                            Last edited by MadMax; 28 oktober 2008, 16:16.
                            Groetjes, Jörgen
                            www.beautyshoot.nl

Comment

Nee, sorry. Met stempelen bedoel ik de healingbrush. (die pleister)
                              Da's de patchtool. Een pleister = patch in het engels. Da icoontje is nog niet slecht gevonden.

maar meestal op de 200% zoom zie ik genoeg.
                              'k zou het zo hopen. Verlies je dan niet het overzicht van wat je aan het doen bent?
                              Is het daarvan dat je vierkante ogen krijgt ?

Comment

hahaha nee, ik werk zelfs op 400-800%
                                Dan zie je de porieen tenminste goed
                                Dit is alleen voor het patchen/healen. De rest zoom ik constant in en uit. Soms zie je dingen op 100% weer heel anders dan op 50 of op 200. Vooral als je aan het dodgen en burnen bent.
                                Groetjes, Jörgen
                                www.beautyshoot.nl

Comment

Working...
                                X