Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Te?

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
    Gewoon lekker shoppen
    En altijd profielen gebruiken

Comment

Oke, over de foto dan!

Zoals Jayjay reeds in de eerste post vermeld, lijkt het wat té licht onder het linkeroog. Ik heb de originele foto bekeken en zie dat er daar ook iets meer licht valt t.o.v. andere kant.
      Toch zou ik het iets temperen.

Op linkerwang heb je ook te kampen met wat grijsachtige lichtere vlek (net boven kaaklijn).

Huidkleuren vind ik goed.
      Ik kan me voorstellen dat iemand het wat te oranje/rood vind maar dit is eerder smaakgebonden.

Mooi geshopt voor de rest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
        Dan kan je niks misdoen.
        Ga ik toch niet volgen.
        Als je assignt naar het verkeerde profiel, dan worden de RGB waarden verkeerd geinterpreteerd en krijg je dus verkeerde kleuren.

Is er een colormanagement guru in de zaal??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
          Ga ik toch niet volgen.
          Als je assignt naar het verkeerde profiel, dan worden de RGB waarden verkeerd geinterpreteerd en krijg je dus verkeerde kleuren.

Het is nochtans heel simpel: 'assign', dus een kleurprofiel toewijzen gebeurt in je camera.
          Daarna moet je gewoon nooit meer 'assign/toewijzen' gebruiken, want dan ben je verkeerd bezig.

Als je wilt dat je foto een ander kleurprofiel krijgt moet je 'convert' ofte 'omzetten' naar een ander kleurprofiel gebruiken.
          En dan ziet je foto er net hetzelfde uit - zij het in een andere kleurruimte.

Edit: en het levensbelangrijke is dus altijd je kleurprofiel met de foto te bewaren. Zolang je dan geen assign/toewijzen gebruikt kan er niks misgaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
            Oke, over de foto dan!

Zoals Jayjay reeds in de eerste post vermeld, lijkt het wat té licht onder het linkeroog. Ik heb de originele foto bekeken en zie dat er daar ook iets meer licht valt t.o.v. andere kant.
            Toch zou ik het iets temperen.

Op linkerwang heb je ook te kampen met wat grijsachtige lichtere vlek (net boven kaaklijn).

Huidkleuren vind ik goed.
            Ik kan me voorstellen dat iemand het wat te oranje/rood vind maar dit is eerder smaakgebonden.

Mooi geshopt voor de rest.
            Thanks. Zou je even kunnen omcircelen waar jij die grijze vlek ziet? (tis nu net omgekeerd als laatst hahaha)
            Zie trouwens ook spikkels naast het oog. Stond me borstel nog op noise )
            Groetjes, Jörgen
            www.beautyshoot.nl

Comment

Ga ik toch niet volgen.

Ik volg je daarin, Stef.
              't zou anders willen zeggen dat je iedere foto uit gemak kunt assignen aan de grootste kleurruimte, en dat je zo nooit geen problemen zou mogen hebben. Dat lijkt me een iets té simpele oplossing, haaks tegenover de complexiteit van het kleurbeheer.

Mvg,
              Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                Het is nochtans heel simpel: 'assign', dus een kleurprofiel toewijzen gebeurt in je camera.
                Daarna moet je gewoon nooit meer 'assign/toewijzen' gebruiken, want dan ben je verkeerd bezig.

Als je wilt dat je foto een ander kleurprofiel krijgt moet je 'convert' ofte 'omzetten' naar een ander kleurprofiel gebruiken.
                En dan ziet je foto er net hetzelfde uit - zij het in een andere kleurruimte.
                Ik zie het verband met de discussie niet.
                Uw foto is ook niet hetzelfde in de verschillende kleurruimtes, want wat is anders het punt van die kleurruimtes. De bedoeling is wel dat ze maximaal hetzelfde zijn met behulp van de mogelijkheden die elke kleurruimte ter beschikking heeft.

Ik vergelijk het altijd met taarten bakken: de ene kok heeft geavanceerder ingrediënten dan de andere. Diegene met minder goede ingrediënten, kan wel van smaak proberen maximaal gelijk te komen met diegene met betere ingrediënten.
                Daardoor kan het wel zijn dat hij zijn verhoudingen anders gaat leggen (beetje meer bloem, wat minder boter) oftwel de concrete RGB waarden gaan anders zijn. De smaak oftwel de kleuren gaan we evenwel maximaal hetzelfde proberen te krijgen binnen de mogelijkheden van de ingrediënten oftwel de kleurruimte.

En omgekeerd. Als je de verhoudingen van de mindere ingrediënten neemt, en je bakt deze met de betere ingredienten, dan krijg je de verkeerde smaak.
                Bij de juiste verhoudingen horen de juiste ingrediënten. En bij de juiste RGB waarden, hoort het juiste kleurenprofiel.
                Oftwel, als je een bestand binnenhaalt met zijn specifieke RGB waarden en je assignt het verkeerde kleurenprofiel (je bakt met de verkeerde ingrediënten) dan krijg je verkeerde kleuren.

Oplossing: steeds een kleurenprofiel aanhangen zodat men niet moet gissen.

Maar ik ga afsluiten.

Nog veel shopplezier !!
                Last edited by PSG; 26 oktober 2008, 14:06.

Comment

Ik zie het verband met de discussie niet.
                  Scuzi - ik had een paar reacties van MaartenT door elkaar gehaald waarop jij reageerde. My mistake.

En inderdaad - in een andere kleurruimte is een foto niet exact hetzelfde, maar het was net daarom dat ik het had over 'er hetzelfde uitzien'...

Comment

Thanks. Zou je even kunnen omcircelen waar jij die grijze vlek ziet? (tis nu net omgekeerd als laatst hahaha)
                    Zie trouwens ook spikkels naast het oog. Stond me borstel nog op noise )

Comment

Ik lees hier een paar keer dat AdobeRGB beter zou zijn dan sRGB omdat die "groter" is. Dat groter zijn is tegelijk ook een nadeel. Als je extreme kleuren wilt weergeven is AdobeRGB beter, omdat ze gewoon niet bestaan in sRGB. Het voordeel van sRGB is dat de kleurnuances dichter bij elkaar liggen. Bekijk het zo: je hebt evenveel bits die je in een kleinere kleurruimte gebruikt, dus sRGB heeft meer kleuren in een beperkte ruimte.

Voor het type van fotografie van MadMax is sRGB dus eigenlijk beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door unick Bekijk bericht
                        Bekijk het zo: je hebt evenveel bits die je in een kleinere kleurruimte gebruikt, dus sRGB heeft meer kleuren in een beperkte ruimte.

Voor het type van fotografie van MadMax is sRGB dus eigenlijk beter.
                        Interessante gedachtegang waar ik nog niet bij had stilgestaan.
                        Kun je uw gedachtegang nog wat meer duiden?

Comment

Vind het mooie opnames om te beginnen.
                          Haar rechter wimper onderaan is de schaduw denk ik en zou hem daarom niet wegclonen.
                          Foto's plaatsen op het net geeft inderdaad verschillende kleuren zoals je op uw eigen monitor (die soms heel goed gecallibreerd is en zeker een eizo die schitterend zijn). Ikzelf ondervind die probs ook. Maar als je foto's van je lab terugkomen met de goede kleuren zit het goed.

Nog een mooie dag verder.
                          Groeten Nies

Comment

Ik zie geen verschil. Dus daarom was ik ook in de war.
                            Idd zijn foto's die hier staan alleen geschikt om via de browser te kijken. Klopt.
                            Maar ik ga er vanuit dat de meesten hier met 1998 fotoshoppen en de foto's converteren naar sRGb als ze het net op gaan. Ik heb nog nooit anders gedaan.

Maar het wordt me hier en daar wel een beetje te technisch als ik alle reacties lees hahaha. Gewoon lekker shoppen
                            Ik lees met grote interesse dit topic.
                            Ik ben maar een gewoon amateurtje,wat met CS3 werkt.
                            Maar wat ik begrijp van jouw verhaal [corrigeer me als ik verkeerd zit] is dat
                            je verschil ziet tussen het plaatje in CS ,
                            en wanneer je de foto op het net zet.[uiteraard in dezelfde kleurruimte]
                            Ik heb ook een hele tijd met dit probleem gezeten.
                            Ook bij mij waren de kleuren roder en iets verzadigder op het net, dan dat ze getoond werden in CS.
                            Dit in dezelfde kleurruimte.

Door eerst een bewerking te maken,voor afdrukken te bewaren,enz enz,maak ik ook
                            een aanpassing voor op het net.
                            Door " view proof colors" aan te vinken,simuleer je de kleur zoals de foto er op het net
                            uitziet.[zo is het tenminste bij mij].
                            Die corrigeer ik dan tot deze gelijk is aan mijn bewaarde versie.

Misschien pak ik het helemaal verkeerd aan,maar dit is voor mij [ tot nu toe] de enige
                            manier om de foto's met dezelfde kleur op het net te krijgen.

gr.ron.
                            Last edited by exhi; 26 oktober 2008, 18:06.
                            http://exhi-fotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exhi Bekijk bericht
                              en wanneer je de foto op het net zet.[uiteraard in dezelfde kleurruimte]
                              Ik heb ook een hele tijd met dit probleem gezeten.
                              Ook bij mij waren de kleuren roder en iets verzadigder op het net, dan dat ze getoond werden in CS.
                              Dit in dezelfde kleurruimte.

gr.ron.
                              Ik denk dat dit net uw probleem is.

Als je in Adobe rgb werkt, mag je uw foto niet indezelfde kleurruimte plaatsen op internet, maar je moet converteren naar sRGB.

Als je in sRGB kleurruimte werkt moet je uiteraard niet converteren, want hij staat reeds in sRGB.

Misschien klinkt het logisch dat je uw foto op het net in hetzelfde profiel plaatst als op uw computer thuis, maar dit is het niet..
                              Als je een foto met adobe rgb profiel op het net plaatst zal hij inderdaad wat verzadigder en/of roder van kleur zijn dan diezelfde foto in uw beeldbewerkingsprogramma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                                Ik denk dat dit net uw probleem is.

Als je in Adobe rgb werkt, mag je uw foto niet indezelfde kleurruimte plaatsen op internet, maar je moet converteren naar sRGB.

Als je in sRGB kleurruimte werkt moet je uiteraard niet converteren, want hij staat reeds in sRGB.

Misschien klinkt het logisch dat je uw foto op het net in hetzelfde profiel plaatst als op uw computer thuis, maar dit is het niet..
                                Als je een foto met adobe rgb profiel op het net plaatst zal hij inderdaad wat verzadigder en/of roder van kleur zijn dan diezelfde foto in uw beeldbewerkingsprogramma.
                                Schrijven is niet mijn sterkste punt
                                Wat ik bedoelde te zeggen,is dat ik dit kleurverschil op het net heb terwijl ik
                                de kleurruimte in sRGB heb staan.
                                Dit ten opzichte van de foto in CS3 ook in sRGB.

Door bij "view colors"proof aan te vinken,krijg ik hetzelfde resultaat gesimuleerd wat
                                internet mij laat zien.

gr.ron.
                                http://exhi-fotografie.nl

Comment

Working...
                                X