Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Probeer eens alleen smaakvol te verscherpen in PS (als je dat gebruikt) en het haar hierbij te vrijwaren mbv masker of zo (inschilderen met zwart of donkergrijs). Voor mensen met goede ogen is deze aliasing / pixelatie in het haar/wimpers nl. een aanslag die de foto verknoeit, tenzij we op 2m afstand gaan kijken
(helaas maakt de overgrote meerderheid deze fout en wordt er niet slimmer op)
Ik weet niet zeker of u begluren door een onregelmatig gaatje dit effect kan geven?
Dus het vignette komt mij daardoor raar over, omdat ge door de rechtse kant aan een lens denkt en links spreekt dit dan eerder tegen. Dat speelt natuurlijk minder voor een "gewone kijker."
Compo vind ik goed
Komt door gebruik van deze lens/afstand één en ander niet groter over dan het is, en was dat de bedoeling? Zo ja, geen probleem natuurlijk.
En ik weet niet waarom, maar de stand van je lippen doet me plots aan Miss Piggy denken En dat is niet negatief bedoeld, maar voor mij een plezante flashback naar de tijd dat ik nog zonder grijs haar voor TV kon zitten
Probeer eens alleen smaakvol te verscherpen in PS (als je dat gebruikt) en het haar hierbij te vrijwaren mbv masker of zo (inschilderen met zwart of donkergrijs).
Ik heb de foto niet naverscherpt in PS, qua scherpte gelaten zoals hij was eigelijk. Ik hoor die opmerking hier vaker over mijn fotos, bizar.
Zijn het niet de mascarabrokjes die je ziet? (Kbn mss niet zo netjes geweest)
Anywayz, je hebt er een gevoel aan overgehouden, ookal is het muppets gebonden.
Oorspronkelijk geplaatst door Melissa Van BelleBekijk bericht
Ik heb de foto niet naverscherpt in PS
Je hebt mss dat verkleinprog gebruikt dat iedereen hier aanraadt? (kan niet op de naam komen, maar ik zou het niet gebruiken, zelfs als je het goed weet te gebruiken; het laat bij mijn weten immers geen selectieve verscherping toe).
"Blokjes mascara" is goed geprobeerd Het zou kunnen dat die blokjes toevallig net de grootte van die pixels hebben natuurlijk
Wat systemen in-camera en in PS gaan doen is anti-aliasing om dit soort pixelatie te vermijden. Door overmatige verscherping krijg je echter terug aliasing. Haar op deze grootte doet het beter zonder verscherping of met veel subtielere of selectievere verscherping. Hangt ook wat van de gebruikte methode en instellingen af. Als je hier geen kennis over hebt is de beste keuze tussen haren wel of niet verscherpen IMO simpel.
De Miss P link maakt mij nu heel nieuwsgierig naar uw stem, LOL Maar ik ga niet nader komen, want net als Miss P zie ik u in staat om er serieus op los te meppen
girls have more fun ... of girl had fun ? Je ogen geven een "dronken" indruk vind ik ... en de proporties kloppen niet echt met zoals je bent ...zoals je dus krijgt met een breedhoek vlakbij iemands gezichtfotograferen...welke lens heb je gebruikt ? 24-70 op 24 mm ?
qua opname (kleuren, lippen, vignettering , ... ) vind ik hem goed ...maar hou niet van hoe je ogen zijn op deze foto.
Gebruikte fokaal van 24 mm is volledig in strijd met portretfotografie, tenzij je natuurlijk wil afwijken van primaire regels en je een vervormd beeld wil bekomen. De neus en wang nemen abnormale proporties aan door de perspectiefvertekening van een breedhoeklens. Dit wordt nog sterker benadrukt door de schouder naar voren te brengen zodat aldaar een superdeformatie optreedt. Weet dat men voor portret beter een objectief neemt met langere brandpuntsafstand.
Qua belichting is dit eveneens een volledige flop. Een achtergrondspot , zonder dégradé en op volle kracht, creëert hier een enorme terugkaatsing op de persoon die te dicht bij de achtergrond staat. De frontale spot verbrandt het modelé en de structuur van wang, neus, oog en schouder. Dit soort belichting -(frontaal op de naar de camera gerichte kaak en schaduw op de andere wang)- is een typische verlichting die gebruikt wordt om het gelaat breder te laten worden en dus toepasselijk voor frèle, smalle, lichtgespierde personen met weinig relief in het gelaat.
Daarbij zal men er voor zorgen dat de schouders niet vooruitsteken naar de lens toe; maar men zal de schouders eerder in een hoek van 45° (of kleiner) plaatsen.
Doe verder met je lichtbronnen te verplaatsen maar probeer toch eerst de elementaire basisregels voor portret te consulteren.
Al doende leert men en oefening baart kunst.
Gebruikte fokaal van 24 mm is volledig in strijd met portretfotografie,....
Ik vermoed het maar, kan zijn dat het zo niet is maar ik denk 't wel dat het op 24mm was.
Op een cropfactor camera gaat dat nog wel ...maar op een 5D komt het niet natuurlijk over...
Ik vermoed het maar, kan zijn dat het zo niet is maar ik denk 't wel dat het op 24mm was.
Op een cropfactor camera gaat dat nog wel ...maar op een 5D komt het niet natuurlijk over...
Meer info van Melissa hierover
Zie de Exif gegevens:
Canon Eos 5D
1/50 sec
F9
focal lenght 24 mm
over technische zaken laat ik me niet uit hier... er zijn mensen hier die het veel beter weten.
Vooral 1 die al heel veel fotos gemaakt en gepost heeft en erg gebrand is op het beledigen van mensen.
Qua plaat loop ik er niet warm voor. Te veel vervorming voor mij.
Qua licht en comp is het zeker wel aardig.
Comment