Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stefanie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stefanie

.....
    Last edited by Guest57; 14 juli 2011, 14:27.

Re: Stefanie

Okay.. dit zal waarschijnlijk de eerste keer zijn dat ik een foto van jou niet helemaal mooi vind
    Zonde, want die lucht is goddelijk.
    Op de een of andere manier lijk het model hier erop zijn te geplakt. Wat natuurlijk niet het geval is, maar toch.
    kwee nie.... een plaat om langer na te kijken maar dan meer naar de lucht dan naar dit mooie model wat ik vaker heb gezien
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

Comment

Ik vind hem goed enzo.. maar wat Madmax zegt komt denk ik door het feit dat het model vrij ver verwijderd en (te) veel van de achtergrond is meegenomen.. dus miss dat iets meer inzoomen op het model dat kan verhelpen..
      poof

Comment

Ben blij dat ik dit ook zie bij de meer "ervaren" strobisten, vind dit namelijk ook bij sommige van mijn foto's, het lijken idd 2 foto's. Kan dit verholpen worden met nog een flash camera rechts, achter het model ? of hoe anders ?

Sorry Pablo dat ik effe een vraagje stel op je kosten

Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
        Okay.. dit zal waarschijnlijk de eerste keer zijn dat ik een foto van jou niet helemaal mooi vind
        Zonde, want die lucht is goddelijk.
        Op de een of andere manier lijk het model hier erop zijn te geplakt. Wat natuurlijk niet het geval is, maar toch.
        kwee nie.... een plaat om langer na te kijken maar dan meer naar de lucht dan naar dit mooie model wat ik vaker heb gezien
        http://www.jeanpaulmontuori.com

Comment

zeg het niet snel, maar hier mag het model eraf hoor, maar ja dan staat het hier weer verkeert, maar toch.....
          het model lijkt voor een prachtige poster te staan.
          model in combinatie met omgeving......niet geslaagd, vormt geen eenheid.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Om meer één geheel te vormen is een iets langere sluitertijd nodig.
            op de foto van pablo zie je duidelijk dat de achtergrond donkerder is dan het model.
            Het model belicht je met de flits en regel je uw licht met het diafragma.
            De achtergrond belicht je met de sluitertijd.

Toestel op manueel zetten
            Flitslicht meten op uw model bv: f9
            Toestel instellen op f9
            Spotmeting op de achtergrond en meten op de plaats in de lucht die je juist belicht wil hebben. Met het diafragma op f9 pas je uw sluitertijd aan tot wanneer de plaats die je juist belicht wil hebben goed belicht is.
            Dan krijg je een meer evenwichtige belichting ( model goed belicht en de achtergrond ook ).
            Hoe meer de belichting tussen de achtergrond en het model afwijken van elkaar hoe meer het plak effect naar voor komt.

Maar eigenlijk is het plak effect op deze foto nog goed te doen.
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Bedankt Lieven, het plak effect is me nu volledig duidelijk en klink me ook logisch. De praktijk zal het uitwijzen of ik het meester ben
              Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
              Om meer één geheel te vormen is een iets langere sluitertijd nodig.
              op de foto van pablo zie je duidelijk dat de achtergrond donkerder is dan het model.
              Het model belicht je met de flits en regel je uw licht met het diafragma.
              De achtergrond belicht je met de sluitertijd.

Toestel op manueel zetten
              Flitslicht meten op uw model bv: f9
              Toestel instellen op f9
              Spotmeting op de achtergrond en meten op de plaats in de lucht die je juist belicht wil hebben. Met het diafragma op f9 pas je uw sluitertijd aan tot wanneer de plaats die je juist belicht wil hebben goed belicht is.
              Dan krijg je een meer evenwichtige belichting ( model goed belicht en de achtergrond ook ).
              Hoe meer de belichting tussen de achtergrond en het model afwijken van elkaar hoe meer het plak effect naar voor komt.

Maar eigenlijk is het plak effect op deze foto nog goed te doen.
              http://www.jeanpaulmontuori.com

Comment

Pablo zal die achtergrond wel heel bewust verduisterd hebben, maar hier werkt het inderdaad niet zo goed als op zijn andere foto's.

Een vraag die ik me al een paar keer heb gesteld : wat maakt dat er iets uitziet alsof het erop geplakt is.

Ik denk dat 1 deel van het antwoord de randen is. Gekartelde en heel contrastrijke randen die afwijken van de omgeving wijzen daarop. Door de verkleining, wordt de lijnen aan het hoofd en haar nogal gekarteld en dat kan een trigger zijn voor ons brein om dit als onnatuurlijk te zien. De grotere foto zou dit minder moeten hebben.

Een ander deel is belichting: als de belichting tussen voorgrond en achtergrond heel sterk afwijkt, met een abrupte afscheiding, zien we het als geplakt. Het valt me daarbij op dat dit plakeffect vooral te zien is bij foto's op het strand.
                Het verduisteren van de achtergrond om het model naar voor te laten komen, wordt nog vaak gebruikt in andere contexten. Maar daar is het effect meer gradueel. Bomen die wat verder staan, zijn donkerder. Bomen die nog verder staan, nog donkerder. Enz... We zien het effect dat het licht heeft, het zorgt voor een 3D effect en het komt natuurlijk over.

Maar door de aard van de zee en het perspectief wordt de achtergrond één homogene donkere blob, waartegen het model zich dan aftekent alsof het twee platte lagen zijn die op elkaar zijn geplakt.

Dus ik zou vooral opletten om zo'n techniek toe te passen op het strand en het maar heel subtiel toepassen. En eerder kiezen voor een omgeving waar je een gradueel 3D effect krijgt, en de achtergrond niet zo een homogene blob wordt.
                Een extra lamp weggestoken achter het model, die de achtergrond wat gradueel laat verduisteren, zou ook een oplossing *kunnen* zijn.
                Wat simonisme zegt, zou ook kunnen helpen: perspectief veranderen en voorgrond en achtergrond dichter bij elkaar brengen.

My 2 cents ...
                Last edited by PSG; 6 augustus 2008, 10:37.

Comment

En nu nog mijn gedacht.
                  Probeer eens een CTO-gelletje op de flash.
                  Flits (wit) en omgevingslicht (oranje) op mekaar gaan afstellen geeft volgens mij een mooier geheel.
                  Knappe plaat voor de rest.

Comment

Jup CTO de flits en mss ipv een zilveren een shoot thru plu en eventueel een haarlicht
                    (denk ik)

Comment

mercikes voor de reacties

Heb tot het allerallerlaatste licht gewacht en zat zonder statief.Normaal shoot ik 15 min eerder maar wou eens zien ...

Lievens redenering klopt en bedankt voor de uiteenzetting PSG.

Heb ook closer shots maar die lucht wou ik ook even mee

groet,

Pablo

Comment

ik hou van de lucht maar model nogal fel uitgevallen

Comment

Ik volg MadMax volkomen. Prachtige achtergrond met een vloekend model op de voorgrond, lijk een slechte cut-and-paste. Het licht is totaal onaangepast aan de omgeving, de schaduwval van de lichtbron is verkeerd, de kleurtemperatuur zit er helemaal naast en het effect van de feeërieke scène wordt totaal verknoeid door een goedkoop effect.

Van jou ben ik beter gewend!
                          Fullator
                          Fotostudio Candela Zone
                          website: http://www.chronax.be
                          website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Sja, een job is een job en me amuseren is iets anders ,maar het valt wel op da je commentaren wel perfect getimed zijn eh

Comment

Working...
                            X