Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Overstraling is hier niet echt het juiste woord denk ik ... de achtergrond is zeker niet overbelicht tov het model, dus overstraling die daarvan terugkomt kan (volgens mij) niet ;-) WEL is er een tegenlichtje gezet aan de linkerkant. Mogelijks is het dat wat je bedoelt.
Ontleding ;-)
1. er is (bijna) geen verschil in belichting tussen de linkerkant en de rechterkant
2. er valt een lichte (bijna perfect) symmetrische schaduw onder de neus (en een hele zachte onder de kin)
Dit duidt op een hoofdlicht dat van boven komt en recht voor het model staat/hangt
3. er zit een catchlight in het oog (redelijk laag en frontaal)
Dit duidt op een lichtbron die van onder komt en ook weer recht voor het model staat/ligt. Aangezien er nog schaduw onder neus en kin valt is deze lichtbron minder sterk dan die die van boven komt.
4. de linkerkant van de foto (uiterste rechterkant van het gezicht en hals van het model) is lichter dan de andere kant ... op het lichaam zien we dit verschil echter niet
Dit verteld ons dat er een lichtbron achter het model staat dat als haarlicht/tegenlicht dienst doet.
De achtergrond is belicht met een grote softbox om hem mooi zacht wit (maar geen overbelicht wit) te krijgen.
Hopelijk heb je iets aan de uitleg ;-)
Greetz,
TravelToy
Hier heb ik zeker wat aan hoor, heel mooie foto!!
Dat betekend wel dat jij heel wat flitsers hebt :-) Ik zal dat men mijn 2 flitsers dus wel kunnen vergeten
Proficiat met de knappe foto!!
#BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75
Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgiumBekijk bericht
Hier heb ik zeker wat aan hoor, heel mooie foto!!
Dat betekend wel dat jij heel wat flitsers hebt :-) Ik zal dat men mijn 2 flitsers dus wel kunnen vergeten
Proficiat met de knappe foto!!
Ik weet natuurlijk niet welke flitsers je ter beschikking hebt, maar misschien kan het wel lukken hoor.
Je zou de onderste flitser kunnen vervangen door een (zelfgemaakt) reflectiescherm. (de schaduwen worden dan mss iets donkerder)
De 2° flitser zou je dan kunnen gebruiken om je achtergrond op te lichten ;-) Als je die schuin op je achtergrond richt en aan de andere kant nog een (zelfgemaakt)reflectiescherm zet, dan zou dat ook moeten lukken. Eventueel zet je hem pal achter je model, maar dan moet hij wel erg breed gaan.
Dan moet je alleen nog een oplossing vinden voor het tegenlichtje, maar dat is niet echt noodzakelijk denk ik.
Comment