Mooi portret, maar ik heb toch het gevoel dat lichtbron hier niet helemaal goed "gericht" is. Deze belicht m.i. te zeer achter links (rechterzijde model), terwijl het aangezicht wat in het "donker" blijft.
Jan Akkermans (BD1097BE) Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas
Oorspronkelijk geplaatst door Jan AkkermansBekijk bericht
Mooi portret, maar ik heb toch het gevoel dat lichtbron hier niet helemaal goed "gericht" is. Deze belicht m.i. te zeer achter links (rechterzijde model), terwijl het aangezicht wat in het "donker" blijft.
Ben nu al een paar keer komen kijken, maar dit gevoel had ik dus ook. Opzich is dat prima, echter moet je dan wel de meting op het gezicht doen en niet op de achterkant. Dat er meerdere stops tussenzitten (achter hoger, voor lager) is normaal. Juist bij donker haar.
Maar ook op deze manier kan het. Het is de keuze van de fotograaf, maar liever wat meer leven en sprankeling in de ogen.
Ben nu al een paar keer komen kijken, maar dit gevoel had ik dus ook. Opzich is dat prima, echter moet je dan wel de meting op het gezicht doen en niet op de achterkant. Dat er meerdere stops tussenzitten (achter hoger, voor lager) is normaal. Juist bij donker haar.
Maar ook op deze manier kan het. Het is de keuze van de fotograaf, maar liever wat meer leven en sprankeling in de ogen.
De bedoeling hier was zachte, donkere schaduwen te hebben met zo veel mogelijk detail in het gezicht, in contrast met een harde belichting langs achter. De belichting komt idd van linksachterboven (bestaat dat woord eigenlijk wel?) op de foto gezien. De reflector die ik gebruikte gaf (naar mijn mening) een superzacht licht terug (mag ook wel, 't was een softbox ). Het hier getoonde resultaat is ook echt het beeld dat model en ik in gedachten hadden. Mysterieuze schoonheid ...
Ik volg je opmerking over de ogen echter wel, dat is voor de volgende keer ...
Comment