Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
vind 'm wel ok, maar ik zie dat er soort van edelsteentjes naast haar rechteroog aangebracht zijn, had dan toch liever wat meer profiel gezien zodat je de steentjes goed ziet, zo frontaal komt het wat raar over...
Visagie is nogal slordig (mascara) maar zoals MadMax reeds zei, de blik maakt dit goed
Ik had het niet over de mascara hehehe
Weet niet wie de visa gedaan heeft, maar ik vind wel dat dit ver boven het gemiddelde ligt wat ik hier af en toe voorbij zie komen .. VER!
Ga dit toch 'aanvechten'.
Belichting is TOTAAL niet hard en TOTAAL niet vlak. Graag zou ik hier een reactie op willen zien waarom je dit vindt.
Inderdaad niet hard. Maar ik vind ze ook wat plat belicht..
Er zit schaduw in, maar niet sterk genoeg, vind ik he! Alhoewel het niet altijd vollengaas contrast moet zijn..
Mooi plaatje
Inderdaad niet hard. Maar ik vind ze ook wat plat belicht..
Ik zal wel een nutcase zijn op het gebied van beauty- en portretfotografie, maar ik zie toch echt niet wat diverse mensen hier onder vlakke belichting verstaan?
Sorry Binnenuit en Lennert... ik snap jullie reacties niet. Dit portret is goed belicht... niet hard en niet plat/vlak.
Eerlijk gezegd vind ik dit een droombelichting voor menig model in deze pose.
En dan heb ik het niet over persoonlijke voorkeuren van meer of minder schaduwen, maar meer over de termen die jullie (in mijn ogen (met alle respect) gewoon verkeerd gebruiken)
De belichting komt van linksboven in een heel gezonde hoek 30-45graden, ingevuld door een rim/haarlicht van rechtsachteren/boven om een zon na te bootsen.
Met name vooruitstekende delen (neus; kin; wangen) zijn vergeven van de glimmers en enkele uitgebrande delen (schouder; haar.
De belichting is vlak door het ontbreken van donkere partijen waardoor iedere dieptewerking ontbreekt. Veel te lichte vlekken tussen de mascara en de wenkbrauwen. De mascara versterkt dit nog.
Een beetje analyseren dan hoef ik dit niet uit te leggen
Met name vooruitstekende delen (neus; kin; wangen) zijn vergeven van de glimmers en enkele uitgebrande delen (schouder; haar.
De belichting is vlak door het ontbreken van donkere partijen waardoor iedere dieptewerking ontbreekt. Veel te lichte vlekken tussen de mascara en de wenkbrauwen. De mascara versterkt dit nog.
Een beetje analyseren dan hoef ik dit niet uit te leggen
Okay...ik snap je persoonlijke beoordeling.
Echter noem ik dit geen glimmers, maar highlights, die horen te zitten waar ze horen, en zouden door mij in fotoshop zelfs nog versterkt worden.
Juist als ze er niet zouden zitten krijg je een 2D effect, een plat hoofd dus.
De uitgebrande delen, schouder en haar, zijn heel netjes en hadden voor mij ook nog zelfs wat harder gemogen. Dit is een rimlichtbelichting, of haarlicht, om een zon na te bootsen. Die moet zelfs een stop overbelicht zijn anders krijg je dat effect niet.
Misschien is dit filmpje uit mijn mini WS wel even leuk om naar te kijken. Meen dat het filmpie 5 en 6 is.
Ik krijg steeds vaker vragen van mensen (vooral van BD) of ze een keer een WS kunnen volgen.
Dat is heel lastig omdat ik a) geen leraar ben en b) de tijd (voorlopig) niet kan vinden om zoiets te organiseren.
Toen dacht ik.. laat ik eens een paar simpele dingen voor de beginner op de film zetten. Uiteindelijk is het toch
Even tussendoor: heb jij een een gacalibreerde monitor, want ik krijg de indruk dat je scherm veel te licht afgesteld staat.
Ik zal wel een nutcase zijn op het gebied van beauty- en portretfotografie, maar ik zie toch echt niet wat diverse mensen hier onder vlakke belichting verstaan?
Sorry Binnenuit en Lennert... ik snap jullie reacties niet. Dit portret is goed belicht... niet hard en niet plat/vlak.
Eerlijk gezegd vind ik dit een droombelichting voor menig model in deze pose.
En dan heb ik het niet over persoonlijke voorkeuren van meer of minder schaduwen, maar meer over de termen die jullie (in mijn ogen (met alle respect) gewoon verkeerd gebruiken)
De belichting komt van linksboven in een heel gezonde hoek 30-45graden, ingevuld door een rim/haarlicht van rechtsachteren/boven om een zon na te bootsen.
Het licht komt idd van linksboven, maar volgens mij toch niet onder zo'n sterke hoek. Het ontbreken van 'neusschaduw' maakt voor mij de foto plat.
Volgens mij staat haar gezichtje richting licht, en is er daarom amper een neusschaduw, als die dan nog weggeflitst wordt door het fill light..
Maar ik snap je wel hoor Jörgen, er IS wel schaduw (alleen niet genoeg IMO).
Maar dat is persoonlijke smaak denk ik
Greetz,
Lennert
*edit*
Ook hier geen overbelichte delen (buiten miss 2mm² in het haar en op de schouder, maar dat noem ik ook niet uitgebrand)
Ik vind het een prachtige foto. De heel interessante technische uitleg van MadMax en anderen gaat mijn fototechnisch petje te boven.
Het enige dat mijn aandacht wat afleidt is het schouderbandje van haar linkerkant dat gedraaid zit, maar dat is, denk ik, een te verwaarlozen opmerking.
Comment