Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

borstvoeding

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: borstvoeding

Oorspronkelijk geplaatst door century Bekijk bericht
    Bedankt voor jullie reacties en vooral voor de tips die meer dan welkom zijn

Wat missen jullie qua belichting? zouden er meer schaduwen in moeten door meer van opzij te belichten en minder frontaal?
    Heb bij mijn originele post nog een foto bijgevoegd, van dezelfde sessie! Is dit meer in de richting moeder-kind verhouding?
    Is wel een zwart wit met de kleine gekleurd.
    De eerste foto heb ik met Lightroom omgezet in verouderd-grijs dit vind ik persoonlijk wel wat warmer overkomen...

groet Marc
    Marc,
    Ik zou de belichting rond de moeder wat verminderen, wat meer aandacht naar het kind brengen.
    Het voeden is (titel is toch "borstvoeding") hier de target. Werk met iets minder licht, en meer geconcentreerd.

Trouwens de 3e foto' is een perfecte positie om dit te doen. Met de belichting van bovenaf en wat schaduw van de moeder op haar eigenlichaam.

Comment

Als ik mocht kiezen ging ik voor de tweede foto ( de bewerkte). Van de eerste vind ik de moeder-baby relatie minder sterk.

Groetjes Slechtvalkje
      Panasonic Lumix DMC-FZ8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ballenpletser Bekijk bericht
        Marc,
        Ik zou de belichting rond de moeder wat verminderen, wat meer aandacht naar het kind brengen.
        Het voeden is (titel is toch "borstvoeding") hier de target. Werk met iets minder licht, en meer geconcentreerd.

Trouwens de 3e foto' is een perfecte positie om dit te doen. Met de belichting van bovenaf en wat schaduw van de moeder op haar eigenlichaam.
        Ga het zeker proberen, bedankt
        www.dannenbergfotografie.nl

Comment

Wat mij ten zeerste stoort is het zicht op de (haast gespreide) benen van de moeder. Dit is eerder misplaatst en doet afbreuk aan de sereniteit van het tafereel. Ik heb de indruk dat je dit bewust gedaan hebt om meer aandacht te vestigen en deze is dan volledig misplaatst. Wat ook ontbreekt is een warmere omgeving. Dat een moeder plat op de vloer gaat zitten voor de borstvoeding is mss aanneembaar voor onze moderne samenleving maar de huiselijke sfeer is hiermee volledig teniet.

Henri
          lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
            Wat mij ten zeerste stoort is het zicht op de (haast gespreide) benen van de moeder. Dit is eerder misplaatst en doet afbreuk aan de sereniteit van het tafereel. Ik heb de indruk dat je dit bewust gedaan hebt om meer aandacht te vestigen en deze is dan volledig misplaatst.
            Nochtans vind ik dit een vrij natuurlijke pose. De kleermakerszit lijkt mij 't makkelijkst om borstvoeding te geven, als je op de grond zit. Ik zie ook een vrij normale blik omhoog. Misschien is het intiemer dat kind en moeder contact hebben, maar de laatste tijd is het vrij gebruikelijk dat in alle omstandigheden, ook wanneer men een gewone conversatie aan 't voeren is, borstvoeding geeft. Het contact met de lens maakt het plaatje minder intiem, maar daarom niet minder realistisch. Het gaat hier over het voeden van een kind. Hoewel ik de intimiteit van dat gebeuren niet wil onderwaarderen, lijkt het me de laatste tijd iets dat voor sommigen de gewoonste zaak van de wereld is, dat nog weinig met "intimiteit" te maken heeft. Het gebeurt overal en is vrij algemeen aanvaard om overal te laten gebeuren, zelfs in de fotostudio.

Over foto 1... Mooie zachte toning, en ik vind hem vrij realistisch.
            Foto 2 zou misschien beter integraal zwart-wit zijn, of... zoals foto 3, maar ik blijf 1 de beste vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              Nochtans vind ik dit een vrij natuurlijke pose. De kleermakerszit lijkt mij 't makkelijkst om borstvoeding te geven, als je op de grond zit. Ik zie ook een vrij normale blik omhoog. Misschien is het intiemer dat kind en moeder contact hebben, maar de laatste tijd is het vrij gebruikelijk dat in alle omstandigheden, ook wanneer men een gewone conversatie aan 't voeren is, borstvoeding geeft. Het contact met de lens maakt het plaatje minder intiem, maar daarom niet minder realistisch. Het gaat hier over het voeden van een kind. Hoewel ik de intimiteit van dat gebeuren niet wil onderwaarderen, lijkt het me de laatste tijd iets dat voor sommigen de gewoonste zaak van de wereld is, dat nog weinig met "intimiteit" te maken heeft. Het gebeurt overal en is vrij algemeen aanvaard om overal te laten gebeuren, zelfs in de fotostudio.
              Akkoord, maar dan nog speelt de benadering van de fotograaf nog een grotere rol om het voornaamste element in beeld te brengen zonder onnodige ballast.Discretie is best genietbaar.

Henri

Comment

Akkoord, maar dan nog speelt de benadering van de fotograaf nog een grotere rol om het voornaamste element in beeld te brengen zonder onnodige ballast.Discretie is best genietbaar.

Henri
                Het voornaamste element, zijnde... ?

Ik zie eigenlijk geen overtollige ballast in dit plaatje. Ik zie op BD heel veel modelfotografie waarbij poses aangenomen worden die grenzen aan het "buitengewone" en die op zijn minst "ongewoon" genoemd kunnen worden. Modellen moeten zich in allerlei kronkels wriemelen en op de meest ongemakkelijke plaatsen gaan zitten of liggen.

Hier zie ik een vrij natuurlijke houding, die misschien niet "intimiteit" weergeeft, doordat de moeder de camera zoekt, maar mijn blik kan geen indiscretie waarnemen. Is er dan echt iets te zien dat niet gezien zou mogen worden ?

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Is er dan echt iets te zien dat niet gezien zou mogen worden ?Mvg
                  Nope. Juist kleine persoonlijke benadering. Andere tijden, andere zeden.

Henri

Comment

Wat mij ten zeerste stoort is het zicht op de (haast gespreide) benen van de moeder. Dit is eerder misplaatst en doet afbreuk aan de sereniteit van het tafereel. Ik heb de indruk dat je dit bewust gedaan hebt om meer aandacht te vestigen en deze is dan volledig misplaatst. Wat ook ontbreekt is een warmere omgeving. Dat een moeder plat op de vloer gaat zitten voor de borstvoeding is mss aanneembaar voor onze moderne samenleving maar de huiselijke sfeer is hiermee volledig teniet.

Henri
                    Bedankt voor uw reactie
                    Ik heb het idee dat er sprake is van een generatiekloof! Op geen enkele manier heb ik geprobeerd om de foto een sexuele tint te geven! Borstvoeding is zeer speciaal tussen moeder en kind (mocht het allemaal lukken) . Vooral als het om je eigen kind gaat
                    Dus ook een zeer speciaal moment om vast te leggen.

En wat FestinaLente al zei... tegenwoordig wordt er makkelijker omgegaan met het geven van borstvoeding. Vrouwen hoeven zich niet meer af te zonderen en geven voeding hoe zij er zich prettig bij voelen.
                    Groet Marc

Comment

Ik vind de hele foto een stuk intimiteit missen. De presentatie is koel, kil, afstandelijk, alsof het in scene is gezet (hoewle ik wel weet dat dit niet zo is, natuurlijk)
                      Het gebruik van kleur vind ik niet mooi. Maak het dan helemaal zwartwit, en door de omgeving donkerder te maken creëer je mijn inziens een intiemere omgeving, warmer.
                      Leuk om zoiets op de foto te zetten, en moeilijk om dat goed te doen lijkt me (ik zou het niet kunnen) Al met al zeker wel een verdienstelijke poging.
                      meer over mijn fotografie is te vinden op
                      http://www.nandoonline.com

Comment

waarom kan ik ze niet zien? ik kom steeds op de homepage van imageshack en nooit naar de plaats waar de foto's staan.

(firewall staat af)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kimi Bekijk bericht
                          waarom kan ik ze niet zien? ik kom steeds op de homepage van imageshack en nooit naar de plaats waar de foto's staan.

(firewall staat af)
                          Kon zelf de eerste foto ook niet meer zien (kruisje) opnieuw geplaatst, nu misschien wel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door century Bekijk bericht
                            Kon zelf de eerste foto ook niet meer zien (kruisje) opnieuw geplaatst, nu misschien wel?
                            nee het is bij alle foto's hier op imageshack. op andere sites word ik wel naar de juiste plaats gebracht. (hier is de url steeds: www.imageshack.us en niks die daarop volgt.

Comment

Naar mijn bescheiden mening, haalt de ondergrond waarop de vrouw zit alle warmte uit de foto. De ruimte is te kil voor zo'n intiem tafereel.
                              Laat je vrouw op een schapenvacht, een matras of een andere zachte ondergrond zitten en je hebt terug warmte in deze foto. De achtergrond mag hetzelfde blijven.

Mijn twee centiemen.
                              Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                                Naar mijn bescheiden mening, haalt de ondergrond waarop de vrouw zit alle warmte uit de foto. De ruimte is te kil voor zo'n intiem tafereel.
                                Laat je vrouw op een schapenvacht, een matras of een andere zachte ondergrond zitten en je hebt terug warmte in deze foto. De achtergrond mag hetzelfde blijven.

Mijn twee centiemen.
                                Bedankt voor je tip! Zal ermee aan het werk gaan!
                                groet Marc

Comment

Working...
                                X