Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zo maar een foto

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: zo maar een foto

Wat betreft de kritiek op het model... Ook zij heeft het recht gefotografeerd te worden. Voor zover het niet in de forumregels staat mag dat van mij gerust worden toegevoegd, dergelijke uitlatingen vind ik hoogst ongepast...
    Gezien het model hier een kennis is van de fotograaf is het zeer waarschijnlijk dat ook zij deze commentaren leest! Dergelijke kritiek heeft wat mij betreft niks met fotografie te maken.

Voorgaande moest mij even van het hart...
    Wat betreft de foto:

Oorspronkelijk geplaatst door Canonist Bekijk bericht
    Een minimumverwachting die je hier als kijker mag koesteren is toch dat de foto correct belicht is, neen? Iedere camera doet het op de stand 'automatisch' al beter. In dit beeld is nergens zwart te bespeuren, dus is het zeker overbelicht. Ik zou iets dat al aan één van de simpelste basisregeltjes niet voldoet, hier niet plaatsen. Kwestie van (zelf)respect.
    Geen zwart te bespeuren...
    Op de pupillen en de donkere zones in de radiator na dan...
    Wat had volgens jou nog meer zwart moeten zijn...
    Als elke foto zwart Moet bevatten waag ik mij nooit meer aan sneeuwlandschappen..

Ik vind de foto ook niet direct showcasemateriaal, maardat blijft de keuze van hij of zij die hem post.
    Los daarvan toch een verdienstelijke poging. Mooie DOF, maar compo kon wat beter... Overbelicht ??? ik vind hem wel goed zo! het onderwerp is hier duidelijk het meisje en dat lijkt mij correct belicht.

Comment

tuurlijk kan het beter, maar om nou te schrijven dat het niets is gaat me te ver hoor.
      en of het beter zou zijn op auto denk ik ook niet, volgens mij stond ie nl al op auto.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Ware Bekijk bericht
        Wat betreft de kritiek op het model... Ook zij heeft het recht gefotografeerd te worden. Voor zover het niet in de forumregels staat mag dat van mij gerust worden toegevoegd, dergelijke uitlatingen vind ik hoogst ongepast...
        Gezien het model hier een kennis is van de fotograaf is het zeer waarschijnlijk dat ook zij deze commentaren leest! Dergelijke kritiek heeft wat mij betreft niks met fotografie te maken.

Voorgaande moest mij even van het hart...
        Wat betreft de foto:

Geen zwart te bespeuren...
        Op de pupillen en de donkere zones in de radiator na dan...
        Wat had volgens jou nog meer zwart moeten zijn...
        Als elke foto zwart Moet bevatten waag ik mij nooit meer aan sneeuwlandschappen..

Ik vind de foto ook niet direct showcasemateriaal, maardat blijft de keuze van hij of zij die hem post.
        Los daarvan toch een verdienstelijke poging. Mooie DOF, maar compo kon wat beter... Overbelicht ??? ik vind hem wel goed zo! het onderwerp is hier duidelijk het meisje en dat lijkt mij correct belicht.
        Wat het zwart betreft: ik vrees dat uw monitor dringend aan ijking toe is. Uit het histogram blijkt glashelder dat dit beeld overbelicht is en dat nergens zwart te bespeuren valt. Ook niet in de radioator en de pupillen. Het voorbeeld van een sneeuwladschap doet niet ter zake. Dit is geen sneeuwlandschap, maar een opname waar duidelijke zwarte elementen in voorkomen. Die moeten dus zwart zijn als de belichting correct is. En 'mooie dof'? Waar slaat dat nu op? Dat een straatkant 20 meter verder met alle lenzen behalve een groothoek niet scherp is, kan toch niet als een pluspunt worden aanzien? Da's gewoon fysica.

Comment

Ik zie wel lichtjes in haar ogen! Ik leerde hier namelijk dat dat belangrijk is bij portretten, dus dat zit alvast juist... Blijven oefenen, de volhouder groeit!
          www.fotocath.be
          Alles van waarde is weerloos.

Comment

Wat het zwart betreft: ik vrees dat uw monitor dringend aan ijking toe is. Uit het histogram blijkt glashelder dat dit beeld overbelicht is en dat nergens zwart te bespeuren valt. Ook niet in de radioator en de pupillen. Het voorbeeld van een sneeuwladschap doet niet ter zake. Dit is geen sneeuwlandschap, maar een opname waar duidelijke zwarte elementen in voorkomen. Die moeten dus zwart zijn als de belichting correct is. En 'mooie dof'? Waar slaat dat nu op? Dat een straatkant 20 meter verder met alle lenzen behalve een groothoek niet scherp is, kan toch niet als een pluspunt worden aanzien? Da's gewoon fysica.
            Mijn monitor is inderdaad niet geijkt, misschien zijn de pupilen dus niet helemaal zwart, zou best kunnen...
            Maar als we het dan toch over fysica hebben... Is iets niet pas perfect zwart als dit totaal geen licht reflecteert????
            Wou enkel maar zeggen dat je in deze foto niet veel zwart hoeft te verwachten...

Wat betreft de DOF, Het is niet omdat er niks moeilijk aan is om hier een onscherpe achtergrond te krijgen dat het de foto niet ten goede komt!
            Dat is niet gewoon fysica, dat is gewoon mooi meegenomen.

In ieder geval kijk ik uit naar uw eerste post (van een foto dan), we zullen er duidelijk veel van kunnen leren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Ware Bekijk bericht
              Mijn monitor is inderdaad niet geijkt, misschien zijn de pupilen dus niet helemaal zwart, zou best kunnen...
              Maar als we het dan toch over fysica hebben... Is iets niet pas perfect zwart als dit totaal geen licht reflecteert????
              Wou enkel maar zeggen dat je in deze foto niet veel zwart hoeft te verwachten...

Wat betreft de DOF, Het is niet omdat er niks moeilijk aan is om hier een onscherpe achtergrond te krijgen dat het de foto niet ten goede komt!
              Dat is niet gewoon fysica, dat is gewoon mooi meegenomen.

In ieder geval kijk ik uit naar uw eerste post (van een foto dan), we zullen er duidelijk veel van kunnen leren.

Als beroepsfotografe kan ik hier spijtig genoeg geen beelden posten, omdat op al mijn werk copyrights rusten. Maar ik ben wel bereid via goedgemeend commentaar amateurfotografen te laten profiteren van mijn ervaring. Ik verwacht daarbij wel dat de geposte beelden aan bepaalde minimumeisen voldoen, die tegenwoordig niet moeilijk te realiseren zijn. Zoals bijvoorbeeld een correcte belichting. Elementary, my dear Watson.

Comment

Maar ik ben wel bereid via goedgemeend commentaar amateurfotografen te laten profiteren van mijn ervaring. Ik verwacht daarbij wel dat de geposte beelden aan bepaalde minimumeisen voldoen, die tegenwoordig niet moeilijk te realiseren zijn. Zoals bijvoorbeeld een correcte belichting. Elementary, my dear Watson.
                Dit vind ik nu eigenlijk een beetje om mee te lachen...
                - "goedgemeend commentaar" klinkt net iets anders dan het woordje "banaal", "overbelicht" en "platgeflitst". Dit zijn drie woorden zonder betekenis. Ik ben trouwens helemaal niet eens met de overbelichting en over platflitsen bestaat geen definitie. Je kraakt een foto, zonder er op enigerlei manier bij te zetten wat er verkeerd gedaan is, enkel wat er fout is.
                - Minimumeisen... als deze foto niet aan uw eisen voldoet, snap ik al niet dat je er überhaupt commentaar op geeft.
                - Als een minimumeis "een correcte belichting" is, dan zou ik graag vernemen wat de definitie van "een correcte belichting" is. Je ziet hier zelfs bij de betere fotografen enorme verschillen in gebruik van licht. "Correct" is bijzonder relatief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Dit vind ik nu eigenlijk een beetje om mee te lachen...
                  - "goedgemeend commentaar" klinkt net iets anders dan het woordje "banaal", "overbelicht" en "platgeflitst". Dit zijn drie woorden zonder betekenis. Ik ben trouwens helemaal niet eens met de overbelichting en over platflitsen bestaat geen definitie. Je kraakt een foto, zonder er op enigerlei manier bij te zetten wat er verkeerd gedaan is, enkel wat er fout is.
                  - Minimumeisen... als deze foto niet aan uw eisen voldoet, snap ik al niet dat je er überhaupt commentaar op geeft.
                  - Als een minimumeis "een correcte belichting" is, dan zou ik graag vernemen wat de definitie van "een correcte belichting" is. Je ziet hier zelfs bij de betere fotografen enorme verschillen in gebruik van licht. "Correct" is bijzonder relatief.
                  Nee. Correct zie je in één oogopslag in het histogram. Het is ook een welomschreven criterium in de sensitometrie.

Comment

Nee. Correct zie je in één oogopslag in het histogram. Het is ook een welomschreven criterium in de sensitometrie.
                    Als beroepsfotografe kom je wel erg zwak onderlegd over. Je gaat toch niet beweren dat een histogram zich steeds moet uitstrekken over het volledige gamma van zwart tot wit? Dat durf ik zelfs te poneren m.b.t. zwart-wit-fotografie - laat staan kleurenfotografie! Als in het stukje realiteit dat je fotografeert - zoals in de meeste gevallen trouwens - geen zuiver diep zwart en/of hoog wit voorkomt, zou dat ook niet in de natuurgetrouwe foto mogen. Instellingen als automatische witbalans en contrast zullen nochtans trachten dat er in te brengen. Het menselijk oog is natuurlijk gevoeliger dan technisch mogelijk is met 3 x 8 bits in JPG, maar dat betekent niet dat je histogrammen moet oprekken om die "gevoeligheidsschaal" maximaal te exploiteren. Verklaar dat "welomschreven criterium" anders eens nader en relateer het dan aan de foto in deze thread.
                    Last edited by Jazzer; 10 november 2007, 22:15.
                    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

ik vrees dat canonist het nu een beetje moeilijk gaat krijgen....
                      tja als je zulke onzin uitkraamt op een plaats als deze , dan mag je je aan een hoop weerwerk verwachten he...
                      al eens goe gekeken wat een klasse hier soms ten toon gespreid wordt...
                      ik zou maar opletten met zulke opmerkingen.....

Comment

Als beroepsfotografe kan ik hier spijtig genoeg geen beelden posten, omdat op al mijn werk copyrights rusten. Maar ik ben wel bereid via goedgemeend commentaar amateurfotografen te laten profiteren van mijn ervaring. Ik verwacht daarbij wel dat de geposte beelden aan bepaalde minimumeisen voldoen, die tegenwoordig niet moeilijk te realiseren zijn. Zoals bijvoorbeeld een correcte belichting. Elementary, my dear Watson.

Welke bull**** is me dat? Als fotografe kan jij toch wel een fotoke maken van eender wat ( je kat,hond,deurklink,whatever....)en hier posten zeker, het is tenslotte jou werk. Ik dacht dat iedereen het copyright van zijn eigen foto's bezit? ja toch?

Er zijn er hier nog die hoog van de toren blazen met kritiek op een ander zijn werk maar zelf iets posten . Ho maar........
                        Last edited by Steco; 10 november 2007, 18:45.
                        Groetjes Steco

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht

Trouwens... een foto kraken is altijd makkelijk, maar erbij zeggen hoe het dan wel moet en wat er precies verkeerd gebeurd is, DAT wordt al veel moeilijker,
                          Dat is in showcase dan ook niet nodig. Wil de TS weten hoe het beter kan, dan is fotodiscussie the place to be. Daar moet je wel degelijk gefundeerde commentaar geven.

Mvg,
                          Frederic

Comment

Technisch niet in orde dat had je al wel begrepen maar dit is een prachtig meisje dat vast nog voor je wil poseren. Ze straalt spontaniteit uit en dat kan alleen maar bijdragen tot een goeie plaat.
                            Voorts wil ik er op wijzen dat dit nog een jong meisje is dat niet hoeft gewezen te worden op haar, volgens sommigen althans, uiterlijke tekortkomingen. Ik heb hier al wat anders zien paseren hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door judas Bekijk bericht
                              Technisch niet in orde dat had je al wel begrepen maar dit is een prachtig meisje dat vast nog voor je wil poseren. Ze straalt spontaniteit uit en dat kan alleen maar bijdragen tot een goeie plaat.
                              Voorts wil ik er op wijzen dat dit nog een jong meisje is dat niet hoeft gewezen te worden op haar, volgens sommigen althans, uiterlijke tekortkomingen. Ik heb hier al wat anders zien paseren hoor.
                              Jammer genoeg heb je altijd zulke kiekens (zoals ik ze zelf noem) die denken dat iedereen op een foto een perfect model hoeft te zijn! Iedereen heeft het recht om een foto te hebben van hun zelf. Altijd maar dat gezaag over uiterlijk, ze zouden beter eens kijken naar hun zelf en oja aan de persoon die dit zei: iedereen heeft tekortkomingen dus ook JIJ!

De foto vind ik zeker in orde, misschien past het niet perfect hier maar dat hoeft dan ook niet. De fotograaf kiest ervoor om deze hier neer te zetten en dat is zijn of haar eigen keuze!

Comment

Neenee, niet zomaar een foto. Een plat geflitste, overbelichte, slecht gecadreerde, te zachte en banale foto van dertien in een dozijn.
                                Maar ik ben wel bereid via goedgemeend commentaar amateurfotografen te laten profiteren van mijn ervaring.
                                Probeer dan eens aan mij uit te leggen wat hieraan "goedgemeend commentaar" is.
                                Als beroepsfotografe kan ik hier spijtig genoeg geen beelden posten, omdat op al mijn werk copyrights rusten.
                                Dan hoop ik dat je ook niet al teveel van zulke "goedgemeende commentaren" zult posten, het is nl makkelijk om iemand met de grond gelijk te maken en je dan zelf verstoppen achter zo'n lullig smoesje.
                                Als je mijn foto's ook nog van wat commentaar wil voorzien, ga je gang:
                                http://www.janbrouwers.nl/

Ik heb eens gezocht naar wat platen of een site van je, maar het verbaasd me dat je die als beroepsfotograaf nergens toont.

Voor commentaar op de geposte foto ga ik o.a. mee met Eric (EVA) en Chris (festinalente).
                                Last edited by jan.brouwers; 10 november 2007, 19:58.
                                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Working...
                                X